Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, January 8, 2009

Mesyuarat Rumah Sukan...

hari aku bangun lambat lagi... huhuhu... adakah kerana tahap motivasi aku sudah menurun atau aku sebenarnya memang keletihan... untuk minggu pertama nie... aku maafkan diri sendiri sebab aku baru nak panaskan enjin tenaga aku nie... maklum la seminggu tak bergerak aktif mcm nie... so next week aku mesti ikut jadual waktu rutin aku...

tapi Alhamdulillah, urusan2 kerja aku masih on track... tak dak satu pun lagi yang terbabas... jadi aku harap next week dan minggu berikutnya aku masih lagi right on track...

hari nie pagi2 lagi aku ada mesyuarat rumah sukan... biasa la awal2 tahun nie memang sukan la yang membuka tirai aktiviti sekolah... erm... aku sebenarnya tak minat sangat sukan2... sekadar memenuhi acara wajib jek aku nie... nak kata aku excited sangat tu tak la...

seperti biasa aku adalah guru penasihat rumah biru... blue is my colour... hahahaha... ketua rumah tahun nie adalah En Rosli dan penolong nya adalah Pn Munirah... rata2 cikgu rumah biru yg aku jumpa masa mesyuarat tadi mendoakan En Rosli menjadi ketua yang baik dan bukan mcm penolong Tahun lepas... lepas tangan je and last2 aku yang kena menanggung beban tugas sebagai penolong... nasib baik ketua rumah sukan masa tu kuat... kira oke la...

mesyuarat pertama dan terakhir nie sebenarnya nak pilih organisasi baru untuk rumah sukan... erm rasa nya tahun nie rumah biru mcm kekurangan atlet... sebab atlet yg menyumbang mata tahun lepas sumernya form 5... tapi insyaAllah, kami boleh menjadi juara keseluruhan lagi... banyak lagi atlet form 3 sampai form 6 sekarang nie...

latihan rumah sukan akan bermula pada minggu depan ari isnin... untuk rimah biru... jadualnya hari rabu dan jumaat... jumaat?! aduyai... lemah tul aku ari jumaat nie... tapi insyaAllah... tak lama... sebab bulan lepas road run bulan 2 dan sukan tahunan bulan 3... tapi tahun nie road run 24 jan... alamak minggu chinese new yaer tu... aku nak balik kampung... tapi sempat la... malam tu aku cabut... dan sukan tahunan minggu ketiga bulan february... yang bestnya tahun nie adalah... road run dan sukan tara kali nie... adalah gabungan sekolah menengah dan sekolah rendah gombak setia... hahahaha... aku rasa pertama kali dalam sejarah sekolah menengah bergabung ngan skolah rendah buat sukan... nie yg best... lagian kami kan share padang... dan bleh jimatkan kos...

hari nie juga taklimat guru yang pertama merangkap perjumpaan guru2 untuk kali yang kedua... dipengerusikan oleh Pn Pengetua yang baru Pn Dayang Patimah... erm... so far aku tengok pengetua baru nie komited dengan tugas dia... setiap aduan daripada guru especially bab2 kerosakan peralatan dan bilik darjah diambil berat dan diambil tindakan... dia siap buat rondaan lagi...

dan aku ada dengar daripada cikgu2 lain dia ada datang kesekolah pukul 2.30 pagi untuk pantau sekolah dia... dan aku nampak dia berdedikasi... harapan aku semoga berpanjangan... aku nampak dia juga tegas... penguatkuasaan yang dah ada diperketatkan... contohnya mcm pemakaian baju batik setiap ari khamis... sumer cikgu tau tapi ada yang tak buat... na hai hari nie dia menegur guru2 nie dalam meeting suh pakai... heharap kehadiran dia mengubah attitude guru2...

aku puji inisiatif cikgu2 disini... dorang komited dengan kerja... dipanggil sekali terus bergerak... tak payah diketuk2 dan ditarik2... sumernya tau tanggungjawab... dan kalo la sekolah nie dibekalkan dengan pelajar yang berakademik sederhana atau lemah tapi mempunyai attidude belajar yang baik... pasti dorang bleh digilap menjadi pelajar cemerlang... aku bleh nampak prestasi pelajar2 nie di sekolah aku... dorang bleh berjaya... tapi malangnya pelajar yang datang tu pelajar yang mals dan attitude belajar yang rendah... yg datang sekolah skadar tak bagi mak marah je... yang datang sekolah dengan hatinya diluar sekolah... memang la bleh bentuk pelajar nie... tapi 5-6 tahun tak cukup... 9 jam disekolah tak cukup... perlu 24 jam sehari...

erm... sebut pasai pelajar berkualiti... nie aku ada cerita... tadi masa tengah bincang dengan puan Siti pasal pemilihan ketua pengawas ada la sorang mak murid nie datang jumpa Pn Siti, minta untuk daftarkan anak dia nie bersekolah semula... aku kenal anak dia... tahun nie form 4... dan aku penah ajar sekejap... dari sekolah lain masuk ke sekolah aku dah setengah tahun... masuk kelas 3 Luhur... kira kelas 2nd last la tu... lepas tu selalu tak datang... datang buat masalah... ponteng, lawan ckp cikgu dan mcm2 lagi... last2 guru kelas dia buat surat gantung dan diberhentikan... dan akhirnya diluluskan... pelajr nie diberhentikan pada bulan 8 ke 9 tahun lepas... hari nie mak dia datang merayu kat Pn Siti untuk sekolahkan balik anak dia... so aoke la... Pn Siti pun buka fail buang sekolah dan tengok pelajar nie memang dibuang sekolah... bila tengok alamat surat menyurat di shah alam... aku pun tanya mak budak nie... kenapa alamat surat nie kat shah alam... mak budak nie pun jawab... ye memang sy tinggal di shah alam... bila tanya habis tu budak nie duduk dengan sapa kat gombak nie... dia pun cakap... duduk dengan makcik dia...

masa aku dengar tu... aku rasa mcm nak bain wash jek mak budak nie... ko dah pandai beranak lepas tu ko tak nak jaga... ibu apa ko nie... sakit ati aku... ni bukan kes pertama tau... ni 1 antara beratus2 kes kat sekolah aku... pandai beranak tapi tak pandai jaga... anak liar sikit antar ke asrama, anak nakal dan tak dengar ckp jek suh org len jaga... mana tanggungjawab sorang mak dan ayah kat sini... mana?! geram betul aku... nasib la puan Siti ada kat situ... tak jadi aku marah... dan nasib juga Pn Siti dah tolong aku brain wash mak budak nie...

nasihat aku kat mak bapak dan bakal mak bapak luar sana... tolongggg la... bila korang decide nak ada anak... fikir la dulu sebelum buat... mampu ker korang jaga anak korang tu... larat ker... compare dengan duit yg ada... cukup ker ilmu yg ada... kalo rasa tak cukup ilmu jangan la nak bermimpi ada anak... mungkin entri aku akan menyinggung perasaan mana2 pihak... tapi aku bercakap berdasarkan realiti... bila korang dah ada anak dan korang tak leh kawal anak2 korang... pastu nak menyusahkan orang... hantar anak2 untuk dijaga oleh orang lain... ape kesssss...

satu lagi yang aku pantang sekali adalah... bila mak bapak jumpa cikgu dan cakap... dorang nie dah tak tau nak buat apa dah dengan anak2 dorang yang susah nak dikawal nie... tu darang daging sendiri yang dijaga dirumah dengan kawalan 24 jam tu... tak tau nak kawal mcm mana... sedangkan kami cikgu2 cuma dengan pelajar dari pukul 7.00 pagi sampai 1 petang jek... 7 jam je sehari... 49 jam seminggu... nak harapkan kami mengawal anak korang?

ni lagi satu cerita... tahun lepas aku jadi guru kelas untuk kelas yg akhir sekali... so mcm2 hal la budak2 nie... ada sorang pelajar perempuan nie mak dia dah tak dak, tinggal dengan ayah dan mak tiri... dan according tu cerita kwn2 dia... mak tiri dia dan ayah dia selalu pukul dia... satu hari dia lari dari rumah... pelajar nie bagus dan baik... dia ada potensi untuk berjaya... kehadiran kesekolah awalnya oke... tak penah ponteng... kemudian lepas jek tahun baru cina taun lepas dia mula ponteng... kadang2 seminggu tu, 3 hari jek datang skolah... aku tanya kawan2 dia... mana pegi budak nie... dan kawan2 dia yang tau citer kat aku yang dia lari dari rumah dan duduk di rumah kawan dia... yang juga pelajar kelas aku... keesokkan nya aku panggil kawan yg tumpangkan dia... aku tanya... dan dari situ aku tau cerita yang dah sebulan dia lari dari rumah dan duduk dgn kawan dia tu... dan kwn dia dah pujuk suruh dia balik rumah tapi dia tak nak...

aku amik steps untuk telefon ayah dia... pura2 tak tau kata dia lari dari rumah... aku call dengan alasan nak bagitau yg anak dia nie dah banyak hari tak datang sekolah... bila aku ckp mcm tu... sibapak nie cakap kat aku... yang anak dia dah sebulan lari dari rumah... paling aku tak tahan + sakit hati ialah bila dia tanya aku... apa yang patut dia buat... gilaaa punya bapak la mcm nie... memang GILA... anak ko dah hilang sebulan pun ko buat tak tau lagi... kalo dah tak balik umah sehari pun report la polis... nie sumer mak bapak bangang... haaa... aku dah gram... aku pun nasihatkan bapak dia untuk report polis... dan aku tak tau la dia buat ke tak... tapi selepas sebulan lebih... budak tu datang dgn bapak dia minta untuk tukar sekolah... budak tu ckp dia rela msk sekolah kebajikan... ye aku paham keadaan dia... dan aku yg pada mulanya tak setuju... tapi akhirnya aku setuju dgn tindakan dia... semoga dia berjaya dan gembira di tempat baru dia... untuk mak bapak yg baca entri nie tolong la sedar... anak tu darah daging kita... jangan la jadi macm mak2 dan bapak2 yang aku dah cerita nie...

anak adalah anugerah tuhan... lahir dengan putih bersih... kita yang mencorakkan... mendidik anak juga mcm menarik rambut dalam tepung... jangan terlalu cepat dan jangan terlalu lambat... tolong la... aku merayu sekali lagi untuk bakal2 mak bapak dan mak bapak yang sedia ada... didik la anak korang betul2... insyaAllah dia akan jadi anak yg baik... tolong la bekerjasama dgn kami para guru... sebab anak2 ini akan menjadi manusia berguna dengan kerjasama sumer pihak... ibu bapa bimbing kat umah, cikgu2 kat sekolah dan org disekeliling diluar sekolah dan rumah... insyaAllah akan berhasil...

aku bersyukur dgn didikan mak ayah aku... sebab walaupun kami susah, kami tak senang.. tapi bapak still ada masa kat umah... mak pun ada untuk amik tau hal2 aku... kawalan mak bapak juga pada aku faktor aku menjadi begini sekarang...

mungkin ada yang akan kata... aku hanya pandai bercakap... sedang kan aku belum ada apa2 tanggungan... tapi aku minta satu je la... analisis kata2 aku... kalo betul amik la... kalo rasa tak betl suka ati la... aku sekadar bagi pandangan untuk difikirkan...

p/s: sebab tu sampai skang aku takut nak ada komitmen dengan sesiapa... aku takut aku tak mampu nak tanggung sumer tanggungjawab yang ada dalam komitmen tersebut...insyaAllah... bila seruan tu datang... kita sebenarnya sudah bersedia... kalo kita tak tau, Allah tau kita sebenarnya sudah bersedia...

No comments: