Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 27, 2010

39...


thanks to the my 39th Follower... kerana follow blog saya... hehehe tak sangka blog murahan ni mampu menarik minat org jugak...

Monday, September 20, 2010

Sudah Jatuh Cinta Dengan Karyanya

saya terpanggil utk terus follow cerita janji kekasih lakonan jue aziz... biarpun mungkin ada yg menkritik negatif... namun saya suka cerita itu... banyak mesej dan peringatan... paling best... ia mengenalkan saya kepada Opick... saudara seagama dari negara jiran yang memperjuangkan agamanya melalui karyanya...


dulu saya berkenalan dengan Maher Zain... dan sekarang Opick... duanya mempunyai perjuangan yang sama walaupun dari latar berbeza... lagu2 mereka menginsafkan saya..


bersyukur kerana menemui mereka... walaupun dengan cara maya ini... malah lebih bersyukur kerana bertemu dengan karya mereka... indah dan menginsafkan...


saya mungkin tidak sebertuah sesetengah orang... saya masih mencari, mencari ketenangan yang abadi bersama ilahi... dan harapan saya sejarah lama dapat saya tinggalkan... dan saya berharap saya akan lebih tenang bersama jalan Allah...

Ya Allah.. kurniakan utk ku insan2 yang boleh mambawa ku kejalanMu...

Sunday, September 19, 2010

2 Minggu Yang Penuh Dengan Segalanya...

saat ini saya sudah berada di gombak... dalam masa 12 jam lagi saya akan melangkah ke sekolah semula... kerja harus diteruskan... itu adalah ibadah... bak kata saudara Hilal Asyraf...


taipan saya menjadi lambat.. mungkin kerana terlalu letih dan mungkin juga kerana sudah lama saya tidak menaip... hurm bak kereta yg telah lama tak bergerak...



terus terang saya katakan 2 minggu yang berlalu penuh dengan segalanya... hinggakan saat ni buat saya tidak puas utk berada di Gombak... rasa hati mahu terus berada di kampung... bayangan wajah mak, bapak dan adik sentiasa bermain di wajah saya kini... entah...



berbaloi rasanya perasaan excited saya utk pulang ke kampung... kerana kali ini berbeza... tidak sama seperti sebelumnya... cuma mungkin ada sedikit2 yang tercalar... tp saya redha... sebab perubahan memerlukan masa...



seronok menghabiskan masa bersama mak, bapak, adik dan keluarga kak ida... seminggu pertama penuh kegembiraan...



namun begitu... Aidilfitri kami sedikit berbeza... tidak seperti tahun2 sebelumnya.. dan mungkin boleh saya katakan inilah pertama kalinya...



cadang saya mahu bercerita ttg itu.. tapi saya tk punya kekuatan utk menaip... cuma pagi raya kami berbeza kerana kehilangan mak ndak dan cucunya dalam kemalangan jalan raya...



doa saya moga mereka diberkati dan ditempatkan dalam golongan hamba yang beriman...



seharian kami di rumah abang halim anak mak ndak... sampai la jenazah di bawa ke masjid utk disolatkan dan kemudian dikebumikan...


Alfatihah...

Sunday, September 12, 2010

Complicated


too complicated to ceritakan... takes time to think a good and nice word... tapi apa yg pasti Aidilfitri ini berbeza dari sebelumnya... nti akan saya ceritakan dalam post berikutnya



p/s: apa yang saya dapat pastikan adalah dia masih mencintai insan itu, sebagaimana saya masih mencintainya... hurm dunia ini sungguh pelik kan?
*************************************

Wednesday, September 8, 2010

Tidak Layak

terpanggil utk update blog... hurm selepas membaca satu entri dari web Hilal Asyraf... hurm entri mencerita ttg ramadhan dan syawal...


ayat yang paling menangkap jiwa saya adalah dia belum pergi, kita telah meniggalkannya untuk satu perayaan yang belum tentu kita layak meninggalkannya...


saya terpukul... betul!! ibadah saya serapuh kaca... amalan saya tidak sebanyak mana utk melayakkan saya merayakan hari kemenangan ini...


sebenarnya saya manusia yang berpura2... berpura2 menang sedangkan sebenarnya saya kalah... saya kalah dalam janji kepada diri sendiri... saya kalah dengan janji saya kepada Allah...


saya gagal mengimarahkan ramadhan ini dengan baik... saya gagal menjadikan ramadhan ini penuh keberkatan utk saya...


saya gagal menyauk sebanyak2 rahmat yang ada dalam bulan ini... saya gagal...


Allah... berikanlah saya kekuatan utk mengimarahkan ramadhan ini dalam hari2 terakhirnya... biarlah saya menjadi yang terlambat dari yang terlepas...

Sunday, September 5, 2010

Sorang Sorang

Hidup ni x sama mcm yang kita bayangkan... sebelum sampai ke saat tue, imagine yang indah2 jek... tapi hakikatnya... tak lah indah sangat... tak indah tak pe asalkan lancar... tapi yang tak best nya, tak indah dan pahit pulak tue... huhu


kisah 1:

tiga orang serumah... hurm yang kakak, tengah dan yang adik... kakak dan adik senegeri... kakak dan adik senang berkomunikasi... kemana2 juga serasi... maka tinggallah yang tengah sorang...


kisah 2:

3 beradik perempuan... kakak, tengah dan adik... hurm kakak dan adik senang berkomunikasi... selalu bertentangan dengan yang tengah... last2 tengah juga yg sorang2...

kisah 3:

kisah adik, tengah dan emak... pada pandangan tengah, emak sayang adik lebih... banyak perlakuan emak, buat tengah terasa... tapi emak kata kasih sayang emak sama rata... hurm entah la... yang penting tengah sorang2 jugak...

kisah 1, 2 dan 3... tengah adalah seperti saya... suasana ramai tapi saya tetap seorang, suara saya tetap tak sama dengan org lain, pendapat saya selalu berbeza.... bagaimana harus saya meneruskan kehidupan ini?

p/s: ayam jauh dari saya dan dia, tapi emak dekatkan ayam dengan dia... kenapa yer? kenapa tidak dekatkan pada saya? ertinya saya hanyalah pilihan kedua selepas dia

p/s2: kemana jua mereka berada, mereka selalu ingat membeli sesuatu utk dia... saya? bagaimana? hurm saya ada ke tiada ke... sama saja...

p/s3: mungkin saya tidak sehebat dia, saya tidak sebaik dia... saya sedar... doa saya moga saya mampu menjadikan cinta saya kepada Allah melebihi segalanya... agar saya tidak memerlukan kasih sayang dan cinta orang lain...

Friday, September 3, 2010

Ada Suka Ada Duka...

DUKA

petang semalam (1 September 2010) sewaktu pulang, saya terserempak denganguru2 disiplin berbual2 di depan bilik guru lelaki...dan ada seorang pelajar lelaki bersama mereka... tingkatan 2 mungkin kerana bertanda nama kuning...


waktu saya lalu, saya bertanya pada salah seorang guru tersebut... kenapa dengan pelajar ini? jawab cikgu tersebut... "cuba hidu, ada apa bau tak?"


sangkaan saya... pelajar ini merokok... saya menghidu dari dekat agak2 30 cm dari pelajar tersebut... dan serius saya tak terhidu apa apa bau...


bila diselidik... rupanya pelajar ini bukan merokok tetapi terkantoi minum arak...


hati bergetar... dalam hati saya beristighfar... balik rumah... saat solat zohor... saya menangis...


memikirkan apa yg akan terjadi kepada anak bangsa saya... anak didik saya khususnya... saya muhasabah diri... adakah ini kesilapan kami dalam mendidik anak bangsa kami... atau diri mereka yang tidak mahu menerima didikan kami?

"Ya Allah, lindungilah anak2 bangsaku... berikanlah mereka cahaya kejalan yang diredhai... dan lindungilah kami dari kemarahan Mu... sesungguhnya kami tidak mampu menanggung segala beban amarahMu..."


SUKA...

Hari ini ada majlis khatam Al-Quran... saat saya duduk bersama dengan guru2 lain sambil menantikan majlis bermula... tiba2 mata saya tertangkap sesuatu... tertangkap pada figura seorang pelajar yg naik pentas dan terlibat dengan majlis khatam quraan tersebut...

dalam hati... ada bangga dan terharu... dulu pelajar ini bermasalah... tapi saya tahu dia pelajar yang baik... mungkin hanya teralpa kerana mengikut arus hidup remaja... tapi bila mendengar bacaan dia... saya berbangga dengan dia... berbangga kerana masih ada nilai baik dalam hati nya...


azri farid bin shahrom...

saya berbangga dengan anda... teruskan menjadi yang lebih baik utk diri sendiri dan menyebarkannya kepada orang disekeliling... teruskan menjadi yang terbaik utk masa depan anda... sejukkan hati ibu dengan menjadi anak yang baik... hilangkan lelah ayah anda dengan menjadi anak yang soleh, banggakan hati saya dan guru2 yang lain dengan menjadi pelajar yang cemerlang sahsiah dan akademik dan jadikanlah diri anda sebagai ingatan dalam kalangan rakan2 anda dengan meninggalkan mereka akhlak yang baik...


"ya Allah... berikanlah yang terbaik kepadaku, kepada ahli keluargaku, kepada rakan2ku dan kepada anak2 muridku..."

Wednesday, September 1, 2010

Perasaan Yang Julung Julung Kalinya Dirasa...

saya terlalu excited utk balik beraya... entah kenapa saya tidak pasti... selalu nya perasaan ini biasa saja... walaupun sedikit teruja... selalunya saya hanya akan membuat countdown hanya didalam hati...


tapi kali ini... mmg jelas dan nyata saya mmg tidak sabar... masuk ke kelas pun seperti tiada mood... tapi pengajaran harus juga dijalankan...


kalau saja minggu ini sudah cuti kan lebih baik...


hurm ntah la... kakak di makmal sumer pun hairan... semua membuat spekulasi yg lain... hurm sebenarnya alangkah indah nya kalau spekulasi itu benar... saya adalah orang pertama yg bersyukur...


tapi entah berapa lama lagi Allah mahu menguji saya, saya juga tidak pasti... hurm apapun saya tetap redha... saya tetap bersyukur...mungkin ini adalah ujian Allah dan mungkin juga ini adalah hukuman kepada dosa2 saya yang terdahulu... apa juga pun, saya redha... saya bersyukur dan saya akan terus berdoa moga dihadirkan insan yg terbaik dalam hidup saya...


saya sudah nekad utk mengisi borang pindah... hurm walaupun banyak benda yg masih berada dalam pertimbangan... contohnya tiada elaun perpindahan, saya tidak cukup duit utk sewa lori bawak balik barang, tidak sampai hati nak tinggalkan segalanya di gombak setia, dan banyak lagi... hurm tapi saya sudah bulatkan tekad utk mengisi borang pindah...


dapat atau tidak itu adalah ketentuan Allah dan saya redha dengan segala apa yang telah dan akan ditakdirkan utk saya... doa saya moga kalau dapat, saya akan dapat menyesuaikan diri dengan persekitaran baru dan kalo tak dapat, saya berharap yg terbaik di gombak setia...


para pembaca.. doakan lah yg terbaik utk saya yer...