Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, December 30, 2008

PMR 2008...

keputusan PMR 2008 dah diumumkan tadi... aku sebagai guru kelas tingkatan tiga perlu kesekolah untuk memngedarkan slip keputusan kepada pelajar... awal aku sampai sekolah hari nie... 9.30 pagi... tak dak sorg guru kelas pun yang sampai... mcm biasa la, aku buat la kerja over time dulu.. jadi penyambut tetamu kat depan pejabat... masa2 cuti nie la ramai parent datang untuk menguruskan hal2 anak2 dorg... nak pindah keluar, nak pindah masuk, nak bayar tu, nak bayar ini, nak tanya mcm2 soalan... hehehe... aku yg memang suka menonjolkan muka nie menawarkan diri pada kak zah dan kak asmah untuk jadi penyambut tetamu... aku tau dorg pun tak terlayan ramai org yg datang...

tepat kul 10.30 pagi, ramai la cikgu2 yg dah sampai... masing2 tengok senarai tugas 2009 bila kak wahida memberanikan diri minta dengan abang din yg garang... kitorang sumer tak berani... hehehe... ohhh... sebelum aku proceed.. biar aku bagitau korang yg kak wahida tu guru cemerlang bahasa melayu... sekarang saja kat sekolah aku dah ada 4 org guru cemerlang... kak wahida lah yg paling senior... skang gred gaji dia DG52... hohoho... satu level dengan pengetua dah... aku ada simpan impian nak jadi macam dia... heharap impian aku akan tercapai... Amiinnn...

sempat jugak la aku skimming nama aku bila kak wahida selak sehelai demi sehelai senarai tugas aku... tapi aku tak nak cakap skarang... nanti esok aku buat post baru... erm tapi agak mencabar la jugak...

pukul 10.45 am, kak normawati dengan pn. hajjah Datin Che Kamariah (saje aku sebut nama penuh dia, walhal dia tak kisah pun aku panggil dia akak) pun balik membawa result... sebagai tanda hormat dia pentadbir aku... aku masih panggil dia Pn Che... aku dah agak... pelajar kelas aku memang tak ada sorng pun yg dapat bagus... maklum la kelas yg ke 15... last sekali... tapi aku masih berharap mereka mendapat keputusan yg terbaik yg pernah mereka capai dalam hidup mereka... sambil mengoyak kertas karbon sempat la aku melihat sekali imbas keputusan mereka... Alhamdulillah ada juga yg mampu dapat at least 1B dan tiada E... paling cemerlang adalah Muhd Hilmi Abdul Halim... 5C 3D dan Noor Rabaah 1B, 3C, 4D... aku bangga dengan mereka... rata2nya mendapat sains (subjek yg aku ajar mereka) C dan D... hanya beberapa pelajar yg mendapat E... boleh dikira dengan jari... sekarang aku faham apa maksud Pn Roh Hati (bekas pengetua) waktu pertama kali aku berjumpa dengan dia masa lapor diri dulu... kepuasan menjadi pendidik ada apabila melihat anak pelajar yg kita didik mendapat kejayaan yg paling cemerlang dalam hidupnya... bukan hidup kita... tapi hidupnya... dan sekarang aku akui aku memang bangga dengan mereka... sebab dorang dah dapat keputusan yg aku kira cemerlang dalam hidup mereka... sebelum nie mereka selalu gagal... tak pernah lulus sains... tapi sekarang mereka rata2 nya mendapat keputusan yg lebih baik... C dan D... pada aku cukup untuk buat aku berbangga dengan mereka...

aku harap sangat, satu hari nanti pelajar 3 Harmoni 2008 akan baca blog aku... aku selalu marah dorg dalam kelas... sebab aku sayang dorang... aku tau sebenarnya dorng bleh capai keputusan yg lebih baik... kalo dorng berusaha dengan lebih baik... lebih rajin... tp aku tak menyalahkan mereka 100%... mungkin kesilapan mendidik juga ada... mungkin pendekatan aku tidak kena dengan mereka... aku mohon maaf dengan mereka... tapi aku berharap 10 - 20 tahun lagi aku masih diingati... mcm dalam cerita yang pernah aku baca... motivasi untuk guru buah fikiran Hamedah Wok... dan aku tertarik dengan satu kisah dalam banyak2 kisah tajuknya dulu dan sekarang... aku berharap mereka masih mengenali ku walaupun aku sudah tua... sebab aku tak mungkin akan melupakan mereka... aku akan selalu mendoakan mereka berjaya dalam hidup mereka...

dan hari nie juga aku menyaksikan banyak warna2 kehidupan... ada yg menerima keputusan dengan rasa gembira, rasa syukur, rasa pasrah, ada yg menangis, ada yg ketawa, ada yg menangis sambil ketawa, ada yag trdiam tak berkata2, ada yang sibuk bertanya2, ada yg menangis menyesal, ada yg terus balik, ada yg kecewa, ada yg tak berperasaan, ada yg frust, ada yg tak terkejut, ada mcm2 yg aku lihat hari nie... malangnya masa tu aku tak ada kamera... kalo tak aku dah upload masuk blog nie...

pepun... aku ucapkan tahniah kepada 11 pelajar yang mendapat 9A... Alhamdulillah, Allah telah membalas semua penat jerih kalian dengan keputusan yg cemerlang... tahniah juga kepada yang mendapat 8A dan 8A+... dan tahniah juga kepada semua pelajar yg telah mendapat keputusan yg terbaik yg pernah mereka perolehi dalam hidup mereka... aku tak mahu mereka membandingkan keputusan mereka dengan org lain, aku lebih suka mereka membandignkan keputusan mereka dengan keputusan yg pernah mereka dapat sebelumnya... kerana pada aku, kebolehan manusia berbeza2...

ingat lah adik2 ku (aku kan masih muda, panggil adik ler, hehehe)... perjalanan kalian baru hendak bermula... masih panjang jalan yg kalian harus lalui... masih banyak ranjau dan halangan yg perlu kalian lalui... masih banyak ilmu yg perlu dicedok... semoga kalian diberi kekuatan dan ketabahan untuk menjadi yg terbaik... doa saya selalu dengan kalian...

No comments: