Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, December 25, 2011

Tumpang Bahagia...

baring2 petang semalam dengan mak... bercerita tentang jodoh... mak bertanya... "kalau dapat suami yg tak ada kerja, kok ni nak tak?"

saya tak pasti untuk memberi jawapan... kemudian saya bertanya balik... "mcm mana kalau dah yg itu jek yg boleh terima kita, tak kan kita nak memilih lagi? lain lah kalau kita ada pilihan lain yang lebih baik..."

betul... bukan hanya saya, tapi orang lain juga akan melakukan perkara yang sama... kalau kami (golongan yg senasib dengan saya) ada pilihan yang banyak... apsti kami akan pilih yang terbaik... orang bodoh saja yang memilih orang yg tak bekerja... tapi... kami tak banyak pilihan... saya tak banyak pilihan... nak dapat seorang pun payah... inikan pula mahu memilih...

orang2 yang tak merasai perasaan mcm saya... sebenarnya langsung x layak nak memberi pandangan atau nasihat... sebab tue saya kadang2 malas mahu bercerita pada sesiapa... 

penah dulu... saya buka mulut... mula2 saya cerita... mereka yg mendengar memberi kata2 semangat dan harapan untuk saya berusaha... bila saya dah bersemangat dan berusaha... alih2 mereka2 ni, sibuk pulak menasihati saya... jangan lebey2 nti kecewa... saya tak faham kenapa sokongan itu selalu separuh jalan... bukankah kecewa tu separuh dari jalan perjuangan... mungkin agaknya mereka takut saya jadi gila bila saya kecewa... 

saya tak faham kenapa mereka takut saya saya kecewa? sebab sayang saya? hahaha... sudah laaa... 



saat ini dalam hati saya... kosong... x dak apa2 dan tak ada sesiapa... encik S? erm mungkin harus berhenti berharap pada dia... sebab rasa mcm saya sudah tidak ada harapan dengannya... saya harus berhenti berharap... tapi dalam masa yang sama... saya berdoa... andai masih ada ruang untuk kami... moga Allah memberi jalan yang terbaik... kalau ada jodoh... insyaAllah, lambat atau cepat pasti kami akan disatukan... kalau Allah tak izinkan... mengharap setinggi langit pun... pasti tidak akan berlaku...

saya ada azam... saya mahu mengubah diri terlebih dahulu... tp entah la... saya mampu atau tidak... doa saya, moga Allah beri saya kekuatan... insyaAllah... selepas tue, terpulang la apa yang akan berlaku... saya redha dan terima...

saya juga dah set dalam perancangan 2012... kalau tak bertemu jodoh di Gombak... mungkin saya harus mengangkat kaki ke tempat baru... mungkin jodoh saya ada di situ... =)




sebenarnya dalam entri kali ni saya nak tulis tentang mereka yang pernah mengharungi kesusahan dan keperitan seperti saya... menunggu dan akhirnya Allah berikan mereka kemanisan diakhirnya...

tumpang bahagia mendengar perkhabaran tentang kelahiran baby Kak Farah (seorang rakan guru) yang telah hampir 6 tahun menunggu... sungguh, saya faham perasaan menunggu itu... menunggu dan berusaha, sambil mendengar kata2 sindiran dan pertanyaan2 pedas dari orang sekeliling... yep... saya faham sangat... dan hari ini Allah makbulkan doa Kak Farah... selepas 6 tahun... moga satu hari nanti Allah makbulkan juga doa saya...

tumpang bahagia juga dengan Mas (kawan baik waktu di UMS) yang juga selamat melahirkan bayi lelaki... hero penyeri kehidupannya... saya tahu mas juga mengharungi kehidupan yang sukar... berkahwin pada usia yang agak jauh berbanding rakan2 yang lain... Alhamdulillah, Allah sudah membalas doanya dengan kebahagiaan yang tidak terhingga... moga satu hari nanti Allah juga akan membalas doa saya sebegitu rupa...

saya tahu Allah tak akan sengaja tidak memudahkan urusan hidup kita... saya yakin pasti ujian ini adalah untuk menjadikan kita lebih kuat dan tabah... menjadikan kita lebih hebat... dan menyiapkan diri kita untuk menjadi yang lebih baik setelah kita bertemu dengan kejayaan nanti... 

p/s: hati selalu kuat merasakan jodoh saya ada di Perlis... kenapakah begitu?


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

1 comment:

LadyBird said...

salam azni.. :D..

azni.. iza amat2 memahami.. sangat2 memahami.. :)..

azni.. ade dua pupu iza, die kawin dgn org yang takde kerje.. menganggur.. tetapi sejurus lps mrk kawin.. suami die dpt kerja.. Alhamdulillah..

Allah menolong.. bukankah perkahwinan itu salah satu pintu rezeki..