Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, February 6, 2010

Ape Hukuman Nyer...

hurm masa aku kat u, aku diperkenalkan dengan words plagiat... hurm aku diberikan maknanya... menciplak atau menyalin sesuatu bahan bacaan dari buku dan menyatakan itu adalah hak nya... means kalo dalam assignment tue is menulis dalam assignment tanpa memasukkan kredit kepada si penulis buku atau membuat nota kaki...


mcm mana pulak kalo mengambil hasil usaha orang lain yang dah bersusah payah berbulan-bulan dari bulan disember buat, bila anta kena reject, buat balik semula, kena reject lagi and buat lagi balik then bulan januari baru diterima... kemudian hasil usaha itu senang2 di ambil oleh orang lain dan ditukar sikit-sikit mengikut keperluan dia, dan mengaku itu adalah hasil usaha nya... memilukan hati adalah orang itu mengambil nya dari orang lain yang diamanahkan oleh si penulis kepada dia untuk dibuat cetakan...


persoalan aku disini SALAH SIAPA?

salah penulis sebab memberi hasil usaha nya kepada org tengah untuk dihantar cetak?

atau... salah orang tengah tersebut kerana memberi kepada orang lain sehinggakan ini terjadi?

atau salah orang yang mengambil nya dari orang tengah dan mengubahnya serta membuat pengakuan itu adalah hasil usaha nya?

nilai lah sendiri dan muhasabah diri... siapa yang bodoh? (aku rasa aku bodoh sebab bagi kat org tengah tue, yar aku MENGAKU aku bodoh), siapa yang tak amanah? (aku rasa orang tengah TAK AMANAH sebab dia bagi kat org lain sehinggakan ini terjadi) dan siapa pula yang buat plagiat? (of course la org yang mengambil nya dari org tengah... penat2 org len bersengkang mata buat, dia senang lenang tukar2 sket mengaku dia buat...)

wahai dunia... adakah ini satu keadilan?!!!!

No comments: