Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 9, 2008

Aku dan Zaman Kanak - kanak...

Kadang2 kita berjalan terlalu laju sampai ada masanya kita tak sempat nak toleh ke belakang... aku pun sama... zaman kanak2 yang dah lama aku tinggalkan buat aku hampir terlupa... bila aku fikir2 balik sedar2 jek aku dah besar... mana kenangan masa kecik2? tak dak... tak ingat... lupa...

so aku amik inisiatif nak tulis kat blog aku yang sekangkang kera nie pengalaman time kecik2 dulu... so bila aku baca bleh ler aku ingat...

zaman dulu dulu... kat kampung aku tu aku sorang jek yang lahir tahun 1983... yang lain sume nya lebih tua dan lebih muda... jauh plak tu jarak umur dorang ngan aku... aku aku memang tak banyak member... rasa mcam kampung tu la dunia aku... aku berkawan dengan mereka yang nak berkawan ngan aku...

tapi ntah ler sejak aku kecik macm aku nie tak dak aura untuk tarik orang kawan ngan aku... aku ingat lagi... kalo gi umah sedara mara ke... selalu dorang tak nak kawan ngan aku... ada satu peristiwa yang aku ingat sampai skang nie... ada satu masa tu nenek aku baut kenduri... zaman dulu dulu nenek aku memang suka buat kenduri... asal ada rezeki murah jek buat e kenduri...

masa tu kenduri kat umah aku... panggil la sumer sedara mara aku... sepupu ayah aku ada sorang anak perempuan yang sebaya ngan aku... pastu ada lagi 2 pupu aku yang tua 3 taun dari aku... bayang kan sorang pun tak nak main ngan aku... sedeh nyer... aku macam dipulaukan... sebab tu agak nyer aku tak suka ingat zaman aku kecik2...

ayah yang aku panggil bapak cakap... biaq la kalo orang tak nak kawan ngan kita asal kan kita bahagia dengan hidup kita... aku bahagia walaupun aku tak dak kawan time tu... tapi aku ada famly yang sayang kat aku... aku ada mak, bapak, adik, abang, and kakak yang sayang sangat kat ku... tambah lagi time tu aku ada chiak dan tok yang betul2 sayang aku...

masa aku kecik2 aku selalu main pondok2 kat sebelah umah aku... kat sebelah umah aku ada pokok asam jawa besar sangat... kat situ la port aku melepak... hehehe... masa tu kalo aku tak dak kat atas umah... mak aku dah tau dah, sure aku kat situ... main pondok2, main masak2 sorang2... but its a wonderful experience...

life aku sebelum pi sekolah tadika memang biasa jek... tapi bila aku dah pi tadika, aku exited sangat... sebab banyak kawan... maklum ler masa kat umah aku tak dak kawan... antara kawan yang aku ingat time aku kt tadika tu... macam hafizi, azima, sharifah shazwani, rizal, shalizamri, amizah, amirul azli, and... aku dah lupa la sesetengah tu... sorry yek buka sengaja aku lupakan tapi memang aku lupa...

cikgu pertama aku masa kat tadika tu is cikgu solehah and tukang masak kat situ is kak kinah... sampai sekarang aku selalu jumpe cikgu solehah... kak kinah lak lepas aku kuar dari tadika dia pun keje kat tempat lain... terus tak tau ape cerita dia... dari dorang la aku belajar macam mana nak baca ABC, 123 dan alif, ba, ta... dari dorang juga kami belajar macam mana nak guna duit 10 sen, 20 sen, 50 sen dan sebagainya...

setahun ditadika buat aku belajar macam macam... aku ingat lagi... sorang kawan aku kat tadika tu... sharifah nama dia... dia selalu kawan baik ngan maisyura (yang skang nie dah jadik cikgu kat KL)... sharifah nie kulit dia putih melepak sangat... putih betul... dari cerita yang dia bagi kat aku masa tu... mak dia suh dia minum banyak air kacang soya... fuh... uweks... aku memang tak suka air kacang soya... dulu la... sekarang aku dah bleh tahan dengan rasa dia... hehehehe...

sorang lagi plak kawan aku... amizah nama dia... ada la satu hari tu... dia nampak chiak aku sembang dengan tok wan dia masa time tunggu kitorang keluar sekolah... esok nya dia pun cakap kat aku... wan kite kenal la ngan wan awak... so kita pun bleh ler jadi kawan kan... aku pun jawab... a ah... boleh... sejak tu dia asyik ikut aku je... kemana - mana... naik rimas gak... tapi aku suka kawan ngan dia... sejak tu kitorang best pren... ada lagi citer pasal dia nanti time sekolah rendah... coz aku satu sekolah ngan dia dari darjah 1 sampai darjah 6... hehehe... sakarang dia tengah buat degree cikgu prasekolah kat usm... aku bangga dengan dia... sebab tak ramai member aku yang sekolah rendah ngan tadika yang berjaya sebegini... bukan sumer la yang tak berjaya... tapi boleh dikira dengan jariku yang sepuluh nie... ada pulak yang dah kawen seawal 15 tahun... hehehe... yang lain tu banyak gak yang berjaya... jadi nurse, cikgu, bisnessmann... and macam2 la...

zaman tadika memang best... pagi pagi... kul 7.30 chiak akan letak aku kat pelantar basikal tua dia... hehehe... walaupun dah hampir 4 tahun dia meninggalkan kami... basikal tu tetap kukuh ada di garaj umah aku... bapak kata... tu kenangan... tak leh jual... walaupun ramai yang nak beli... dia akan hanta aku sampai sekolah... bapak tak eduli sangat coz awal2 pagi lagi dia da kuar pegi keje... kat sekolah... macam2 yang aku belajar... kul 11.30 nanti chiak akan datang amik aku... dengan basikal tua dia tu... hehehe... aku rindu kenangan tu... kadang2 dia bawak aku singgah kedai ah tin... salah satu famly cina dari 2 famly cina yang ada kat kampung aku... chiak akan belanja aku ais krem atau keropok ikan... and selalunya disuruh habiskan sebelum sampai kerumah... takut kang adik aku minta...

hehehe... itu kenangan aku dengan chiak... tak banyak yang aku ingat time sekolah tadika... cuma aku ingat time last day kitorang kat situ... kami beratur dan bersalam dengan cikgu solehah dan kak kinah... kak kinah cakap... kitorang tak leh keluar dari kelas tu selagi kipas tu tak berenti pusing... hehehe... aku tau dia berat hati nak pisah ngan kitorang... coz aku pun sama... kalo tak kerana jasa dorang mengenalkan aku dengan ABC, 123 dan alif, ba, ta... aku mungkin tak duduk kat posisi yang aku duduk sekarang...

thanks kak kinah sebab masak yang sedap2 untuk kami...
dan terima kasih banyak2 cikgu solehah sebab sabar mengajar aku... walaupun aku nie agak nakal sket...
jasa kalian aku akan ingat sampai mati...

No comments: