Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 30, 2010

Bila Hati Guru Terluka..


dulu masa kecik2... saya selalu bercita2 nak jadi cikgu... mungkin kerana pekerjaan ini adalah pekerjaan mulia... jadi setiap kanak2 yang menginjak dewasa pasti akan bercita2 untuk menjadi guru... kalo tak percaya muhasabah diri... kenang kembali zaman kecil anda... pasti sebahagian besarnya juga punya cita2 seperti saya... nak jadi CIKGU!!!



tapi bila saya dah besar... saya tak nak jadi cikgu... saya tak suka jadi cikgu... saya mula pilih cita2 yang berkelas tinggi... saya nak jadi dokter... saya nak jadi lawyer... saya nak jadi jurutera... atau saya nak jadi bisnesswoman... apa saja asalkan bukan pekerjaan cikai sebagai guru...



akhirnya... bila masuk matrix... and bila kenal dunia... bila lihat keseronokan kakak saya menjadi guru... saya terdorong menukar cita2... semudah menukar baju... akhirnya bila mengisi borang UPU (yang ketika itu masih lagi secara manual)... saya isikan 5 pilihan universiti berbeza tetapi jurusan yang sama... SAYA MAHU JADI CIKGU!!!!



perjalanan menjadi guru bermula di UMS... universiti seribu cerita... banyak kenangan pahit manis... tapi yang pasti... saya yakin satu perkara... setiap manusia lahir untuk menjadi seseorang... dan saya lahir untuk menjadi cikgu...



pergilah kemana saja... berjumpalah sesiapa sahaja... pasti akan menegur saya sebagai CIKGU!!! kadang2 tertanya juga... cemana tau saya cikgu?! dan jawapan yg selalu didengari... ala muka cikgu nie sepesen jek... semacam ada cop didahi menyatakan itu cikgu...



Pengalaman pertama menjadi CIKGU... adalah di SMK Beaufort... pengalaman yang sungguh indah... dan masa itu saya suka menjadi CIKGU!!!



tapi rupanya itu bukan ukuran untuk menjadi guru sebenar... rupanya banyak lagi dunia guru yang belum saya terokai... banyak lagi pengalaman yang belum saya cedok...



akhirnya... saya berada di sini... SMK Gombak Setia... disini saya hampir putus asa menjadi guru... tahun pertama yang menyiksakan kerana tidak dapat mengajar opsyen... saya opsyen kimia disuruh mengajar KH dan PJ...



paling hebat... saya di suruh menjadi guru disiplin... memang haru...



tahun kedua yang sedikit baik... saya sudah dibawa ke sesi pagi... saya dapat mengajar 5 kelas sains tingkatan 3... dan kerana title saya sebagai guru disiplin... saya diberi kelas2 yang belakang... 2008 yang sungguh perit... berhadapan dengan pelajar2 yang baru ingin mengenal dunia... dan yang mahu mencuba sesuatu yang baru...



dan kini tahun keempat saya di sini... dan saya sudah lali dengan segalanya... saya redha mendapat apa juga subjek... dan saya akan cuba berikan yang terbaik kepada siapa juga pelajar saya... tapi mungkin pada pandangan orang lain dan mungkin juga pada pandangan pelajar saya... saya bukan lah guru yang baik... saya bukan la sehebat mana... tak pe... saya akui itu...



tapi ikhlas saya katakan... saya rasa puas bila melihat pelajar2 saya berjaya... saya bangga bila ada pelajar yang masih kembali menemui saya... saya rasa sangat diperlukan bila ada pelajar yang snaggup berkongsi cerita dengan saya... dan saya rasa sungguh terharu bila masih ada bekas pelajar yang menjadikan saya org pertama utk bertanyakan pendapat...



saya sentiasa berdoa anak2 murid saya berjaya... saya sentiasa berharap suatu hari nanti mereka akan kembali berbakti kepada sekolah semula dengan bangganya... sebagaimana saya menyimpan impian untuk kembali berbakti disekolah tempat saya belajar...



mungkin perjalanan saya masih awal... mungkin di hadapan masih banyak cabaran yang menunggu saya... dan saya mohon Allah berikan kekuatan kepada saya untuk terus melangkah... menabur bakti tanpa mengharapkan balasan...



saya sudah memilih untuk menjadi guru... dan mungkin dalam bahasa indahnya... Allah telah mentakdirkan saya menjadi guru... untuk merasai betapa peritnya cikgu2 saya mendidik saya... dan saya juga redha... redha kerana saya punyai peluang untuk mengutip pahala...




harapan saya kepada anak2 murid... jagalah hati guru @ cikgu @ teacher @ ustaz @ ustazah atau apa juga panggilan yang serupa dengan nya... kerana takut bila hati guru terluka... ada pula lintasan hati yang buruk... kerana kami juga insan biasa... cuba menjaga hati... cuba besabar... dan cuba untuk menjadi lebih kuat demi anak2 bangsa kami...




kami tak pernah mengharapkan anak2 murid kami kembali untuk menabur wang ringgit atau harta atau juga penghargaan nama kerana telah mendidik mereka... harapan kami cuma satu... melihat mereka berjaya dengan BERMARUAH... dan itu sudah cukup membuatkan kami puas... itu sudah cukup membuatkan kami bangga... itu sudah cukup untuk membuatkan kami tersenyum...




anak2 murid tersayang... jagalah tutur kata kalian... jangan sampai mengguris hati guru... berjaya setinggi langit pun kalian... semuanya bermula dengan insan bernama guru yang mengajar tulis baca... dan selagi ilmu yang disampaikan oleh seseorang itu mengalir dalam urat darah anda... maka selagi itulah guru anda berada dalam diri anda...



renung2 kan dan jagalah percakapan dan jari kita agar tidak mengeluarkan kata2 yang boleh mengguris hati sesiapa terutamanya guru...

Tuesday, June 29, 2010

Kakakku The Only Kakak...

latest picture on me and my sister...

HAPPY BIRTHDAY to my beloved sister... actually my only kakak yang saya ada... dan syukur sebenarnya saya tergolong dalam golongan bertuah... kerana punya segalanya... saya punya seorang abang, seorang kakak dan seorang adik perempuan... kira complete la kan... ada segalanya... dan automatik nya saya juga punya kakak ipar, abang ipar dan insyaAllah adik lelaki a.k.a adik ipar... my life will even more complete dengan anak2 saudara lelaki dan perempuan
kalo ditengok... yes!!! saya paling bertuah berbanding yang lain... tapi entah kenapa hdp saya rasa tidak lengkap... dasar MANUSIA mungkin... tidak pernah merasa bersyukur dengan apa yang dia ada... dan itulah saya... manusia yang tidak pernah merasa cukup...

oke lupakan yang itu... 29 Jun is hari ulang tahun kakak saya... doa saya semoga dia bahagia dan gembira... tabah dan kuat menghadapi apa juga ujian dan cabaran... saya tau dia kuat dan sabar... saya tau dia hebat... serius... saya cuba menjadi sekuat dan setabah dia... tapi saya tidak sebegitu... mudah rapuh ditengah jalan... dan mudah patah bila dicantas......

saya sayang dia... saya mahu dia bahagia... saya mahu dia kuat... saya mahu dia tabah... supaya saya juga boleh mencontohinya... sebab banyak keputusan hidup saya dipengaruhi oleh dia...

p/s: actually itu gambar kami berdua yang ketiga... pertama masa saya 3 tahun, kedua masa saya 5 tahun... dan ketiga masa saya 27 tahun... rupanya masa memisahkan kami begitu jauh... insyaAllah lepas ni saya akan amik gamba dengan dia dengan lebih kerap... tanda saya menyayangi dia...

p/s 2: syukur Alhamdulillah... saya sudah terima surat pengesahan jawatan... surat yang saya tunggu selama hampir 2 tahun... dan sekarang... saya akan buat istikarah... moga Allah berikan saya petunjuk... wajarkan saya mengisi borang balik ke perlis bulan september ini...

Monday, June 28, 2010

Kadang Ia Bukanlah Seperti Apa Yang Kita Fikirkan

ari nie pegi anta bunga di SBPI Gombak... kemudian disekolah ada majlis perasmian Hari Koperasi Sekolah... entah kenapa saya mmg xdak ati dengan Hari Koperasi... entah la xdek chemistry kot... hurm selalunya kalo ada launching ape2 saya akan kuarkan kamera... bt not this time...


so saya decide alang2 saya free baik saya tolong kak azrina pegi anta bunga ke SBPI Gombak... xpayah saya layan HKS tue...


petang... balik sekolah awal... pegi amik end cap utk cover pipe... saya tengok end cap tue kecik jek... cam x muat jek dengan pipe yg saya ada... tapi bila dah try... Alhamdulillah... ngam... so nti beli jek PVC Glue... letakkan... heh dah siap...


balik tros cuci toilet... actuallt geram nak sental toilet tue... tapi xdak berus sabut... so semalam kuar giant pegi beli... dan akhirnya ari nie berjaya membersihkan kedua2 toilet... sambil bersih... hati sentiasa mengingatkan... saya buat semua ini kerana Allah...


kadang2 fed up juga... sebab asyik saya jek buat... tapi skang saya redha... dan saya anggap Allah menyediakan semua ini untuk saya kutip pahala... so ape salahnya kan...

Bahagia...


cantik kan... berwarna warni... indah bukan?! begitulah hidup saya...
ada suka...
ada duka...
ada bahagia...
ada derita...
ada segalanya...
dan sekarang... saya BAHAGIA...

Sunday, June 27, 2010

Hikmah...

mengenalinya untuk pertama kalinya... serta mencintainya sebagai org yg ketiga yang saya cintai... mengenalkan saya dengan perkataan REDHA...


REDHA andai Allah sudah menetapkan dia untuk saya... (walaupun hakikatnya sifatnya bukan la seperti 2 lelaki yang pernah hadir dalam hidup saya)

REDHA menerima dia dan keluarganya seadanya sekiranya saya berjodoh dengannya

REDHA andai apa yang saya takuti berlaku pada masa hadapan

REDHA dengan segalanya...

dan syukur Alhamdulillah... saya memang benar2 REDHA... hingga sampai ke satu masa saya hati2 saya benar2 berserah kepada Allah... saya REDHA dengan apa yang bakal Allah tentukan untuk saya... hingga kini juga saya REDHA...

dan kini... setelah perasaan cinta saya pada dia suam2 kuku... saya bertemu lagi dengan satu perkataan... HIKMAH...

kadang2 saya hairan... apekah HIKMAH nya Allah menjadikan kami berada dalam situasi ini... punya la luas dunia ini... kenapa akhirnya disini...

saya tertanya... adakah HIKMAH nya adalah dia jodoh saya...

saya tertanya2 adakah HIKMAH itu untuk saya atau untuk org lain? entah la... saya REDHA dengan segalanya... cuma saya berharap Allah memberikan saya kekuatan untuk menghadapi segala kemungkinan yang bakal berlaku...

Aku Rindu Kalian




Minggu lepas saya godek2 cd2 lama dengan tujuan untuk mencari gambar2 lama waktu saya, ija, nor, wan dan akmal pegi ke kundasang dan ramau untuk anta ija praktikal... hurm tapi malangnya saya tak jumpa gambar2 tue... entah la saya juga tak pasti saya sudah delete gambar tue atau saya misplace dimana2...


tapi saya berjumpa gambar lain dan beberapa file lain yang mengingatkan saya kembali kepada seseorang...


hurm entah la...
tidak pasti dengan perasaan sendiri... kadang2 bila ingat balik kenangan nie semua... hurm banyak perasaan yang timbul balik...
kadang2 rasa perasaan2 tue semua indah... banyak kenangan manis dan pahit... dulu waktu itu... saya selalu kata... kenangan manis saja yang nak saya ingati... tapi last2... yang pahit juga saya ingat dan itu lah yang buat saya tersenyum...
wan, ija, nor, lin, izah, azli dan akmal... semua kenangan dengan kalian selalu dalam ingatan saya...

Saturday, June 26, 2010

Kursus Kepimpinan Pengawas 2010

hari ni seharian saya disekolah... 7.30 pagi hingga 6.30 petang... kurang 1 jam nak ke 7.30... hurm kalo tak cukup 12 jam... bukan untuk berdating... tp untuk Kursus Kepimpinan Pengawas

kali nie sedikit lain sebab dulu di incharge oleh kaunseling... tp kali ni di uruskan sendiri oleh Guru Disiplin

saya rank kan Program ini 80% berjaya... ada beberapa kekangan yang boleh di ambil kira dan dijadikan penanda aras untuk Program yang sama pada masa depan... insyaAllah, saya rasa tidak serik untuk membuat program kalo begini... cuma kadang2 bila penat... mcm2 ayat menyakitkan hati keluar... hehehe maafkan saya... saya mmg begitu...

pada saya... saya sangat sangat sayang kan pengawas... semalam sebelum tido saya dah bertekad... habis saja program ari ni saya akan tulis status di FB saya... bahawa selepas ini saya tiada kaitan lagi dengan Badan Pengawas SMKGS... tapi entah... walaupun mungkin dalam Badan Pengawas tue ada yang tidak menyukai saya... tapi secara generalnya saya sangat sayangkan Badan Pengawas... itulah kasih sayang saya di Gombak Setia selain PPG 21... serius dua Badan ini lah yang membuatkan saya berat hati nak pindah atau tukar sekolah.

pada saya keseluruhan program berjalan lancar... tapi kalo saya bersedia sebulan lebih awal... saya rasa tidak ada masalah dan program akan lebih lancar...

tapi tak pe... ini percubaan pertama saya... dan thn depan mungkin lebih baik...

terima kasih kepada peserta, fasilitator, dan semua guru disiplin yang menjayakan program ini. tiada kata seindah TERIMA KASIH yang boleh saya berikan untuk kalian... TERIMA KASIH sangat2...

saya sangat letih... tapi otak saya tak benarkan saya tidur... malahan mengeluarkan idea pelik seperti tiba teringin nak makan KFC, jom pegi uptown, jom keluar jalan2, dan banyak lagi...

entah la... tapi mungkin sy tak akan turuti semuanya... mungkin sumer tue akan saya lakukan esok...


p/s: tadi ada seseorang telah menyuarakan rasa jijik nya kepada saya kerana berjirankan cikgu bujang lelaki sekolah yg sama... erm salah ker? saya rasa tak, sebab kami bukan berkongsi bilik @ bilik air... entah la... saya tak berapa pasti tentang ini... bukannya kami plan utk pindah skali... tapi secara kebetulan setelah segalanya settle baru kami tau yang kami berjiran... saya tak kaco pun cikgu bujang lelaki di bawah... sama dengan hosmate saya juga... dan mereka juga tak kaco kami... jadi sila jangan kontroversikan kisah ini... biarlah kami berjiran seperti jiran2 biasa...

Thursday, June 24, 2010

Aku Rindu Sayang Kamu...


Lama sungguh tak update blog... itulah jadinya bila terlalu banyak yang ingin diperkatakan dan saya hanya mempunyai 2 tangan utk menaip... akhirnya saya putuskan utk tidak meluahkan ape yang terbuku dihati...


mungkin itu lebih baik untuk semua... dan mungkin utk saya juga...


arini... ape yang dinantikan sejak april telah berlaku... entah la... saya tak pasti kena Allah meletakkannya begini... sedangkan dunia ini masih luas lagi... adakah Allah sedang mengaturkan sesuatu untuk saya, atau untuk orang lain... saya juga tidak pasti...


oleh itu... saya lebih suka mengambil sikap tunggu dan diam... melihat hala tujunya kemana...


ntah la... separuh hati kata mahu... separuh lagi kata tidak mahu... entah la saya juga tidak pasti dengan hati sendiri...


saya rindu saat disabah... saya punya ramai kawan yang ingin mendengar cerita saya... di gombak... saya tak punya kawan seperti disabah... mungkin ada yang sudi mendengar... tapi saya takut mereka tak suka mendengar dan terpaksa memaksakan diri...


okeh... tak mahu cerita ttg itu... sekarang ni... disinilah tmpat saya berkongsi cerita... hurm... indah bukan... tiada yang akan fed up dan tiada yang akan mengata... sila pergi jauh jika anda tidak suka...


dulu saya suka dia... kemudian saya tidak suka... tapi sekarang saya suka dia kembali... hurm lately pula saya suka juga pada seseorang yang lain... seseorang yang telah lama saya suka dan telah lama saya tunggu... entah la... dua2 punya ciri yang berbeza... dan dua2 saya suka...


semoga Allah memberikan saya yang terbaik... sejak kenal encik R... saya dah berjanji dengan diri sendiri... saya akan redha dengan segala apa yang telah ALLAH tetapkan untuk saya... saya yakin dengan Allah... saya yakin Allah tidak akan mensia2kan saya dan Allah akan memberikan saya yang terbaik...


oke... habis soal hati... soal kerja... serius saya sangat penat... penat kerana punya bos yang sentiasa bersemangat... kerana saya tidak bersemangat seperti dia... hurm entah la... saya harus kuat... sama seperti masalah peribadi juga... menyimpan lebih baik dari meluahkan... takut bahasa saya disalah ertikan...



kadang2 niat di hati nak jek isi borang balik ke kampung... tapi entah la... takut juga tak dapat... and kalo dapat cemana la kan... mungkin saya akan hadapi masalah lain pulak... erm takut sebenarnya...

takut keputusan yang saya buat... akan menyusahkan diri saya sendiri...

kalo sekarang ada masalah dirumah sini... sy masih lagi boleh melarikan diri kemana2 yang saya suka... tp kalo ada masalah dikampung... mana saya nak larikan diri... huhuhu

semoga Allah memberikan jalan yang terbaik untuk saya... dan saya akan REDHA dengan segalanya...

Saturday, June 19, 2010

Ditelan Pahit, Dibuang Sayang...

susahkan bila kita rasa tak puas hati and kita nak luahkan tp kita perlu fikir banyak kali tkt nanti impaknya sangat besar hinggakan mempengaruhi masa depan...

1. saya tak suka dengan layanan sesetengah pihak kepada saya... tapi saya tak tau nak cakap cemana...

2. kenapa yer saya selalu tak dapat apa yang saya mahukan... sedangkan org lain dapat apa yg saya mahukan... mmg saya tak reti nak bersyukur kan...

3. kenapa perlu bebankan saya dengan keje2 yg bukan keje saya... kan bagus kalo masing2 buat keje masing2...

4. kadang2 bila situasi sulit itu terjadi... saya berharap sangat saya cepat2 kawen... tapi entah la... kdg2 takut juga kot2 suami yang datang tue tak seperti yang saya mahukan...

doa saya semoga Allah memberikan saya yang terbaik... hanya KAU yang tau ape yg terbaik utk diri ini...

Thursday, June 3, 2010

Jalan Jalan Sangat Seronok...


nampak sedapkan... hehehe actually memang sedap... kat bawak nya adalah ayam goreng tepung... tp sangat sedap sayur yg kat atas tue... kreatif betol dia masak...

arap bulan depan boleh jalan2 lagi cam nie... at least hilang sekejap stress... hehehe

Wednesday, June 2, 2010

Saya Perlukan Ruang...

kadang2 hidup buat kita sesak... tapi sebelum tue saya memanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepada yang memiliki segalanya di langit dan dibumi... sebab mingu2 akhir nie saya sangat bersemangat utk meneruskan kehidupan... saya sangat kuat utk bekerja... saya berharap ia akan kekal hingga ke akhir tahun ini dan sepanjang perkhidmatan saya sebagai pekerja...


oke back to the point... hurm dalam kelapangan pasti ada ujian... hari nie niat di hati nak lepak dirumah syida... call punya call dia tak angkat... then saya sms dia... perkabaran dari dia buat saya bahagia... rupanya dalam diam dia sudah menjadi tunangan orang... Alhamdulillah, syida... saya tumpang bahagia... perancangan awal cuma mahu merisik bertukar menjadi bertunang... dan akhirnya kini syida menjadi tunangan orang... hebatkan rencana Allah...


tapi hati jahat saya bersuara... Allah permudahkan urusan syida... kerana dia org baik, dia org yang sentiasa membahagiakan org lain... dan bukan mcm saya... yang penuh dengan sifat negatif... air mata mengalir atas dua perkara... bahagia dengan kebahagiaan syida dan sedih melihat diri sendiri...


mungkin saya tidak layak utk sesiapa... mungkin saya tidak cukup hebat utk menjadi milik sesiapa... ya itulah kata2 hati jahat saya... tapi jauh disudut hati saya redha dengan segala yang Allah berikan... ujian, dugaan, cubaan, rahmat, rezeki, dan segalanya saya redha... tapi serius saya tidak cukup kuat utk hadapi segalanya... saya cuma berharap Allah memberikan saya kekuatan utk semua ini...


malam nie dan dari tadi sebenarnya... air mata nie asyik nak mengalir jek... entah la... saya tak pasti kenapa...


saya harus kuat... Ya Allah berikanlah saya kekuatan...


saya mahu cepat pulang ke kampung... sy nak nikmati sepenuh nya cuti yang ada... saya rindu mak... saya sayang mak dan bapak...


okeh... saya mahu ceria2... hehehehe... tukar emosi menjadi lebih baik... hari nie saya bad mood di 6BSH... kerja yang saya beri ada yang tidak buat... baru sebulan menjadi pelajar... tp masih membawa attitude lama... hurm entah la... saya takut sangat... takut sejarah2 lama berulang... pada saya STPM memang susah tapi sebenarnya akan menjadi mudah bila mereka bersungguh2... bukan bila saya minta buat didepan then baru nak terkial2 mencari jawapan... hurm entah la... not sure... apa yang akan berlaku... sy doakan yang terbaik utk semua...


doa saya lagi... moga esok menjadi lebih baik... semoga esok segalanya berjalan lancar... semoga segalanya indah... Allah, saya redha dengan segalanya... cuma berikan saya kekuatan utk menjadi manusia yang bersyukur dengan segala nikmat dan cubaan Mu... sebab saya yakin dengan segala rencana Mu utk saya...

Tuesday, June 1, 2010

Maximum Stress...


saya stress... tapi tak pasti saya patut stress ke tak pasal hal nie... kenapa dulu2 oke jek... bleh jek handle sumer nih...



saat macam nie saya rasa kahwen adalah solution terbaik... tp siapa nak kawen dengan saya... ada ker? hehehe... kalo ada saya mahu kahwen cuti sekolah nie jugak...



tapi kadang2 takut juga... nti dah kawen... hilang stress sebab masalah nie... timbul lak masalah lain... masalah rumah tangga lagi dahsyat... nak lari kemana pun tak leh dah... huhu



saya bersyukur dan redha dengan segala ujian, cabaran, nikmat, rezeki, kasih sayang, rahmat, dugaan, dan segala kurniaan Allah samada yang positif atau yang negatif... tapi saya mohon dengan sangat... semoga Allah memberikan saya kekuatan utk menghadapi segalanya... sebab saya yakin ada ganjaran yang lebih indah dan berharga untuk saya pada masa depan...


cuma saya berharap saya akan kuat hingga ke hari itu...

Kadang - Kadang

kadang2 kita terlepas pandang dengan beberapa perkara... mungkin benar hal kecil bagi kita merupakan hal besar bagi sesetengah orang... mengingatinya membuatkan org lain rasa dihargai dan merasakan kita adalah insan yang berharga...


chewaahhhh ayat ala2 ayat penceramah motivasi... hehehe itu adalah antara cita2 saya masa di menengah rendah... hehehe tapi mungkin tak kot... kini...


tadi saya menonton cerita Ahmad Albab tapi dalam cara berbeza... dulu menonton hanya utk suka2 tapi kali ini saya melihat dari sudut positif... saya melihat maksud yang Allahyarham P Ramlee ingin sampaikan... sangat banyak mesej nya...


lepas habis Ahmad Albab... saya online FB... dan baru saya sedar rupanya selama nie saya tak pernah tau tarikh lahir Farid... nama saja students yg close dengan saya... tp bday dia pun saya tak tau... tapi syukur sebab belum terlambat...


mata saya tidak mengantuk... mungkin kesan milo + nescafe tadi petang... huhu... tp lepas post entri ni saya akan memaksa diri utk tido... supaya esok bergerak lebih baik... itupun kalo Allah masih mahu memberi saya ruang utk bernafas dimuka bumiNya yang indah ini... huhu...


oke semoga mimpi yang indah2... semoga tenang dan tidur dengan nyenyak... semoga kita masih berpeluang bertemu esok...