Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, November 30, 2009

Apa Makna Semua Ini...

hurm life is macam biasa... kat kampung kan... at least terlepas rindu kat mak ngan bapak... aku bukan nya selalu dapat balik... so manfaatkanlah sebaiknya... tapi boleh ker...

hurm harapannya boleh la...

skang ni lak tengak updating kaspersky 2010... aku harap oke la... mula ingat nak anta lappy nih pi servis... tapi actually aku tak suka org usik barang aku... nak2 bila dah diformat lappy nie akan jadi macam baru beli... tu yg tak best tue... so aku take step untuk beli anti virus dan install dulu... pastu scan... kalo tak berjaya baru aku anta servis... hehehe so far alhamdulillah 50% dah berjaya... cuma tengah tunggu dia update jek...

malam nie sunyi awal... sebab kak tiyah dan adik faris tido awal... mak pun tido awal... maybe sebab penat tolong jiran goreng mihun untuk mesyuarat syarikat pinggan mangkuk malam nie... actually kat kg aku bila ada org nak kenduri, dia akan organise meeting dulu untuk set up tugas2 supaya majlis kenduri berjalan lancar... hurm 5 dis nie ada majlis kat kampung aku... so tuan umah panggil la meeting kat umah dia mlm nie... tapi bapak ckp tak nak pegi... hurm maybe tak larat... bapak pun dah tido...

kak ida and adik dok tengok tv kot, sebab dengaq bunyi tv dari dalam bilik nih... hurm... dan aku plak duk kat depan nie sambil memikirkan apa pulak episod untuk esok... hurm ntah la ya Allah... semuanya aku serahkan padaMU...

Thursday, November 26, 2009

Bercampur Baur

Lama tak update blog nih rasanya... hurm so far aku cam biasa jek... hehehe besa ler dah dok kat kg... hurm hati pun sedikit senang... sebab dapat stop kejap keje seharian... cuma kadang2 rasa cam dok relax lama2 nie cam kurang best pulak... hurm minta maaf aku katakan... aku memang malas buat keje rumah... hurm sekali 2 kala tue kira oke la kan... tapi kalo selalu tue rasa cam malas... hehehe...

hurm 8 - 10 dis nie aku balik semula ke gombak... duty exam... pastu aku balik kampung balik... hurm 3 hari di gombak bleh la kemas2 umah sket untuk pindah... hehehe... hurm tak sabar jugak nak pindah... tapi tak pasti la jugak apa yang menanti di depan...

cuma sekarang aku rasa tak best dalam hati... ntah la kenapa... tapi kadang2 aku persetankan jek... kalo dilayan lebey2 kang nanti jadik kes besar pulak... cuma kadang2 tak bleh la jugak nak simpan... hahaha cuma aku sedar la yang aku memang malas dalam semua hal pun tambah2 mulut aku yang leser nih... so aku tak kesah la org nak kata apa pun asalkan aku bahagia... hurm cuma kadang2 aku rasa seperti sangatlah bodoh dan sangat la teruk diperlakukan... hurm kadang2 cam nak lari jek dari situasi nie... cuma bila fikir2 mungkin satu hari nnti aku masih memerlukan bantuan mereka dan lari pun tak lepas... aku sabarkan sahaja...

huhuhu mungkin aku tak faham, mungkin aku tak se peka dia... tapi aku juga tetap sebahagian dari keluarga nie... jangan la buat aku seperti orang yang sangat bodoh dan sangat teruk... i feel very bad...

Monday, November 16, 2009

Hormatilah Hak Orang Lain

entah ler... aku rasa aku cukup respek hak org len... tapi mungkin org len tak rasa cenggitu... pepun minta maaf la kalo aku melanggar hak org lain... hehehe tak sengaja...

tapi aku harap sangat pasni semua org tolong lah hormati hak aku dan bagitau la kat aku kot2 aku terlanggar hak korang... sebab aku rasa skang hak aku sudah di langgari oleh manusia2 tertentu...

sure ada yg tertanya2 sape yang langgar hak aku tue... tak pe lah keep in la siapa... tapi dia sure tau diri dia... so pandai2 la

Friday, November 6, 2009

Nasihat Aku Untuk Semua...

berat rasanya nak menulis hal2 yang begini sebab saya bukanlah ahli di dalam bidang ini... tapi tanggungjawab sebagai seorang muslim menuntut saya untuk menulis mengenainya...

pertamanya maaf andai nasihat ini nnt akan membuatkan anda2 yang membca tersinggung... mohon maaf dan mohon agar di muhasabahkan diri sekiranya kita tergolong dalam golongan yg akan disebutkan... muhasabah dan kembali kepangkal jalan...

saya tidak ingin menyentuh aspek global... hanya ingin menyentu aspek dan konteks yang kecil... dalam suasana sekolah... sesuai dengan peranan saya sebagai seorang guru...

dalam suasana sekarang, zaman yang semakin berubah dan kehidupan yang semakin dihambat dengan kemajuan teknologi... seringkali manusia melupakan agama... seringkali manusia membelakangkan agama...

persoalannya... tidak takutkan kita pada Allah? pergaulan bebas semakin berleluasa, maksiat semakin hebat, syirik semakin nyata... manusia menidakkan hukum dan menghalalkan yang haram... persoalannya tidak takutkan kita pada azab Allah? kalau diahkirat kita akan disoal dengan apa yang telah kita lakukan... tapi tidak takutkan kita sekiranya di azab di dunia lagi... sudahlah dunia pun kena... akhirat juga kita terkena...

lelaki perempuan bukan muhrim berpegangan tangan... tahukan anda itu adalah HARAM?! tahukan anda ada batasan yang perlu anda patuhi dalam kehidupan seorang manusia... saya rasa tiada agama yg menghalalkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan... mengapa mesti melakukannya juga... tidak takutkan kita dengan azab Allah? masyaAllah... moga dijauhkan dari segala kemarahan Allah...

berpegangan tangan sahaja sudah HARAM dalam Islam, apatahlagi berpelukan... itu juga adalah HARAM melainkan anda sudah berkahwin... dimana rasa malu kita sebagai manusia... tidak malukan kita bila tindakan kita lebih dahsyat berbanding orang bukan Islam... dimana batasan2 yang memisahkan kita dengan agama lain... dimana akhlak dan budi pekerti terpuji seorang Islam... jangan lah kita menurunkan akhlak kita serendah-rendahnya... janganlah kita menjadi seorang yang sangat rendah maruahnya...

simpanlah perasaan dan rasa cinta anda hanya pada mereka yang berhak... jgnlah anda sia2kannya pada orang yang tidak sepatutnya... janganlah anda terlalu mudah memberikan hati dan diri anda pada sesiapa sahaja... janganlah menjadikan diri kita terlalu murah untuk dimiliki, disentuh dan dipeluk... saya masih teringat kata2 penolong kanan saya sewaktu di MRSM... "puteri jangan terlalu murah harga diri anda hingga boleh dibeli dengan nilai 3 seringgit, dan putera jangan erlalu murah harga diri anda sehingga boleh dibeli dengan nilai 4 seringgit"

Murahnya harga diri kita... hingga boleh dipegang pegang dan sebuat sesuka hati... INGAT!!! sekali anda memberi dengan mudah, maka anda akan selalu dia anggap MURAH...

satu perkara lagi yang saya ingin nasihatkan... lelaki dan perempuan yang berdua2an... yang ketiganya adalah syaitan... dan syaitan akan sentiasa menyesatkan umat manusia... walau apa pun tujuan anda... ingatlah MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA... berdua2an dengan tujuan berbincang tentang pelajaran mahupun berbincang tentang ilmu agama tetap HARAM hukumnya... berdua2an dengan mukan muhrim haris diserta dengan mahram... bukan dengan rakan2... rakan2 bukanlah muhrim kita... hati manusia mudah goyah dan hanyut... manusia yang hanyut akan terus hanyut dan anda tidak akan dapat diselamatkan sekiranya terus hanyut... maka nasihat saya, jangan anda terjun ke dalam jurang yang dalam sekiranya anda tidak pandai berenang...

nasihat saya pada pelajar2 dan sesiapa sahaja yang membaca tulisan ini... janganlah anda menghalalkan dan membiarkan rakan2 anda terus hanyut... bantulah mereka kembali kepada Allah kerana sekali bala Allah turun, akan turun kepada semua umat dalam komuniti tersebut... termasuklah kita yang tidak melakukannya... mengapa? kerana kita tidak berani mencegahnya... oleh itu bantulah rakan2 dengan menasihatkan mereka agar kembali kepada Allah... biarlah mereka membencei kita kerana kita menegakkan keadilan...

kepada semua yang membaca... ingatlah kebaikan dan keburukan hanya dipisahkan oleh 1 garisan yang sangat halus... dan syaitan adalah makhluk yang sentiasa berjanji untuk menarik manusia melangkah ke arah keburukan... hanya hati yang kuat dan iman yang teguh sahaja yang mampu mengatasinya...

bagi ustaz dan ustazah yang membaca... mohon maaf andai tulisan ini tidak sempurna... tegurlah mana yang salah dan tambahlah mana2 yang kurang... kerana saya bukan ahli dalam hal2 ini...

semoga kita dilindungi Allah swt...

wassalam...

Monday, November 2, 2009

Aku Harus Kuat...

hujung 2009 datang dengan bermacam dugaan... kadang2 aku rasa mcm bebanan nie tak mampu aku tanggung... ntah la...

sejak umah kena pecah masuk hari tue... hati aku masih tak tenang... then bila mak, bapak dan adik datang weekend lepas... aku dapat sedikit kekuatan... Alhamdulillah... cukup la sekadar untuk tempoh terdekat... sementara sebelum cuti...

dalam perancangan yang aku dah buat sebaik mungkin... tergelincir bila aku kena pindah rumah... duit pun kurang cukup... huhuhu ntah la... mungkin ini lah yang dikatakan Kita Hanya Merancang Dan Allah yang Menentukan... dan aku harap Allah memberikan aku jalan yang terbaik untuk aku menyelesaikan masalah yang ada...

2 perkara terbesar yang melibatkan duit yang aku kena setlekan ujung tahun nie... sewa umah dan roadtax kete... hurmd an aku harap aku dapat setlekan sebaik mungkin...

dan aku akan kuat dan terus kuat sebab aku percaya apa saja ujian yang Allah berikan adalah yang termampu aku hadapi... sebab Allah tak akan menguji hambanya dengan ujian yang tidak mampu ditanggung oleh hambanya...