Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, February 1, 2009

Adik...

erm... hari nie aku keluar hang out dengan adik... adik mana? hehehe adik aku lah... satu satunya adik yang aku ada... herm... memang dah lama dia teringin nak lepak ngan aku... so skang ada la peluang bila dia dpt praktikal kat Shah Alam... ari nie aku tunggu dia kat KL sentral... erm maklum la first time dia naik komuter... sampai jer KL sentral aku ajak dia pi breakfast kat subway... erm pastu kami naik LRT pi masjid jamek... adik aku sebenarnya nak shopping tudung kat situ... sampai masjid jamek... ape lagi meronda la kami... hehehe... dengan tidak sedarkan dirinya aku dan adik shopping bagai org lupa diri... hehehe... tapi tak la sampai bankrupt... ekekeke...

oke... habis citer pasal shopping ngan adik... tapi alang2 dah buka citer pasal adik... ni aku nak citer pasal adik aku... hehehe... dalam hidup aku... aku cuma ada SATU... satu mak, satu ayah, satu datuk (chiaq), satu nenek (tok), satu cinta (hanya pada lelaki itu), satu abang, satu kakak ipar, satu kakak, satu abang ipar, dan satu adik... dia lah satu satunya adik aku...


nama dia anis salwa...




sweet kan adik aku... ni lah anis salwa binti ahmad...







beza umur kami cuma 4 tahun... masa mak aku mengandungkan dan melahirkan dia umur aku 4 tahun... herm banyak yang aku tanya mak aku masa tu... dan bila adik aku lahir... abang aku selalu usik aku cakap aku nie sebenarnya anak angkat... dia kata aku nie anak maniam kawan bapak aku... sebab apa... sebab kulit aku ngan kulit adik aku beza... aku hitam dan dia putih... erm tapi masa tu aku sayang sangat adik aku... kalo ada org datang melawat dia... org tu tak tengok adik aku lama2... sekejap jerk... sebenarnya waktu tu aku takut org amik adik dan bawa adik pergi... hehehe perasaan budak2...

erm... tapi masa tu juga aku ingat aku kena pukul dengan rotan oleh mak... sebab menangis tak berhenti dan buat adik terjaga... erm tu la pertama dan terakhir aku kena rotan dengan sangat teruk... sampai mak mcm lupakan diri dan kena org lain tolong redakan... erm aku tak salahkan mak... pun aku tak salahkan adik... tapi aku tak ingat sebab apa aku menangis...


bila adik meningkat dewasa... biasa la... berlaku lah konflik dalam diri aku... mak tak sayang aku... masa tu aku rasa mcm apa yg abang cakap tu betul... aku nie anak org lain... aku cuma anak angkat mak... aku ingat ada satu masa tu... aku berebut biskut ngan adik... dna mak suh aku bagi biskut tu kat adik... aku trus ckp kalo mak tak sayang aku... aku nak keluar dari umah... mak diam... mula2 dia ingat aku tak berani buat... pastu aku buat btol... masa aku jalan dan sampai kat pokok sawa (pokok ciku) kat depan umah aku (yg skang dah tak dak, baru jer dibuang oleh tok lang aku)... mak panggil aku balik...


banyak benda yang membezakan aku dengan dia... tapi aku tetap sayang dia... bila kami dah besar sket... aku dah sekolah... jadi aku tak kisah sangat pasal adik aku... tapi aku mula close dan rapat ngan adik bila aku masuk matrik kat dungun... masa tu umur aku 18 tahun... erm dan umur dia 14 tahun... adik mula rasa rendah diri bula dia dapat result bagus tapi tak leh masuk sekolah asrama penuh atau pun Derma... SMK Derma tu sekolah premier dan amik budak2 yg result exam bagus jer... walupun bukan boarding school... aku, abang dan kak ida masuk sekolah tu... abang n kak ida memang syat kat sekolah tu sampai form 5... abang didi sampai form 6 lagi... aku lak? aku hanya sampai form 3 jerk... sebab naik form 4 aku dapat MRSM...

oke sambung balik citer adik... masa tu dia rasa down sangat... dia rasa mak dan bapak mcm underestimate dia... dia rasa macam mak dan bapak hanya pandang tinggi pada aku... sebab dalam famly aku... aku lah yang dapat masuk MRSM... mak memang nak sorang anak dia jadi doktor... dan harapan tu pada msa tu dibahu kami... dan adik rasa masa tu mak lebih sayang aku berbanding dia...

naik form 3... adik dapat 8A... fuhhh result dia lagi bagus dari aku... she berjaya beat aku... aku cuma 7A dan 1B saja... erm then adik apply sekolah derma, MRSM and SBP... aku bangga ngan adik... masa tu aku dah kat UMS... last2 skali rezeki tak memihak pada adik... dia tak dapat gi mana2 gak... dan dia memang sedih... time tu mak selalu cakap adik lemah dan lambat... adik aku nie memang lemah lembut pun... mak selalu ckp adik slow... erm mak bukan bermaksud nak ckp mcm tu... aku tau mak ckp mcm tu supaya semangat adik naik... dulu mak selalu gak ckp mcm tu... dia juga selalu bandingkan aku dengan kak ida... cuma nasib kami xsama... aku dapat aku aku nak... tapi dia tak dapat apa dia nak...

masa adik SPM dia diuji lagi... time nie aku masih kat sabah... 3rd year rasanya... chiak sakit... jadi disebabkan dia ada kat umah... adik kena bantu mak jaga chiak... dan aku pasti pelajaran dia terganggu... tapi aku tak penah dengaq dia mengeluh atau penat... dia kuat walaupun dia nampak cam lembut... bila result SPM dia keluar dia dapat 6A... dan aku sekali lagi dikalahkan oleh dia sebab SMP aku tak sehebat tu... tak yah la aku ckp... malu lak aku... tapi aku bangga ngan dia...

cita2 dia kali nie... biaq la dia dapat jauh2... sama mcm aku time nak apply MRSM dulu... nak jauh2 kononnya... bila result matrik keluar... dia dapat dekat jer... dia dapat matrik Changlun... 30 minit dari rumah aku... dan adik sekali lagi hadapi dugaan... dia masih dalam proses menyesuaikan diri... dlu kat umah ada mak yang menguruskan dia... sekarang dia harus manage herself dan forsure la susah... mcm aku gak time kat MRSM dulu... manakan nak belajar, nak cuci baju, nak bersosial, nak mcm2 sendiri... so ada banyak dugaan... first sem adik dapat result teruk... motivation dia down lagi... tapi sem dua dia dah bangkit... dan dia berjaya...

last skali dia berjaya buat engineering kat UniMap a.k.a universiti malaysia perlis... skarang dia dah tahun 3... setahun lagi dia akan grad... aku bangga ngan dia... dan sekarang dia ada kehidupan yang lebih baik dari aku...

dari dalam hati aku, sebenarnya aku sayang adik aku sangat2... sebab dia la satu satunya adik yg aku ada... aku bangga dengan apa yang dia ada... dan aku rasa dia bertuah dan lebih bertuah berbanding aku... aku jeles dengan apa yang dia ada...

untuk adik aku... anis salwa ahmad... kiranya satu hari nanti awak membaca blog sy nie... sy nak awak tau... saya sayang awak sangat2... saya bangga dengan apa yang awak ada... saya bangga dengan apa yg awak capai... saya bangga sangat2... saya suka amik tau hal awak... sebab saya tak mo awak buat silap mcm saya... saya nak awak selalu betul... sebab tu saya suka amik tau urusan awak... saya harap awak akan terus berjaya... saya harap awak akan lebih berjaya... dan saya nak awak tau... awak lebih dari kami adik beradik... lebih segalanya.. mak sayang semua anak2 dia... tapi mak tak bagi kebebasan pada saya mcm mak bagi kat awak... bila saya keluar dari umah tu barulah saya diberi kebebasan... tapi awak tak... mak ngan bapak lebih rapat ngan awak berbanding kami yang lain... dan awaklah anak yang boleh diharapkan... dan saya nak awak tau... yang kami semua sayang kan awak...

No comments: