Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, May 29, 2011

Caca Marba...

Kisah 1

lokasi = di pejabat

Puan A: saya geram betul dengan suami saya, sudah la tak nak tolong saya buat keje rumah, balik komen itu ini... masak x sedap la, rumah x kemas la, kita tengah masa, ada ker patut, anak menangis pun dia tak tolong settlekan...

Puan B: a ah suami saya pun sama... bukan nya nak faham dengan dengan kita... kita balik keje penat2, nak masak lagi, nak cuci baju lagi, nak ampai baju lagi, nak itu nak ini... dia senang jek... balik, mandi, baca surat khabar, cukup time makan... then penat masuk tido... kita ni ntah bila nak berehat... engkau nanti C, kalau kahwin jgn jadi mcm tue...

Puan A: a ah betul cakap B tue... C, awak nti bila kahwin kena pandai...

Cik C: kak, mungkin kita kena berbincang dengan suami... dia tak tau apa kita rasa, sebab tue dia buat cam tu... cuba bagitau dia... mungkin dia akan faham... kalo dia x faham, erm nak buat cemana kan... kita la kot kena mengalah... erm itu pendapat saya la...

Puan B: alah, pandai la ko cakap... ko bukan nya ada suami lagi... tunggu la ada suami nti sure ko tau langit tinggi rendah...

Puan A: entah awak nie... skarang bleh la cakap itu ini senang... tunggu nti dah ada suami yg pemalas... hurm bincang pun x guna...



Kisah 2

Lokasi = dirumah jiran

Puan A: erm susah betul beranak kecil ni... banyak benda nak buat terhalang... nak keluar makan2 pun susah... nak jalan2 pun payah...

Puan B: a ah betul... selagi anak tak besar... selagi itu la kita x senang... hurm dah nasib kot kita, golongan perempuan cam nie...

Puan C: erm, jangan la cam tue kak... kita kena la pastikan pengurusan masa kita bagus... erm ape salah nya bawak anak jalan2... oke juga... kita bleh release tensyen anak pun bleh tgk dunia luar... erm suami kan ada bleh la tolong...

Puan B: alah, engkau ape tau, C... anak pun x dak lagi... bleh la honeymoon selalu... cuba nti ada anak, tau la hidup cemana...

Puan A: a ah... betul, silap2 nti rumah cantik2 cam ni dah jadi tongkang pecah... hurm skang cakap pandai la... tunggu la nti ada anak nti...


Kisah 3

Lokasi = Supermarket (walaupun kisah ini berkisar mengenai kisah guru, bagitau awal2 la yer, x dek kaitan dengan yang hidup mahupun yang mati... jd sila jgn salah faham)

Puan A: hish, entah la ape nak jadi dengan budak2 skarang... datang sekolah x nak belajar... tido jek dalam kelas... hurm ada pulak yg datang tapi x masuk kelas

Puan B: betul tue... hurm kelas saya pun sama... ada juga yang begitu...

Puan C:ala biasa la tue budak2... umur2 cam tue bukan nya bleh fikir dengan matang lagi...

Puan A: ala C, engkau bukan cikgu, mmg la sedap cakap... cuba sehari ko duduk dalam kelas aku tue... hurm tau la langit tinggi ke rendah...

Puan B: entah ko nie... sedap mulut jek bercakap...


cukup rasanya tiga kisah yang saya paparkan... sebenarnya masih banyak lagi fenomena yang sama... entah la... mengapa itu semua berlaku saya juga tidak pasti... tp mungkin antaranya adalah kerana org yang menegur itu tidak berada dalam situasi yg kita lalui... kalau kisah tentang suami, mungkin org yg menegur itu masih single, kalo kisah mengenai anak, mungkin yg menegur itu belum punya anak, dan kalau kisah tentang murid, mungkin yg menegur itu bukan guru...

tapi kadang2 yang memberi teguran dan nasihat itu melihat dari perspektif dia sendiri... dan kadang2 sebenarnya pandangannya boleh diguna pakai... unless la kalau sudah guna tp x berjaya...

tapi yang paling ingin saya sampaikan disini adalah perkataan yang diucapkan oleh Puan A dan Puan B... yang saya telah boldkan... cuba analisis dan fikirkan... kata2 itu sepertinya sedang mendoakankan cik @ puan C, mendoakan supaya cik @ puan C merasa sendiri penderitaan dan kesusahan yang mereka telah rasai...

cadangan saya... bukan kah lebih baik sekiranya diucapkan... "terima kasih atas nasihat yang diberikan, doa saya moga kamu tidak melalui pengalaman buruk saya ini, cukup la pengalaman sebegini yang kamu dengar, tidak perlulah kamu melaluinya..."

bukan itu lebih indah? entah la... mungkin stigma kita (termasuk saya) begitu? kadang2 kita bercerita utk meraih simpati... tp bila mendapat nasihat yang bernas dari seseorang yg langsung tiada pengalaman... kita rasa tercabar...

agaknya begitu juga kalau anak menegur mak @ ayah @ datuk @ nenek... atau org mudah menegur org tua... hurm itulah jadinya... alasan kita, yg lebih tua lebih banyak pengalaman... lebih banyak makan garam... tp dia terlupa... mungkin yang lebih tua tu hanya makan satu jenis garam sahaja... tp yang muda, walaupun mudah sudah mencuba bermacam2 perasa selain garam... jadi yg muda lebih berpengalaman berbanding yang tua... ape salahnya menerima dan mendengar nasihat dan pandangan org lain...

at least kita respect and cuba menghormati... kalau tak nak apply sekali pun x pe...

hopefully this entri bermakna... dan menjadi pedoman utk saya dan semua readers...

ps/1: kisah2 diatas adalah rekaan semata2, tiada kaitan samada yang hidup mahupun yang mati... jadi jgn la plak salah faham dengan saya sampai nak saman saya selaku pemilik blog ni... kalo terkena pun, cuma kebetulan... and by the way, Puan A, Puan B, Puan C dan Cik C juga adalah anonamous... bukan bermasud sesiapa seperti Cik A sebagai Cik Azniwati... hurm nanti ada plak yang namanya mula dengan huruf A @ B @ C terperasan yang saya me"refer" kepada dia... so saya bagitau awal2 yer... x ada kaitan dengan yang hidup apetah lagi yg telah meninggal dunia... jadi jangan nak PERASAN!!!

p/s2: menjalankan tugas HEM mmg memenatkan... tetapi terima kasih kerana percayakan saya serta memberi peluang ini... saya sungguh bertuah dan saya sangat berterima kasih kerana banyak pengalaman yang saya kutip sepanjang menjalankan tugas...

p/s3: saya sudah tidak sabar untuk pulang ke kampung... =)

p/s4: saya masih rindukan "Dia"... entah la... kadang2 terfikir... dia untuk saya atau tidak...

p/s5: teringat kata2 seorang kawan jumaat lepas... dan kata2 itu membuatkan saya ketawa dan bersedih... hurm apa yg dikatakan adalah benar... tp sebenarnya mungkin saya belum cukup bagus lagi... =)
"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"


No comments: