Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, June 30, 2010

Bila Hati Guru Terluka..


dulu masa kecik2... saya selalu bercita2 nak jadi cikgu... mungkin kerana pekerjaan ini adalah pekerjaan mulia... jadi setiap kanak2 yang menginjak dewasa pasti akan bercita2 untuk menjadi guru... kalo tak percaya muhasabah diri... kenang kembali zaman kecil anda... pasti sebahagian besarnya juga punya cita2 seperti saya... nak jadi CIKGU!!!



tapi bila saya dah besar... saya tak nak jadi cikgu... saya tak suka jadi cikgu... saya mula pilih cita2 yang berkelas tinggi... saya nak jadi dokter... saya nak jadi lawyer... saya nak jadi jurutera... atau saya nak jadi bisnesswoman... apa saja asalkan bukan pekerjaan cikai sebagai guru...



akhirnya... bila masuk matrix... and bila kenal dunia... bila lihat keseronokan kakak saya menjadi guru... saya terdorong menukar cita2... semudah menukar baju... akhirnya bila mengisi borang UPU (yang ketika itu masih lagi secara manual)... saya isikan 5 pilihan universiti berbeza tetapi jurusan yang sama... SAYA MAHU JADI CIKGU!!!!



perjalanan menjadi guru bermula di UMS... universiti seribu cerita... banyak kenangan pahit manis... tapi yang pasti... saya yakin satu perkara... setiap manusia lahir untuk menjadi seseorang... dan saya lahir untuk menjadi cikgu...



pergilah kemana saja... berjumpalah sesiapa sahaja... pasti akan menegur saya sebagai CIKGU!!! kadang2 tertanya juga... cemana tau saya cikgu?! dan jawapan yg selalu didengari... ala muka cikgu nie sepesen jek... semacam ada cop didahi menyatakan itu cikgu...



Pengalaman pertama menjadi CIKGU... adalah di SMK Beaufort... pengalaman yang sungguh indah... dan masa itu saya suka menjadi CIKGU!!!



tapi rupanya itu bukan ukuran untuk menjadi guru sebenar... rupanya banyak lagi dunia guru yang belum saya terokai... banyak lagi pengalaman yang belum saya cedok...



akhirnya... saya berada di sini... SMK Gombak Setia... disini saya hampir putus asa menjadi guru... tahun pertama yang menyiksakan kerana tidak dapat mengajar opsyen... saya opsyen kimia disuruh mengajar KH dan PJ...



paling hebat... saya di suruh menjadi guru disiplin... memang haru...



tahun kedua yang sedikit baik... saya sudah dibawa ke sesi pagi... saya dapat mengajar 5 kelas sains tingkatan 3... dan kerana title saya sebagai guru disiplin... saya diberi kelas2 yang belakang... 2008 yang sungguh perit... berhadapan dengan pelajar2 yang baru ingin mengenal dunia... dan yang mahu mencuba sesuatu yang baru...



dan kini tahun keempat saya di sini... dan saya sudah lali dengan segalanya... saya redha mendapat apa juga subjek... dan saya akan cuba berikan yang terbaik kepada siapa juga pelajar saya... tapi mungkin pada pandangan orang lain dan mungkin juga pada pandangan pelajar saya... saya bukan lah guru yang baik... saya bukan la sehebat mana... tak pe... saya akui itu...



tapi ikhlas saya katakan... saya rasa puas bila melihat pelajar2 saya berjaya... saya bangga bila ada pelajar yang masih kembali menemui saya... saya rasa sangat diperlukan bila ada pelajar yang snaggup berkongsi cerita dengan saya... dan saya rasa sungguh terharu bila masih ada bekas pelajar yang menjadikan saya org pertama utk bertanyakan pendapat...



saya sentiasa berdoa anak2 murid saya berjaya... saya sentiasa berharap suatu hari nanti mereka akan kembali berbakti kepada sekolah semula dengan bangganya... sebagaimana saya menyimpan impian untuk kembali berbakti disekolah tempat saya belajar...



mungkin perjalanan saya masih awal... mungkin di hadapan masih banyak cabaran yang menunggu saya... dan saya mohon Allah berikan kekuatan kepada saya untuk terus melangkah... menabur bakti tanpa mengharapkan balasan...



saya sudah memilih untuk menjadi guru... dan mungkin dalam bahasa indahnya... Allah telah mentakdirkan saya menjadi guru... untuk merasai betapa peritnya cikgu2 saya mendidik saya... dan saya juga redha... redha kerana saya punyai peluang untuk mengutip pahala...




harapan saya kepada anak2 murid... jagalah hati guru @ cikgu @ teacher @ ustaz @ ustazah atau apa juga panggilan yang serupa dengan nya... kerana takut bila hati guru terluka... ada pula lintasan hati yang buruk... kerana kami juga insan biasa... cuba menjaga hati... cuba besabar... dan cuba untuk menjadi lebih kuat demi anak2 bangsa kami...




kami tak pernah mengharapkan anak2 murid kami kembali untuk menabur wang ringgit atau harta atau juga penghargaan nama kerana telah mendidik mereka... harapan kami cuma satu... melihat mereka berjaya dengan BERMARUAH... dan itu sudah cukup membuatkan kami puas... itu sudah cukup membuatkan kami bangga... itu sudah cukup untuk membuatkan kami tersenyum...




anak2 murid tersayang... jagalah tutur kata kalian... jangan sampai mengguris hati guru... berjaya setinggi langit pun kalian... semuanya bermula dengan insan bernama guru yang mengajar tulis baca... dan selagi ilmu yang disampaikan oleh seseorang itu mengalir dalam urat darah anda... maka selagi itulah guru anda berada dalam diri anda...



renung2 kan dan jagalah percakapan dan jari kita agar tidak mengeluarkan kata2 yang boleh mengguris hati sesiapa terutamanya guru...

2 comments:

rabitahnaqsa said...

InsyaAllah. saya juga bercita2 mahu seperti cikgu2 semua. umm. moga2 tercapai.

syahNURazni said...

bitah... insyaAllah