Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 7, 2009

Hidup Kadang Kadang Terbabas Dari Landasan...


hurm hidup nie kadang2 tak selalu seperti yang kita mahukan... keadaan persekitaran dan org sekeliling serta mempengaruhi hampir 99% persekitaran kita... termasuk lah juga kemahuan diri... aku juga pernah terbabas dari landasan... bukan lah terbabas sampai terlanggar tembok tapi sedikit tergelincir dari kehidupan aku... hurm... jadi kadang2 bila melihat mereka mereka ini tergelincir atau terbabas dari kehidupan asal mereka, aku dah jadi mangli... aku faham apa yang mereka mahukan...


ari nie aku dapat tau 2 pelajar kelas pertama tingkatan 5 ponteng kelas selama 3 hari dan lompat pagar belakang sekolah untuk pegi tengok satu pertandingan disekolah lain... 2 pelajar tue memang aku kenal... dan salah satu nya adalah pelajar yang paling aku sayang dan menjadi org yang aku harapkan... seorang tue adalah anak pelajar aku dalam organisasi pengawas dan seorang lagi aku kenal dalam ko kurikulum... walaupun tak mengajar mereka tapi aku selalu jumpa dan aku kenal mereka...

kenapa ini terjadi?!


kadang2 aku terfikir adakah kerana pengaruh rakan sebaya atau rasa ingin mencuba?! what ever it is aku tau mereka adalah pelajar yang terbaik... cuma kadang2 seperti yang aku cakapkan tadi... tergelincir sebentar dari landasan yang sebenarnya...


apa pula yang aku bleh buat?!

kadang2 terfikir juga apa yang aku boleh buat... kadang2 aku terfikir juga apa yang boleh aku sumbangkan? hurm kadang2 aku buntu boleh ker aku membantu... nanti aku disangka menyibuk dan di sangka buruk sebab aku bukan lah mengajar mereka... aku cuma kenal mereka melalui program2 sekolah sahaja... tapi serius aku sayang semua anak2 murid aku... termasuk mereka... walaupun mereka tak sayang aku... hahahaha... tapi sekarang aku hanya mampu berdoa semoga mereka tidak mengulangi kesilapan yang sama... dan selain itu juga aku juga sudah meminta bantuan rakan sekelas mereka untuk memberi sokongan dan bantuan semangat serta bantuan2 lain semampu mereka... sekarang ini... hanya sahabat yang boleh membantu... hanya kawan2 yang boleh memberikan kata peransang dan bantuan... aku hanya mampu melihat dari belakang dan memberi bantuan sekiranya diperlukan...


kisah aku...


aku masih ingat dan sekarang ingin aku kongsikan pengalaman aku tergelincir... hahahaha... hurm its all happen masa aku 2nd year... time tu aku banyak involve dengan program kolej... program bakti siswa pegi kampung kerukan... then kursus motivasi kat smk bongawan... pastu feltival raya... and banyak lagi.. time tue aku kenal dengan geng2 kawan yang baru... tak perlu aku ceritakan siapa... cuma aku katakan life aku different dengan mereka... aku change 360 darjah dari kebiasaan... time tu aku selalu kuar main boling, lepak kat kafe lama2 and selalu kuar kk... siang and malam... lepak and hang out... hurm ada lagi lah yang aku buat bersama mereka nie... yang tak sanggup aku ceritakan... tapi cuma aku nak bagi penegasan disini... apa yang aku buat hanyalah dari segi sosial sahaja dan tidak melibatkan dosa2 besar mahupun kecil... oke...


masa tue aku pegang prinsip... buat lah apa sahaja asalkan tidak berdosa... hurm tapi dari segi sosialnya memang teruk giler... time tu aku ada sorang kawan bilik merangkap hosmate aku... kami selalu ang out sesama time 1st year... then dia mula rasa aku dah berubah... mungkin sebab aku ak selalu dengan dia... hurm mungkin sebab dia tak nak join member2 baru aku... jadi aku tinggalkan dia... jahatkan aku!!! hurm tapi masa akhir tahun 2 tue aku tersedar... aku tersedar sebab aku rasa aku kena betulkan prinsip aku balik... buatlah apa sahaja asalkan tidak berdosa serta tidak memalukan keluarga dan diri sendiri... hurm sebab tu aku amik keputusan untuk menjauhi mereka2 tu sumer... menjauhi mereka dan tidak lagi join mereka kemana2...


menjauhi mereka bukan bererti kerana mereka aku terbabas atau tergelincir dari kehidupan sebenar aku... sebab sumer ni tak akan terjadi kalo aku tak menurut kemahuan kata hati aku... cuma aku menjauhi mereka sebab aku yakin kerana kata hati aku dituruti oleh mereka... maka ini terjadi... kalo aku tak dak kemahuan untuk buat sumer tue sure ini tak terjadi... sebab tue aku tak pernah salahkan sesiapa ini terjadi... sebab sumernya berpunca dari diri sendiri... dan lepas jek cuti 3 bulan tu aku decide untuk pakai tudung labuh... hahahaha and penampilan aku memang mengejutkan sumer orang... tapi at least aku bersyukur digerakkan oleh Allah untuk kembali kepada hidup aku yang sebenarnya...



peringatan untuk R dan D... 2 pelajar aku yang terlah hampir tergelincir dari landasan hidup mereka...


D... saya tak kenal awak sangat... tapi saya tau awak memang pelajar yang baik... cuma kadang2 naluri ingin mencuba kita tinggi... sampai sekarang pun saya masih ada rasa ingin mencuba sesuatu yang pelik... cuma akal fikiran nie menghalang sebab tak bersesuaian dengan imej saya sebagai seorang guru... jadi saya berharap... title yang telah awak dapat pada hari anugerah cemerlang tue... kekalkan lah... jadikan itu semangat untuk berjaya... dan bersahsiah baik... tidak rugi meninggalkan perkara2 buruk sekarang... kerana awak akan dijanjikan dengan kemanisan kejayaan yang menanti didepan... dan itu leh puas dan lebih nikmat untuk dirayakan... berusahalah untuk keputusan yang terbaik!!! saya akan selalu mengaminkan doa yang awak baca pada setiap pagi dan saya juga akan selalu mendoakan yang terbaik untuk awak...


R... sejak kenal awak... saya mula kenal pelajar2 saya yang lain... saya mula faham dengan situasi dan keadaan hidup mereka... dan sejak kenal awak dan kawan2 awak... saya mula faham konsep senyum tidak semestinya bahagia... saya mula kenal latar belakang keluarga awak... dan sejak tau cerita tentang keluarga awak... saya selalu merasakan antara saya dan awak... hidup kita sama sahaja... bezanya saya adalah anak kampung yang hidup bergelumang dengans elut dan tanah sawah dan awak adalah anak bandar yang hidup dicelah2 banggunan yang tinggi... mungkin environment kita berbeza... tapi hidup kita sama... ayah kita sama2 pemandu... mak kita sama2 suri rumah... adik2 beradik kita sumer pandai2... awak ada abang dan kakak serta sorang adik... saya juga ada abang dan kakak serta sorang adik... kehidupan dalam rumah kita sama... kesempitan kita sama... cuma kadang2 kita tak pernah merasa keperitan tu sebab mak dan ayah kita selalu menampung kiperitan tue terlebih dahulu sebelum kita sempat merasainya... saya selalu berdoa semoga hidup awak lebih baik dari hidup saya... masa depan awak lebih baik dari masa depan saya... saya selalu mengharap suatu hari nanti saya akan bertemu awak balik dalam keadaan awak yang lebih berjaya dari saya... tengok awak disekolah selalu mengingatkan saya tentang keluarga saya yang jauh... sebab dengan melihat awak... saya akan selalu merasakan saya berlu berbakti pada keluarga saya... saya harap awak tabah dan kuat.. ini ujian Tuhan untuk awak... belajar lah melalui pemerhatian dan pemikiran... sebab saya selalu melihat keadaan sekeliling saya dan saya implimenkan dalam kehidupan seharian saya...


R dan D... Andai kau beroleh bahagia... ingat itu bukan untuk selamanya... andai kau dalam sengsara, ingat itu bukan untuk selamanya... hidup ini sementara!!!


doa dan harapan saya selalu bersama dengan awak semua!!!

2 comments:

kayrolldin said...

kdg2 gak, tak tau nak blk ke landasan mcm mana..

syahNURazni said...

sebab tue penting ilmu dan mendengar nasihat serta pertimbangan yg baik... itu kunci kembali kepangkal jalan