Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 14, 2008

MRSM Beseri...

Lepas dapat 7A 1B untuk PMR... aku mula la berangan nak keluar dari negeri perlis nie... hehehe... mana tau dpat boarding school ke MRSM yang jauh2 ker... impian aku masa tu nak masuk Sekolah Jenan atau Sekolah Sultan Abdul Halim... kat Jitra... tapi x kesampaian...

satu petang tu... time tengah tolong bapak cuci kereta... bapak bagi aku satu surat... sampul besar dari mara... sebelum aku buka mak kata... mungkin aku dapat sebab sampul dia besar... berdebar juga time nak buka tu... bila buka... surat tu cakap aku diterima masuk... Alhamdulillah syukur sangat... MRSM mana? MRSM Beseri... mak aku peluk aku sungguh2... aku tau harapan mak nak tengok salah sorang anak dia masuk asrama penuh atau MRSM dah tercapai... tak sanggup nak kecewakan mak... aku buat keputusan untuk masuk MRSM tu...

hari pertama kat MRSM... mak dan bapak anta aku... masa tu pendaftaran buat kat library... aku di tempatkan kat blok Desamara Anggun... bilik DA11... erm time aku masuk tu... sumer dah ada kat dalam bilik tu... aku jek yg baru masuk... berkenalan dengan dorang... sebilik 4 orang yang dipanggil kiub... memang macam kiub pun... hehehe... kiub mate aku are... yati, mc zue and qalilah... yati and mc zue org kelantan, qalilah org perak... erm bermula lah perjalanan hidup aku kat MRSM nie yang penuh dengan pengalaman pahit dan manis...

ni ler pertama kali aku kenal minggu orientasi... fuhhh... penat giler... xdak masa langsung nak bersosial... nak sembang ngan kiubmate pun xsempat... kul 12.00 mlm tido... kul 5.30 pg dah bangun... erm... memang penat sungguh... kitorang dibahagikan pulak pepada keluarga2 angkat yg dpanggil homeroom... setaip homeroom ada 15 org pelajar dan sorang guru... cikgu homeroom aku is ustaz abu hassan...

kebanyakan aktiviti masa orientasi tu dibuat dalam homeroom... selain daripada mendengar ceramah...

lepas seminggu orientasi... hari pertama persekolahan... aku di sahkan demam campak... so aku bercuti selama seminggu... apa lagi balik umah la aku since umah aku dekat... lepas seminggu aku balik aktab balik untuk teruskan persekolahan... balik jek... dorang sumer dah habis bab fungsi... untuk add math... gila siottttt... terus masuk kelas isnin tu terus pekse... kuiz add math... and untuk pertama kali nya dalam hidup aku... aku dapat 5% hahaha... gila btol... tapi start dari situ bermula lah zaman kerendahan dalam markah aku... hehehe...

Part paling best masa kat MRSM adalah masa minggu aktiviti... 2 minggu setiap semester... akan ada minggu aktiviti... sepanjang 2 minggu nie palajar x akan belajar tapi akan buat aktiviti... minggu aktiviti pertama masa form 4 tu... banyak aktiviti dalam homeroom... ada pertandingan ikhtiar hidup, memasak masakan tradisional, and macam2 lagi... and for sure la since umah aku dekat... so pinggan, mangkuk and piriuk belanga sumer nya dipinjam dari umah aku... wakaka...

masa kami jadi senior lagi best... banyak ler kenangan manis dan pahit... aku ceritakan sumer nie dari sudut pandangan aku... kalo ada yg membaca dan x kena pda pandangan mereka... aku alu alukan komentar...

time kami form 5, bila dah jadik senior banyak yang kami lalui... contohnya mcam budak lelaki gaduh dengan budak perempuan... sumer nya bermula dengan komen Pn Murizah dan Pn Shaariah dalam perhimpunan yang perempuan boleh dibeli dengan nilai 4 seringgit manakala lelaki boleh dibeli dengan nilai yg lebih rendah... bermula dari saat tu... putera and puteri batch 15 hanya baik di dalam kelas... luar dari kelas... sume mcm kucing dengan anjing... sejak tu juga pelajar lelaki diwajibkan memakai pakaian formal ke prep malam... formal maksudnya berbaju kemeja dan berseluar slack serta berkasut... pelajar perempuan dah memang berbaju formal... baju kurung setiap malam... sebelum nie pelajar putera memakai tshirt and selipar jek...

mlam pertama perlaksanaan penguatkuasaan tu... aku nampak Rosli budak kelas E akai kemeja and slack serta berkasut... punya lah aku gelak besar dengan dia... marah dia bila tengok aku gelakkan dia... start dari malam tu pelajar putera mcm buat demonstrasi... siap ada yang pi preb pakai baju melayu... siap menyanyikan lagi yang menyindir pelajar perempuan... antaranya lagu "stokin'"...

"stokin... stokin' pakailah stoking..."

erm... aku pun x ingat sangat lagu tu... tapi kalo tanya budak laki... dorang memang ingat... setiap malam... paling kuat buat demo kalo x salah aku budak blok F... paling aku tak tahan tengok bila geng kupang pakai baju ala ala jimi asmara gitu... baju kemeja yang di lipat sampai lengan siap ada key wana merah... memang smart la... ada la kot hampir sebulan dorang berpiket... mula budak perempuan mcm marah juga... tapi bila sedar pelajar lelaki akan semakin melampau kalo kitorang bagi respons... so kitorang decide nak buat bodoh jek... nanti oke la tu...

lepas sumer tu reda... naik pulak isu pukul junior... ada ler sekumpulan pelajar form 5 nie didapati memukul pelajar junior... masa tu memang heboh kata budak yg dipukul tu hampir mati... hahaha... memang menyayat hati la sebenarnya... salah sorang yang terlibat adalah pelajar kelas aku... tapi kami pelajar puteri x diberitahu langsung keseluruhan cerita... budak lelaki batch 15 adalah penyimpan rahsia yang paling kuat... aku salute dorang sebab semangat setia kawan dorang memang bagus...

lama juga kes tu berlalu... hampir 21 pelajar dipanggil untuk disoal siasat... kire jadik kes polis la juga... pastu... 2 di buang sistem MRSM... aku xsure la betul ke tak... tapi salah sorang dari yg dibuang tu berpindah ke MRSM muadzam shah... jadi mungkin info yg kitorang dapat disalah... mungkin juga betul tapi dorang buat rayuan... Hanya Allah saja yg tau kebenarannya... 9 lagi kalo x salah aku di tukarkan ke MRSM lain tapi balik semula ke MRSM aku termasuk la class mate aku tu... itu pun aku x sure.. di tukarkan ke MRSM lain atau digantung sekolah... tapi lepas 2 minggu dorang datang balik... termasuk class mate aku...

aku ingat hari last class mate aku tu yang aku akan labelkan sebagai Z... hari last Z kat situ... semua orang x berani ucapkan selamat tinggal kat dia... kebetulan pulak masa tu kelas aku tengah kuiz math moden... aku kesian kat dia... last sekali since aku dok kat belakang... so aku pun bangun dan tanya dia samada ni last day dia atau x? Z cakap dia akan datang balik... dan dia tinggalkan buku2 dia sebagai tanda dia akan datang balik... aku percaya dia akan datang balik... sejak tu aku kumpul semua nota, handout yang cikgu2 bgi untuk aku bagi pada dia... time tarikh dia janji nak datang, dia memang datang tapi bila kitorang dah balik bilik baru dia datang... dia amik sumer buku2 yg dia tinggalkan... aku frust bila g prep petang tu and tengok buku2 dia sumer dah tak dak... tapi ntah la... hati aku ckap dia memang akan datang balik... aku percaya dia akan datang balik... so aku never stop untuk simpankan nota dan handout untuk dia...

satu hari selepas lebih kurang 2-3 minggu... time kitorang gi prep... kitorang sumer terkejut tengok Z dah ada dalam kelas... aku lah org yg paling xcited bila nampak dia... sebab aku percaya dia akan datang balik... masa tu aku pun keluarkan sumer handout and nota2 yang aku dah simpankan utk dia...

mungkin ramai yang ingat aku syok kat dia... tapi sebenarnya aku anggap dia mcm kawan... kelas 4 dan 5 Fitrah mendidik aku menjadi seorang yang betul2 setia kawan... serius aku cakap... aku anggap dia sebahagian daripada kawan aku...

tapi memang aku suka sorang pelajar kat situ pun... tapi budak kelas H... hehehe yang akan aku labelkan dia sebagai K...

K nie pun salah sorang daripada pelajar lelaki yang terlibat dalam kes memukul junior... tapi dia balik semula ke MRSM sama mcm Z... sejak dia balik ke MRSM tu balik aku mula suka dia... suka minat minat biasa jek... hehehe... tapi gila la juga... siap aku tnda lagi kat jadual waktu aku tu bila time dia pi lab... sebab bila dia pi lab aku akan nampak dia lalu... gila btol... so bila dia pi lab aku akn nampak dia...

bila prep lak... aku akan pi awal... so dari dalam kelas aku akan nampak dia datang... kelas aku tu memang strategik... hehehe... bila balik prep... aku akan tunggu dia kuar... bila dia kuar, aku akan cepat ikut dia dari belakang... fuhhhhh bau perfume dia... best... nik khazleen ler teman aku membuat jenayah ni sumer.. thanks to nik... hehehe... minta maaf la sebab menyusahkan...

tu ler siedikit sebanyak yang aku bleh citer... ada lagi sebenarnya... tapi biaq la dok dalam kepala otak aku jek... hehehehe...

yang penting pengalaman aku kat MRSM memang tak sama macam kat tempat lain... dan tu ler kali pertama aku berdikari... betul kata kawan aku Shakiran... pengalaman kat MRSM xsama dengan tempat lain... banyak yang aku rindu kat MRSM nie...

aku rindu bacaan al quraan dan nyanyian nasyid yang berkumandang bila time kami pi makan petang
aku rindu usikan budak2 blok F bila kitorang jalan pi surau pakai kain sembahyang... walaupun macam menghina tapi itulah kenangan
aku rindu keropok lekor ustaz razuwi
aku rindu nasi ayam setiap hari jumaat... walaupun sos dan kicap dia cair atau ayam digoreng keras... tapi aku tetap rindu tu sumer...
aku rindu kat kak dibah... akak librian yang garang tapi sebenarnya baik hati...
aku rindu kat cikgu latifah... warden kitorang yang baik hati
aku rindu kat cikgu aishah... cikgu kimia aku... skang dia dah pindah ketempat lain... kalo dia masih disitu, aku nak pi jupe dia dan bagitau dia dengan bangga nya bahawa aku dah jadik cikgu Kimia...
aku rindu kawan2 aku kat maktab... aku rindu azda, eda, ros, mc zue, tie, qalilah, nik leen, ina(yg hilang ntah pi mana)
aku rindu budak2 4 dan 5 fitrah
aku rindu budak 4 delima 3 dan 5 delima 3
aku rindu nak jupe ustaz abu hassan... aku nak bagitau dia dengan bangganya aku dah berjaya... walaupun aku xsehebat anak homeroom yg dia sayang sangat tu... aku nak bagitau dia lagi yng aku x suka pi pjumpaan homeroom, sebab aku x suka dia asyik puji anak homeroom dia yg sorang tu je... kami juga org... ada perasaan...
aku rindu murtabak kat DS
aku rindu pasa malam
aku rindu tom yam kat DS setiap ari sabtu
aku rindu semua yang ada di MRSM Beseri waktu tu...

4 comments:

Nik Leen said...

Aku rindu semuanya tentang Beseri...Kenangan kita...Perangai gila2 kita...Kasut kulit aku...2tahun mengajar segalanya...Yang paling aku rindu..sahabat ku~Azni..

syahNURazni said...

soooo touching... huhu thanks nik... keadaan dah banyak berubah... but we still friend... =)

Mama Farha said...

azni...rindu laa...

http://leen-life-as-we-know-it.blogspot.com/2012/10/kenangan-terindah-mrsm-beseri.html

Anonymous said...

yes.. best la akak. sy pun tgah tlis buku pasal memori sekolah.. pasal beseri. dptkan nanti..