Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 22, 2009

Aku Selesema...

dah lama rasanya tak update blog nie... entah le... nak kata sibuk tu bleh la tahan sibuk nya... tapi tak la jugak... coz aku masih ada masa untuk diri aku sendiri... cuma malas menguasai diri... isnin dan selasa lepas aku berkampung di sekolah dari pagi sampai petang... bila sesi petang habis baru aku balik... teman budak2 kawad pengakap... agak nya kesan dari itu aku hari nie mula kehilangan suara... huhuhu...

semalam pulak mensyuarat pengawas... dan aku jadik pengerusi... so aku kena cakap banyak... peraturan tu, peraturan ini dan mcm2 peraturan lagi... erm aku harap murid2 aku bleh ler terima peraturan2 tu... for me its simple jek... dengar aku cakap jek banyak... tapi kalo ikutkan itu adalah yang sehari2 kita buat...jangan lipat lengan baju, sentiasa pakai tai, turun bertugas tepat pada masanya, jangan lengah masuk kelas... lebih kurang itu saja... dan pada zaman aku... itu semua adalah perkara biasa yang tak perlu diberitahu... serius aku katakan budak sekarang kurang survival... dorang perlu diberitahu satu2... baru buat... nak kena ketuk berkali2 baru bergerak... ada la juga yang oke... tahu bezakan mana baik dan mana yang buruk.. tapi 1 dalam 10 orang... maknanya badan pengawas sekolah aku ada 122 orang... yang pandai survival tu cuma ada 12 orang jek... bleh imagine tak anak bangsa hari ini? huhuhu

tapi... teruk2 budak2 pengawas nie aku respek juga dorang... sebab dorang bleh tahan dengan aku... ikut juga cakap aku bila dah berbuih mulu aku bercakap... aku sayang dorang sebenarnya... tapi kadang2 tu jek aku geram... hehehe... entah la...

tapi satu jek aku tak paus hati... bukan pada budak2 pengawas nih... tapi pada cikgu2 disiplin yang lain... aku harap la dorang nie bleh baca blog aku nie... kan bagus... bleh juga dorang tau isi hati aku... cikgu2 disiplin nih asal jumpa aku jek... ngadu... pengawas tu salah itu, pengawas ni salah ini, itu tak kena, ini tak kena... aku kadang2 naik fed up juga... ye aku memang guru pengawas... tapi aku sorang jek ker ada kuasa untuk tegur budak2 pengawas nih? dorang pun sebenarnya ada hak... tapi ntah la... BUDAYA tu la yang aku tak berkenan sekali kat GOMBAK SETIA nie... budaya mengadu... bukan budak yang mengadu... tapi CIKGU... yang lain oke dah... kerjasama oke... frenly oke... tapi bila bab2 budak2 buat silap asyik2 nak ngadu... pastu cakap belakang... serius aku FED UP... bayangkan kalo ada sorang budak lepak kat kantin dan ponteng kelas... dorang lalu depan budak tu... buat tak nampak jek... then bila jumpa aku kat depan... bagitau aku yang budak 2 ponteng... siap leh tunjuk lagi muka budak tu... ha ha tu la budaknya... then blah mcm tu aje... mana tanggungjawab korang as a teacher... kan bagus kalo time dia pass by tu dia tegur... then bila aku lalu aku pulak tegur... bila cikgu lain lalu... cikgu lain pulak tegur... kan lama2 budak tu akan fed up dan terus bangun...

aku memang tak paham la cikgu2 nie... budaya tu dah jadi darah daging dorang... entah bila la bleh basuh sket bagi cuci... semoga kalian yang membaca memberi aku jalan cemana la aku nak handle cikgu2 yang ada attitude mcm nih...

No comments: