Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, January 3, 2009

Pendaftaran Pelajar Tingkatan 1 2009...

hari nie aku ganti kak midah untuk oendaftaran pelajar tingkatan 1... aku duty dengan kak hanimar untuk mendaftarkan pelajar tingkatan 1 setia... kelas ke dua dalam ranking kelas... actually di sini pelajar disusun ikut keputusan exam dorang... yg paling pandai kelas pertama dan seterusnya... tahun2 lepas kelas setia di label sebagai kelas pertama diikuti murni, kreatif, gigih, optimis, bestari, aktif, ehsan, tekun, ilmu, dedikasi, restu, unggul, luhur dan harmoni... fuhhhh... nak sebut jugak semua 15 kelas nie... hehehe... tapi tahun nie strategi baru.... kelas pertama di gantikan dengan kelas murni dan kemudiannya baru setia... dan seterusnya...

erm first impression aku pada pelajar2 kelas nie adalah... kualiti mereka sebagai pelajar terbaik dah tak dak... bleh imagine tak... pengesahan ke tingkatan 1 telah dibuat pada bulan 10 ari tu dan setiap pelajar dah diberi senarai semak untuk apa yg perlu dibawa... kiranya hari nie just bawa apa yg ada dalam list dan cikgu cuma kumpul jek... kalo tak complete satu dua borang tu kira masih bleh diterima la... ini tidak... bila nama disebut... datang melenggang dengan muka selamba cakap...
"cikgu... sy datang tak bawa apa apa pun hari nie?'

bila ditanya awak datang ke tak masa pengesahan pendaftaran, dia cakap datang... bila ditanya dapat ke tak check list apa yg kena buat dan bawa... dia cakap dapat... aku terdiam sekejap... bukan apa... aku tertanya pada diri aku sendiri... siapa yg patut disalahkan...

pada aku budak tu tak la patut disalahkan sangat, sebab dia masih budak... tapi kalo aku jadik dia... aku memang akan ready everything... masa aku form 1 dulu pun aku yg sedia sendiri... ayah aku just bawak jek aku gi kedai fotostat dan balai polis untuk buat pengesahan... tapi yg susun dan buat checklist tu aku...

mak ayah pun patut disalahkan juga... dah tau hari nie adalah hari yang penting... penting la kiranya... hari nie hari pertama anak berada disekolah baru... so prepare la betul2... aku salute jga dengan beberapa parent yg aku jupe ari nie yg concern pasal anak dorang... bila dengar jek nama anak dipanggil... terus dorang pun muncul sekali depan aku... aku jamin... pelajar nie tak akan melakukan masalah disiplin... tak percaya... tengok lah...

pepun aku wish dorang nie selamat menempuh alam sekolah menengah... semoga lebih matang dan lebih berjaya... semoga juga batch ni lebih baik dari batch yg sebelumnya...

ps: Seronok tengok mak dan ayah berkumpul dan berjumpa dengan guru... budaya tu sekarang dah semakin lupus... ibu bapa sudah jarang jumpa guru... meeting PIBG yg setahun sekali tu pun dah malas nak pegi... anak dipertanggungjawabkan sepenuhnya pada guru... mana yg lebih berhak ke atas anak? yg melahirkan atau yang hanya mendidik?

No comments: