Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, May 26, 2011

Hati Guru...

Hati guru itu bukan miliknya,

ia milik semua muridnya,

diberi penuh kayakinan,

untuk mereka menjaganya...


diberi tanpa ragu,

untuk mereka menatangnya,

tapi, hati itu sungguh rapuh,

sungguh basah,

sungguh mudah pecah,

"fragile" bak kata pujangga inggeris,


mudah tersentuh,

mudah terasa,

mudah kembang,

mudah kecut...


sekali dihentak,

hati guru mudah pecah,

kerana perlakuan buruk muridnya,


hati guru mudah kecut,

bila keikhlasannya diragui,

bila ketegasannya disalah erti,

bila kesungguhannya disalah fahami,

bila kasih sayangnya dianggap palsu,



hati guru mudah kembang,
sekali kejayaan menerpa,

bangga dengan kejayaan anak didiknya,

bangga dengan senyuman puas muridnya,


saya juga memegang hati guru saya,

sebagaimana kamu memegang hati saya,

jagalah hati saya,

banggakanlah hati saya dengan kejayaan hidup,


andai tidak mampu membanggakan,

biarlah hati itu tetap disitu,

tanpa diganggu...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: