Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 22, 2008

Macam mana ek...

Macam mana aku nak luahkan perasaan aku dalam keadaan yang sesuai... keadaan yang boleh diterima orang lain dan tidak membuatkan orang lain berkecil hati atau membeci aku... aku pun tak tau ape langkah yang terbaik... tapi aku lebih suka mengambil sikap mengenali org tu dulu baru aku menegur... tu pun jarang2... aku tak suka menegur orang sebab aku tau aku pun tak la sesempurna mana nak tegur kesalahan org...
but ada juga masanya memang aku tersalah cakap and buat org yg mendengar nya berkecil hati... hehehe... kesian la pulak... rasa bersalah pun ada... tapi kadang2 aku masih keliru kenapa ada sesetengah org yang tak leh terima pendapat dan teguran orang lain... walaupun pendapat yang diberikan atau teguran yang diberikan tu sebenarnya bertujuan baik...
manusia nie memang pelik... kadang2 buat salah tapi tak nak ngaku... bila ditegur mula lah mengata org cemburu kan kejayaan dia, mengata org suka jaga tepi kain org and mcm2 lagi..
aku?! apa akan jadi pada aku bila aku ditegur? insyaAllah dengan akal aku yg masih waras nie aku pasti akan boleh menganalisis teguran dan pendapat yg diberikan oleh org lain dan akan aku aplikasikan dalam hidup aku... erm... memang la susah nak terima teguran... aku pun ngaku yg aku memang susah nak terima teguran org... tapi ape salah nya selepas ditegur tu... kita cuba bersikap positif dengan memikirkan balik kebenaran kata2 org yg dah menegur kita tu...
aku penah juga menghadapi situasi nie... yang aku rasa paling besar dalam hidup aku... benda nie jadi kalo xsalah aku bulan september 2008... masa tu dah hampir 3 bulan aku take over kelas kimia form 6 lower and upper... masa aku amik kelas lower 6 tu dorang masih lagi belajar chapter 1 topik 1.1... then aku just sambung jek apa yang dah ditinggalkan oleh cikgu yang lepas... kisahnya brmula bila aku didatangi oleh Pn Rosidah Guru Kanan Sains dan Matematik sekolah aku... kirenya dia lah bos aku... hehehe... aku pun suspen gak... bayangkan dia datang jupe aku kat tempat aku dalam bilik guru tu... erm aku pun cam takut gak, ape lah yg dia nak bagitau aku... so Pn Rosidah pun mula menceritakan yg ada pelajar yang complain aku ajar dorang lambat sangat dan dia nak aku speed up... kalo bleh biar habis silibus sebelum cuti... erm aku pun mula nya tak leh gak terima teguran tu... tapi aku bersikap positif dan anggap sumer tue sebagai teguran yang membina... walaupun hati aku kurang berpuas hati dengan apa yang dicakapkan... aku amik kelas tu bulan 7... dorg stat masuk lower 6 bulan 5... so tak kan lah dalam masa 2 bulan dorang just belajar satu topik dari satu bab jek... boleh diterima akal ker? so aku ker salah atau cikgu yang sebelum aku tu yg tak ngajaq? haaaa jawab... tapi aku malas nak debate sumer tu dengan Pn Rosidah... aku anggap bila aku dah amik form 6 nie makna nya aku bertanggungjawab sepenuhnya atas apa yang terjadi... biaq la org nak cakap aku ni bodoh atau apa...

3 malam aku tak tidur nyenyak... memikirkan apa langkah yang patut aku amik untuk atasi semua tu... aku kena speed gak atleast 2 chapter... erm... so aku decide untuk buat xtra kelas... erm tiap2 malam aku tido kul 2 pagi, stay up nak buat power point untuk P and P esok nya... setiap pagi aku bangun awal sebab nak prepare untuk kelas awal pagi... terpaksa juga aku korbankan rancangan tv kesukaan aku semata2 nak study lebih... aku mengaku abiliti aku skang belum sampai ketahap yang aku boleh banggakan lagi... aku just minta 2 tahun jek lagi... time tu at least sume da ada kat ujung jari aku...

tapi yang aku frust adalah... bila aku buat kelas tambahan, ada jer alasan budak2 nie bagi tak ikut kelas aku... yg memberi alasan tu pulak yang mengkomplen dekat Pn Rosidah... marah juga aku... cuma kemarahan aku blom sampai ke tahap maximum lagi... kalo dah sampai tahap maximum... memang aku blow up jugak...

erm aku just tanam dalam diri aku satu prinsip... aku dah buat apa yg termampu dan biarlah Tuhan mengadili sumer nya...

aku skang pegang satu prinsip... aku dah buat keputusan yg terbesar dalam hidup aku... aku pilih dan bersetuju untuk ajar form six dulu... so skang aku kena terima dan hadapi sumer beban yang datang dari keputusan yang aku amik tu...

once a scout... always a scout...
once teaching form six... always teaching form six...

aku akan terus berjuang dan hadapi semua ujian, cabaran, teguran atau apa sahaja halangan yang akan datang selagi aku diberi kepercayaan untuk memegang tanggungjawab ini...

harapan aku... semoga semua org dapat menerima dan memberi teguran yang sesuai dengan diri masing2 dan org lain... aku puji cara Pn Rosidah tegur aku... aku salute dia... dan aku boleh terima cara dia... so aku harap org len pun bleh contohi dia... hehehe walaupun korang tak kenal dia... kuikuikui...

erm kat sini gak aku nak ucapkan terima kasih sangat2 pada mereka2 yang selama nie memberi moral support kat aku samada secara nyata atau tak... especially to cikgu cikgu senior yang ada kat SMKGS 2... macam Pn Nik Karimah (yg banyak bagi aku moral support and melihat aku dalam cara yg berbeza, xsama mcm org len tgk aku)... thanks gak to Pn Rosidah (yg menjadi ketua yg baik, yg banyak bagi aku jalan untuk aku teruskan karier aku)... and also my former boss Pn Juairiah (yg banyak share pengalaman dia ngajar form 6 dulu... seriously pengalaman dia banyak memberi pedoman pada aku) and also cikgu2 lain mcm kak nyonyo, kak serhah, kak mazlinda, kak zalina, kak zurina, kak azrina, kak naziha, kak maria, kak hunnah, kak miedah (my best partner kat bilik guru tu), and sumer cikgu2 yang tak tersempat ku sebut namanya... terima kasih sebab melihat potensi aku dan bukan rupa serta physical appearance aku... korang buat aku sangat rasa dihargai... terima kasih banyak banyak...

huhuhu sedey... sebab kak nyonyo akan pindah... next year tak dak ler teman aku nak bergossip and mengumpat... huhuhu

3 comments:

Amer Yusof said...

alam sekolah bukan setakat alam utk mengenal dunia, tetapi juga utk kenal diri....seronok baca kisah akak.

lawat2lah blog sy ya..

syahNURazni said...

ya betul... setuju... sebab saya sendiri pun kenal potensi diri sendiri di sekolah...

khairul anuar said...

xde kwn ngumpat? cari yg lain.. hehehe