Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 4, 2010

Tukar Persekitaran...

dulu time kecik2... mula2 kenal dunia... saya nak jadi cikgu... usung la beg buruk ke hulu kehilir... kononnya saya adalah cikgu... walhal saya belum pernah kenal erti sekolah ketika itu... hurm mengapa begitu? selalu nya kanak2 kecil hanya dipengaruhi oleh persekitaran... kalo ikutkan persekitaran saya... mungkin saya ingin jadi petani sebenarnya sebab mak dan ayah saya petani... atau kalo nak up sket jadi driver... sebab bapa saya pemandu teksi (kereta sewa sebenarnya)...




tapi entah kenapa naluri guru itu sudah ada dalam diri saya... itulah cita2 pertama saya...




bila usia meningkat dewasa... hingus di hidung sudah kering... maka saya mula menukar cita2... kunun ingin menjadi dokter... kemudian menjadi jurutera... hurm cita2 jurutera tue la yg paling lama... mungkin sebenarnya saya dipengaruhi seseorang... spesifiknya sepupu saya... yg menjadi jurutera dan hidup senang...


serius saya terpengaruh oleh dia dalam diam... hurm tapi saya tau ciri saya bukan seorang jurutera... i'm more to teacher... and masa kat matrik saya ambil keputusan utk isi cos pendidikan dalam semua senarai universiti yg saya mohon... kenapa? kerana saya terpengaruh dengan keseronokan kakak saya menjadi guru...


saya suka tengok dia menggunakan pelbagai method utk mengajar... dan saya mahu sepertinya... and saya sedar yg mmg mudah terpengaruh... hehehehe...


hurm dari 5 universiti yg saya pilih... satu pun saya tak dapat... pt dari 5 cos yg sama yg saya letak saya dapat... hurm tapi nun jauh di Sabah... akhirnya perjalanan menjadi guru bermula...





dan finally inilah SAYA... seorang GURU... CIKGU... atau apa juga namanya...


3 tahun menjadi guru... bagaikan 30 tahun sudah... kadang2 saya letih dan penat... kadang2 rasa ingin tukar persekitaran.. tapi entah la... saya tidak yakin persekitaran baru yg bakal menjelma itu akan lebih baik atau tidak...


mungkin saya salah langkah dari awal... ada juga suara2 yg mengatakan saya ni terlalu peramah... and ramai orang kenal... sebab tue saya banyak kerja... hurm sebenarnya inilah saya... perlukah saya menukar diri menjadi pendiam dan hanya mengatakan tidak tahu dalam semua hal?


yg pasti saya bukan begitu... dan inilah saya... saya harus menjadi saya..


tapi saya masih tidak pasti... adakah menjadi guru itu adalah diri saya? atau saya lebih sesuai dengan kerja lain? itu juga saya tidak pasti...



cuma sampai sekarang saya pegang dan ingat kata2 kawan2...

"awak dah pilih jalan itu... maka awak harus teruskan... itulah pilihan nya... nak patah balik tak boleh... ape yg boleh buat... teruskan sahaja"

mungkin benar kata2 mereka... saya harus teruskan dengan apa yg ada sekarang... cuma kadang2 saya penat... saya letih... sebab saya harus melalui rutin yg sama setiap hari... saya rasa saya harus pergi kursus pengurusan stress sekali lagi... hehehe

JPNS... bila nak buat kursus pengurusan stress lagi? saya nak pegi...



saya dah fikirkan cara terbaik utk meneruskan hidup sebagai guru... that is saya harus menguruskan masa dan jadual saya dengan baik...


saya akan cuba memberi yg terbaik... insyaAllah...


saya mohon maaf kepada mereka2 yang berkaitan kerana mungkin saya telah mengecilkan hati anda sepanjang proses pembelajaran ini... saya mahu sebut namanya... tapi saya tak dapat kerana sudah diingatkan supaya tidak menimbulkan kontroversi lagi... huhu entah la...


cuma harapan saya... saya dapat menjadi guru yang baik... dan mampu memberikan yg terbaik... insyaAllah...



*********************************************************

No comments: