Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, December 31, 2012

Rasa Rasa Yang Sukar Dilafazkan Oleh Lidah

Assalamualaikum... Alhamdulillah sudah sampai ke kampung semula semalam, walaupun sebenarnya hari ini saya ponteng mesyuarat... maafkan saya... bukan tidak mahu attend, cuma saya menyimpan semangat saya untuk tahun hadapan... hadir meeting banyak2, dengar itu ini, mengadap orang yang sama hari2 buat saya cepat bosan, jadi biarlah... urusan tahun depan, kita mulakan tahun hadapan... =)

sekarang, saya nak menghabiskan sisa2 cuti saya... =)

rabu minggu hadapan sudah mula kelas, sudah mula mengajar dan sudah mula tuisyen... ahhhhaaa... yep, 360 darjah akan berubah....saya sudah menyusun atur jadual saya dari waktu sekolah hinggalah ke selepas sekolah... wahhh setiap hari saya, selepas sekolah penuh dengan aktiviti...

31 Disember 2012...

setelah sekian lama berhenti, saya sambung disini lagi... bukan mudah untuk menulis entri ini... perlukan kekuatan jiwa dan kekuatan mental... termasuk juga kekuatan jari untuk mengetuk keypad ni... =)

seminggu sudah berlalu... banyak yang berubah... balik dari KL tempoh hari, tros pegi ke kedai perabot beli tilam untuk bapak dan beli almari baru... yeah, saya sangat teruja... selepas ini hati saya akan selalu ada di kampung walaupun mungkin akan menghadapi hari2 sukar... =)

banyak yang rancangan untuk tahun 2013, mohon Allah beri saya kekuatan dan kesihatan yang baik, untuk saya realisasikan segalanya... =)

banyak yang berlaku tahun 2012... insyaAllah semuanya akan terpahat dalam ingatan... teringat memori 23 Disember 2012... kisah yang cukup mengharukan...

kek yang kononnya di "kirim" untuk kawan itu rupanya adalah kejutan adeq untuk saya... TERIMA KASIH kalian (Rabitah dan Adiba), TERIMA KASIH adeq... setiap kali memikirkannya... air mata mesti menitis... terharu...

actually entri ini more untuk adeq... tapi tak tau la mesej asal yang nak disampaikan ni, sampai ke tidak saya juga tidak pasti... bukan tidak mahu meluahkan... tapi bak tajuk entri ini... rasa2 dan kata2 utk cukup sukar untuk dilafazkan...

teringat perbualan dalam kereta jumaat malam waktu kita nak ke Jakel... awak tanya saya:

"awak suka tak saya nak kawen?"

and saya tanya awak balik "kalau saya tak suka, awak tak nak kawen ke?"

awak diam... =) sebenarnya banyak benda dalam hati dan fikiran saya nak saya sampaikan waktu tu... cuma kalau itu semua keluar dari mulut saya... comfirm air mata saya sekali akan keluar... tak tau la kenapa... dulu saya cukup "keras" dalam menghadapi isu2 ni semua... tapi lately ni saya tak cukup "keras" nak berhadapan dengan semua ni...

mungkin lepas ni nak kena pi ber"guru" dengan Ngah Aa... =)

dalam hati saya tak pernah timbul rasa dengki atau cemburu sebab mungkin awak akan mendahului say adalam urusan2 jodoh ni semua... malah saya rasa gembira, sebab awak gembira... mana mungkin say anak benci dan tidak suka dengan kebahagiaan satu2nya adik yang saya ada... awak tau kan macam mana saya sayang awak masa kita kecik2 dulu...

macam tu juga sayang saya pada awak... tak dak beza sikit pun... cuma mungkin bila kita semua dah besaq2 kita dah tak tunjuk rasa kasih kita macam dulu2...

cuma kadang2 saya tertekan... tertekan dengan persekitaran yang tak boleh nak terima hakikat "melangkah bendul" tu... saya tak dak jawapan bila di asak dengan persoalan "adik sudah, kakak bila lagi?"

soalan itu yang buat saya mudah menangis... ye saya tau... saya kena SABAR... saya kena KUAT... tapi kalau awak sendiri duduk kat tempat saya... boleh ke awak BERSABAR dan KUAT...

sebab tu, saya nak awak tau awal... saya sayang awak... saya gembira kalau awak gembira... saya bahagia kalau awak gembira... walaupun wajah saya nanti tak semanis mana masa waktu awak gembira... sebab saya juga perlu jaga hati saya sama macam awak jaga hati awak... itu yang saya nak awak faham...

insyaAllah, dalam hati saya masih KUAT nak hadapi semua tu... hehehe... doakan saya terus kuat... saya doakan Allah mudah urusan awak... jangan risau... semua tu adalah perancangan Allah... untuk saya dan untuk awak... saya yakin iman awak lebih hebat dari saya... Allah tau apa yang terbaik untuk hambaNya... =)

satu je yang saya nak awak tau... SAYA SAYANG AWAK, walaupun apa pun yang terjadi... =)



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, December 19, 2012

~~Selamat Ulang Tahun Sayang~~



Yang tulus ikhlas
Ingin sekali sekala dirinya dibalas
Walau hanya dengan dakapan di angin lalu

Yang selalu memberi
Ingin sekali sekala jadi penerima
Cukup dengan salam dan manis doa

Aku ingin kau merasakan hebatnya cinta
Dan leburkan saja serpihan calar derita

Selamat ulang tahun sayang
Kini kau bersayap, pergilah terbang
Rentaslah langit cita cita mu
Harap nanti kita 'kan bertemu

Selamat ulang tahun sayang
Janganlah engkau tak terbang pulang
Ku nanti penuh kerinduan
Selamat tinggal, selamat jalan

Aku hanya inginkan engkau setia
Kerana setia yang mencipta bahagiamu



Azniwati sayang... SELAMAT HARI LAHIR...

"ya Allah, moga inilah permulaan yang terbaik... mohon Kau berikanlah hambaMu ini kekuatan untuk menghadapi jalan2 kehidupan pada masa hadapan... 

Ya Allah, berikanlah hamba kekuatan dan ketabahan untuk hamba istiqamah berusaha menjadi hambaMu yang solehah... 

Ya Allah, hamba mohon diberikan kesedaran dan kesabaran untuk menjadi anak yang solehah pada mak dan bapak...

Ya Allah, berikanlah hamba kekuatan dan kesabaran untuk istiqamah, menjalankan amanah mendidik anak bangsa...

Ya Allah, berikanlah hamba jodoh yang baik, berikanlah suami yang boleh membimbing hamba dan membawa hamba ke syurga... hamba redha dan hamba yakin dengan janjiMu bahawa setiap manusia di lahirkan berpasang2an...

Ya Allah, hamba mohon padaMu, jadikanlah hamba manusia yang kuat menghadapi ujian, tabah menghadapi cabaran, tidak mudah putus asa dengan rahmatMu dan tidak mudah mengalah sepanjang perjalanan hidup hamba...

Ya Allah, sesungguhnya hamba bersyukur dengan segala nikmat rezeki, agama dan kebahagiaan yang telah Kau berikan selama ini... ya Allah, berikanlah hamba keredhaan untuk setiap rezeki hamba, setiap helaan nafas hamba dan setiap langkah tindakan hamba...

amin ya rabbal 'alamin...

29 tahun... Azam 29 tahun dan azam tahun baru...

1. nak jadi muslimah, nak cuba untuk tidak tinggal solat dan nak cuba untuk tambah sedikit demi sedikit amalan sunat... 
2. nak jadi cikgu yang baik... saya nak amalkan teknik mendidik gaya nabi... saya nak kurang marah dan lebihkan senyum
3. nak jadi perkerja yang baik, tidak bertangguh kerja dan menjadi rakan sekerja yang menyenangkan
4. nak tambah ilmu dan skills (saya nak kuasai quilling technique dan nak belaja rmenjahit blouse sendiri)
5. saya nak ubah imej diri menjadi lebih baik... =)


readers, doakanlah saya... saya tidak menetapkan target mesti mencapai azam ini pada hijung tahun 2013, tapi insyaALLAH saya akan berusaha... perubahan memerlukan masa dan kita tidak boleh meletakkan target untuk manusia berubah... doakan saya yer...




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, December 18, 2012

Mood Bekerja Sudah Mari

Assalamualaikum...

hari ni meeting pertama... banyak yang di perkatakan... tapi entah la... saya rasa mcm sama sahaja semuanya dari tahun2 yang lepas... hehe...

mungkin saya perlu ubah nawaitu saya dan persepsi saya...

hari ini, seperti tahun2 sudah, bila dapat buku pengurusan sekolah, tros belek dari kulit ke kulit, mencari nama dimana berada... hehe

ada 7 tempat dimana nama saya berada... dan Maha Suci Allah, cukup berat tanggungjawab yang diamanahkan untuk saya...

1. Bendahari kelab staf (saya sukarela mohon, tapi berharap cuma jawatan AJK sahaja)

2. Penolong Ketua Panitia Sains (Alhamdulillah, saya bekerja dengan Ketua Panitia yang baik... )

3. Guru tingkatan 3 Restu (bukan la kelas yang baik, dan bukan juga kelas yang hujung, cuma berharap sangat skali skala dapat kelas hadapan, tapi saya tahu, tidak ramai orang boleh mengawal kelas belakang... Alhamdulillah, saya insan terpilih... =) )

4. Ketua Pengakap (ingat lagi entri lepas tentang PPG-21, rupanya jodoh antara kami cukup kuat, tapi sebenarnya saya sudah tidak ada hati lagi dengan PPG-21... sungguh, dah tawar hati dengan organisasi ini... tapi saya harus positif, mungkin ada hikmah )

5. Penolong Ketua Guru Rumah Sukan... (erm ini adalah petanda bahawa tahun depan saya adalah ketua guru rumah sukan.. hehehe... tapi kak erda (ketua tahun ini) bagus kerjanya... )

6. Penolong Ketua Disiplin 1 (jawatan yang saya pegang sejak tahun 2011, kiranya jawatan tu sudah menjadi sebahagian daripada hidup saya... =) )

7. Ketua Guru Penasihat KPJ (ini juga... jawatan yang saya dah pegang dari tahun 2008 )

itulah jawatan2 nya... nak berbangga tidak la... saya lebih suka kalau andainya sesiapa yang menawarkan diri mahu mengambil jawatan saya... sebab 7 jawatan ini cukup berat... saya kenal diri saya... saya bukan seorang yang cekap, kerja saya bertangguh, saya mudah melenting... walaupun saya nak cuba ubah diri saya... tapi saya takut saya gagal bila saya stress...

tapi setakat hari ini, saya sudah mohon agar jawatan saya dikurangkan... keluarkan 1 atau 2 bagi pada orang lain yang lebih berkelayakan... 

kita bukan nak hitung kuantiti tugas yang kita dapat, tapi kita nak lihat kualitinya... nak tengok hasil akhirnya... pegang banyak2 jawatan mcm ni pun, kalau sudahnya terburai entah ke mana tak guna juga... itu yang saya takutkan...

tapi saya harus positif, buang sikap pesimistik... andai permohon utk kurangkan jawatan saya tidak berjaya, saya harus pegang jawatan itu sampai sudah... jadi saya harus bersedia, bersedia untuk berubah, bersedia untuk sentiasa bermotivasi dan bersedia untuk memikul tanggungjawab ini semua... 

sahabat2... doakan saya ye... =)


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, December 14, 2012

Gagal...

Malaysia gagal ke final semalam... tak apa... bukan rezeki... Allah memberi sesuai dengan kemampuan... Allah sedang menguji kita dengan kegagalan... mungkin, ada hikmahnya kita tidak ke final... semua itu adalah rahsia Allah paling agung... tak ada siapa yang tahu, tak ada siapa yang layak mempersoalkan...

terima dengan redha... sebab kekalahan cuma alasan, alasan untuk nampak seperti kita tidak bersalah... seperti orang lain yang perlu bertanggungjawab... sebab tu saya katakan sebab hanya sebagai alasan...

yang penting... Harimau Malaya muhasabah diri, bahagian mana perlu diperkemaskan... dan bahagian mana yang perlu dimantapkan... insyaAllah, kalau ia sudah tertulis menjadi milik kita... rezeki itu tidak akan mampu di halang oleh mana2 manusia sekalipun...

kita dah berusaha... cuma bukan rezeki kita lagi... 

p/s: cuma, saya agak kecewa dengan Fadhli Shas... sebab saat kad kuning kedua dilayangkan... kamera menghala tepat padanya... dan ramai penonton boleh membaca gerak bibirnya yang menyatakan sesuatu yang kurang sopan... itu perlu diperbaiki... 


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, December 13, 2012

PPG 21 dan Harimau Malaya

Assalamualaikum...

melihat Harimau Malaya beraksi... teringat kembali sewaktu tahun 2009, di kala kegemilangan PPG 21... hingga ke peringkat negeri... sungguh... ada persamaan antara 2 pasukan ini, walaupun perbezaannya bagai langit dan bumi...

kedua2nya bermula dengan zero... dulu, PPG 21 sangat digeruni... tapi lama kelamaan senyap menyepi... sama dengan Harimau Malaya... yang dahulunya tahun 70-an sangat hebat... tapi akhirnya senyap... tapi akhirnya muncul juara...

melihat Harimau Malaya menang... saya selalu teringat PPG-21... sebab ada satu persamaan antara kedua2 pasukan ini... iaitu kuci kejayaan mereka...

PPG-21 tidak hebat, tapi tahun 2009, mereka tiba2 muncul juara... dan setiap pertandingan selepas itu, kami menang... kenapa?

sebab kami bekerjasama... sebenarnya bukan kami... tapi mereka... mereka bekerjasama... semangat kekitaan mereka cukup hebat... tua, muda, senior, junior semua hormat antara satu sama lain... semangat sepasukan mereka cukup kuat... hampir menitis air mata, setiap kali pertandingan, apabila melihat mereka saling sayang menyayangi...

sungguh... PPG-21 2009, memang sangat bekerjasama.. sangat kuat kerana semangat KERJASAMA...

sama dengan harimau malaya... mereka bekerjasama untuk berjaya... semangat sepasukan mereka cukup kuat... dan mereka punya ketua yang hebat, Dato' Raja yang mampu menyatukan mereka... saya kagum dengan Dato' Raja sebab mampu menjadikan semua ahli dalam pasukan ini sebagai satu keluarga... 

sebenarnya PPG-21, Harimau Malaya atau mana2 pasukan pun... setiap antara mereka sudah punya skill, sudah punya pengetahuan dalam bidang mereka... tetapi skill dan pengalaman tidak akan dapat disatukan sekiranya pasukan tersebut tidak bekerjasama... perlu bersatu dan bekerjasama sebab:

kerjasama akan melindungi kesalahan2 kecil yang dilakukan oleh ahli pasukan...

kerjasama akan menjadikan hati2 kita satu...

kerjasama akan menjadikan kita satu keluarga yang tidak berkira dengan hal2 kecil

kerjasama akan memudahkan kita menerima teguran daripada ahli dalam pasukan

kerjasama akan dapat membuatkan cabaran besar menjadi kecil dan ringan

tapi PPG-21 hari ini tak sama dengan PPG-21 dulu... entah, saya tidak pasti dimanakah silapnya... mungkin perlukan seseorang untuk menyatukan hati2 dalam PPG-21 seperti dulu... tapi yang pasti orang itu bukan lagi saya, sebab saya sudah tidak cukup kuat untuk itu... doa saya moga tahun 2013, PPG-21 akan kembali gemilang dan lebih berjaya daripada tahun 2009...

doa saya juga moga Harimau Malaya menang malam ini dengan semangat KERJASAMA antara mereka... doa saya juga moga Harimau Malaya akan terus BEKERJASAMA dalam SATU pasukan selamanya...

ini adalah pagi sewaktu kami nak ke Pertandingan Kawad Kaki Peringkat Daerah...


ini pulak sudah bersedia nak ke sana... dah siap complete beruniform...


setelah menang di SMK Hillcrest, kami ke peringkat unit beruniform pula di SMK Seri Kundang... lihat, betapa sweetnya situasi ini... sebelah kiri adalah Syameer, tingkatan 5 antara orang kuat dalam PPG-21 sedang membetulkan wogel Aiman Syahmi, waktu ni tingkatan 3...


setiap antara mereka saling membetulkan uniform masing2... sungguh, saya rindu saat ini... kerana KERJASAMA inilah kami menang di Seri Kundang, dan layak ke peringkat negeri...


ini pulak, di Penjara Kajang... kami bertempur untuk peringkat negeri... Ikhwan, Azroy (kalau tak salah saya) dan Syameer berkongsi sarapan pagi...


 kerana ukhwah ini, kami mendapat tempat kedua... walaupun tidak berjaya ke peringkat kebangsaan, tapi saya cukup bangga dengan mereka...

ini pula Zakaria Salam... komandan ketika itu... suara dia kuat, macam petir, hingga layak di anugerahkan sebagai komandan terbaik peringkat unit uniform... ada entri khas untuk dia, dua entri sebenarnya... dalam tahun 2009 tu saya tulis untuk dia... =)

P/S: ya Allah, kembalikanlah ukhwah ini ke dalam PPG-21... moga mereka lebih erat daripada sebelumnya... walaupun kebanyakan daripada kami telah meninggalkan PPG-21...

Ya Allah, berikanlah juga kemenangan kepada pasukan Malaysia malam ini, dan malam mereka layak ke Final nanti atas UKHWAH yang telah mereka satukan... 



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, December 11, 2012

AZAM 2013

ASSALAMUALAIKUM...

buat pertama kalinya dalam hidup, saya cuba untuk berazam... entah, tidak ingat bila kali terakhir saya berazam... tapi seperti kebanyakan orang... azam saya hanya tinggal azam...

sebab tu, saya sudah berhenti berazam dan meletakkan target untuk sesuatu dalam kehidupan saya... sebab saya takut, kalau azam dan target saya tak kesampaian, saya akan kecewa...

tapi entah... tiba2 hati teringin nak buat azam... tp kali ini, banyak azam yang saya cuba nak senaraikan... dan saya juga tidak meletakkan target bila nak diselesaikan atau bila perlu capai... sebab saya tahu kemampuan saya dan kekangan2 yang saya akan hadapi... tapi insyaAllah saya akan cuba untuk merealisasikan impian dan target saya...

oke... list dibawah adalah azam 2013 saya:

1. nak jadi muslimah... (yang ini yang utama, dan agak payah... doakan saya diberikan kekuatan untuk istiqamah)
2. nak belajar dan praktikkan lilit2 tudung dan nak pakai tudung lilit2 (doakan saya diberi keyakinan dan kerajinan... =) )
3. nak belajar menjahit blouse sendiri... (doakan saya diberi kelapangan)
4. nak belajar menguasai teknik Quilling, saja untuk mengisi masa lapang...
5. nak ubah imej diri menjadi lebih baik... hehehehe
6. nak jadi cikgu yang baik, yang kurang marah dan mudah tersenyum... =)
7. nak apply teknik2 yang dah saya belajar dalam mendorong murid corot menggunakan teknik nabi
8. nak cuba jadi pekerja yang baik, yang tidak bertangguh kerja dan cuba menjadi pekerja yang cekap

readers... doakan saya mampu mengubah diri saya menjadi lebih baik... insyaAllah...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, December 9, 2012

Azni... Hidup Bukan Untuk Derita...


jangan dikenang kalau engkau seorang
jangan diingat kalau engkau termenung
mungkinkan hati rasa ragu dan bimbang
tiada siapa akan menolong
lupakan sudah kisah yang telah lalu
jangan diikut kata hatimu sayang
apalah guna duduk bersedih pilu
cari hburan sambil berdendang

hidup kita bukan untuk derita
juga derita tidak selamanya
jangan dibuang usia yang masih muda
agar tak kesal di hari muka

dunia kita luas indah terbentang
pilihkah satu jalan yang kau sukai
asalkan imanmu tidak bergoncang
semoga tuhan akan memberkati

hidup kita bukan untuk derita
juga derita tidak selamanya
jangan dibuang usia yang masih muda
agar tak kesal di hari muka
dunia kita luas indah terbentang
pilihkah satu jalan yang kau sukai
asalkan imanmu tidak bergoncang
semoga tuhan akan memberkati
semoga tuhan akan memberkati

Azni... hidup bukan untuk derita... tabahkan hati dan kuatkan jiwa... jangan mudah persoalkan kenapa dan mengapa Allah takdirkan semua ini berlaku... sebab bukan kuasa kita manusia biasa untuk mempertikaikan kuasa Allah... segala yang diberi oleh Allah itu, diberi dengan penuh hikmah... dan segala yang tidak diberi olehNya juga, tidak diberi dengan penuh hikmah...

mungkin yang baik bagi kita, tidak mulia pada pandangan Allah... jadi... tabahkan hati wahai azni... hidup bukan untuk derita... terbanglah... pergilah mencari kebahagiaanmu... terbanglah dan  pergilah mencari kegembiraanmu... dan ingatlah Allah sentiasa bersamamu... 

kuatkan jiwa dan tabahkan hati... jangan salahkan sesiapa atas segalanya... sebab itu takdir Allah... 

Ya Allah... hambaMu cukup lemah dengan ujian ini... mudah air mata mengalir bila memikirkannya... berikanlah hamba kekuatan dan berikanlah hamba petunjuk untuk menghadapi segalanya... 

Ya Allah... hamba berusaha untuk redha... hamba berusaha untuk tidak persoalkan segalanya... sebab hamba tahu apa yang Engkau takdirkan untuk hamba, itulah yang terbaik... cuma, hamba cukup lemah bila berhadapan dengan manusia yang lagaknya seperti tidak belajar agama... mereka seolah2 tidak percaya pada qada' dan qadar mu bahawa jodoh, ajal dan rezeki adalah milikMu... berikanlah hamba kekuatan menghadapi manusia2 begini dengan penuh hikmah...

Ya Allah... saat ini, hamba rasa cukup lemah... hamba tidak mampu menghadapinya... hamba rasa seperti hamba keseorangan... berikanlah hamba kekuatan untuk menghadapi segala ujian ini... 



******************************************



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, December 5, 2012

Berubah Cukup Payah

Assalamualaikum... tajuk entri hari ini sebenarnya telah diulang2 berkali2... entah kali keberapa saya tidak pasti... namun, tajuk entri ini adalah tentang diri saya... ya!!! saya manusia yang cukup payah untuk berubah walaupun sebenarnya dalam hati saya hanya Allah sahaja yang tahu... saya berazam, saya berusaha dan saya masih gagal...

macam2 cara saya cuba lakukan untuk berubah... tapi maish belum berjaya... mungkin usaha saya belum cukup...

banyak yang ingin saya ubah... banyak yang saya tak kena dengan saya... namun saya tidak pasti apakah cara yang berkesan...

saya berusaha untuk memperkemaskan dan menyempurnakan solat saya... saya akui saya kadang2 ada meninggalkannya... namun kadang2 saya ambil mudah urusan ini... saya cuba untuk berusaha lebih... lebih fokus, lebih khusyuk, tapi kadang2 usaha saya menjadi hangat2 tahi ayam... nanti tiba masa saya lalai lagi...

saya berusaha untuk menjadi orang yang kurang bercakap, sebab saya tahu dengan perangai saya yang banyak bercakap ni, saya banyak mengeluarkan kata2 yang menyebabkan orang berkecil hati dengan saya... tapi sifat saya ini susah untuk dibuang... bila ada saja topik yang dibincangkan, saya mesti rasa nak menyampuk... and bila menyampuk, saya kadang2 terlepas cakap...

saya berusaha nak banyakkan bersedekah... saya cuba bersikap murah hati... tapi kadang2 saya prejudis kepada mereka2 yang meminta2... kadang2 saya menjadi sangat kedekut... saya takut saya tidak cukup untuk keperluan saya... saya lupa pada ungkapan bahawa semakin kita memberi semakin rezeki kita bertambah...

banyak la sebenarnya yang saya cuba untuk memperbaiki diri saya... saya mohon semoga Allah tetap beri saya kekuatan dan kesedaran untuk sentiasa nak berubah... insyaAllah.. 

jiwa saya berubah2... kadang2 saya positif... kadang2 saya pesimistik sangat... 

tapi cuti ini, saya berpeluang mengenali manusia2 hebat yang berusaha untuk menghidupkan dan mengamalkan sunnah rasulullah... saya terpanggil untuk turut serta... dalam hati ada azam dan doa... moga ini bukan hanya untuk sementara... ya Allah, berilah hamba kekuatan untuk istiqamah...

insyaAllah sebagai permulaan, saya cuba untuk mengaplikasikan dalam kehidupan harian dan dalam kelas yang akan saya ajar pada tahun hadapan... saya cuba untuk aplikasikan teknik mendorong pelajar corot gaya nabi Muhammad... moga saya diberi kesabaran yang kuat dalam mendidik anak2 bangsa ini... 


readers semua doakan saya istiqamah dalam mengaplikasikan sunnah rasulullah untuk berubah menjadi manusia yang lebih baik... =)




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, December 1, 2012

SELAMAT BERGRADUAT



esok, tanggal 2 Disember... sepatutnya saya berada di UITM Shah Alam utk menghadiri majlis konvokesyen salah seorang insan yang bermakna dalam hidup...

apakan daya kita merancang, namun Allah menentukan... mohon maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki kerana tidak dapat menghadirkan diri... saya rasa sangat ralat...

namun doa saya mengiringi kamu... moga kamu mendapat pekerjaan yang lebih baik dari yang ada sekarang... dan moga urusan konvo kamu dipermudahkan... 

menyingkap kembali pertemuan 5 tahun lalu, saya sendiri tidak menyangka bahawa dari murid-guru, kita mampu menjadi sahabat yang close... kamu tahu segala apa yang ada dalam hati saya melebih saudara saya sendiri... 

terima kasih sebab hadir dalam hidup saya... terima kasih sebab sudi menjadi pendengar paling setia... terima kasih sebab sentiasa menjadikan kehidupan saya berwarna warni... 

semoga persahabatan ini berpanjangan, semoga awak bahagia hingga ke syurga... semoga awak berjaya dalam kehidupan awak...


NUR RABITAH NAQSA... SELAMAT BERGRADUAT!!!


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, November 18, 2012

~ Jalan Jalan Jihad Pilihan... ~


Assalamualaikum... saya dapat ni daripada link seorang sahabat... mungkin boleh membantu kepada mereka2 yang masih mencari2 apakah yang boleh dilakukan untuk membantu... insyaAllah, biar kecil tapi berterusan... 



1. Sumbangan ONCE-OFF kepada Aman Palestin --> http://bit.ly/DonateAmanPalestin

2. Sumbangan BULANAN RM150 untuk SEORANG ANAK YATIM di Palestin -->http://bit.ly/DermaAnakYatimPalestin

3. Sumbangan BULANAN RM100 untuk SATU KELUARGA MISKIN di Palestin -->http://bit.ly/DermaKelurgaMiskinPalestin

4. Sumbangan BULANAN RM50 untuk Aman Palestin --> http://bit.ly/DermaPalestinRM50Sebulan

5. Sumbangan setiap TIGA BULAN RM120 untuk Aman Palestin --> http://bit.ly/DermaPalestinRM120-3Bulan

6. Sumbangan setiap ENAM BULAN RM200 untuk Aman Palestin --> http://bit.ly/DermaPalestinRM200-6Bulan

Buatlah keputusan yang BIJAK untuk saudara kita di PALESTIN serta untuk manfaat anda di 'MASA DEPAN' :)

Untuk mendapatkan PENGECUALIAN CUKAI, sila email ke amanpalestin@yahoo.com butiran berikut:
+ Jumlah
+ Tarikh
+ Masa
+ Bank
+ Nama Penuh
+ Alamat
+ No Telefon

P/s - Iklan ini dibawakah khas oleh Islamic Books for Kids sebagai tanda prihatin terhadap saudara kita di Palestin yang sedang diserang oleh Yahudi Laknatullah!

P/s 2 - Segala sumbangan di atas akan disalurkan ke pihak Aman Palestin. Sila LIKE page Aman Palestin di https://www.facebook.com/AmanPalestinMalaysia

P/s 3 - Anda juga boleh turun MEMBANTU dengan menekan butang SHARE supaya kawan2 anda turut boleh MEMBANTU saudara kita di Palestin ♥




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Biar Sikit Asal Berterusan...

Aisyah berkata, suami tercintanya bersabda, 

"Wahai sekalian manusia, lakukan amalan sesuai dengan

kemampuan kalian, kerana Allah tidak bosan sehingga kamu

 merasa bosan. Ketahuilah, amalan yang paling dicintai oleh 

Allah adalah amalan yang berterusan walaupun sedikit." 

(Sahih Bukhari)



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, November 16, 2012

Pray For Gaza...

terpanggil untuk buat entri ini kerana 2 perkara... satu kerana melihat gambar ini...


ini adalah gambar budak yang dalam kiraan saya dalam lingkungan 4 - 5 tahun yang menjadi sasaran bedilan peluru Zionis... melihat gambar ni, serius air mata menitik... menbayangkan andai dia adalah sanak saudara saya... entah bagaimana perasaan ibunya, saya sendiri tidak pasti... 

sesungguhnya mereka sangat kejam... sangat kejam... sangat kejam... saya mendoakan moga Allah memberi mereka balasan yang setimpalnya... saya mendoakan moga Allah turunkan bala kepada mereka... sesungguhnya mereka tidak layak didoakan untuk hidayah lagi...

doa saya juga moga warga Palestin tabah dan kuat menghadapi dugaan hidup... moga mereka terus yakin dengan janji Allah...

sesungguhnya saat ini saya insaf... dugaan yang saya dan kita hadapi di sini hanyalah sekelumit andai nak di bandingkan dengan dugaan yang mereka tempuhi di sana... sesungguhnya kita harus malu dengan iman mereka... diuji hebat, namun tidak menyalahkan takdir Allah untuk semua ini...

sebab kedua adalah... kerana entri seorang sahabat (ex schoolmate) saya dahulu...

bunyinya begini...

"France mengutuk sekeras-kerasnya tindak biadab zionis... begitu juga dgn mesir,rusia,malaysia,liga arab,eropah,benua2... kutuk... kutuk... kutuk... setakat kutuk je la smpai bila-bila"

yep... saya bersetuju dengan status beliau... betul... setakat kutuk sahajalah yang kita mampu lakukan... mungkin sebenarnya sahabat saya ini mengharap negara2 ini termasuk Malaysia mengambil tindakan yang lebih besar... seperti menghantar tentera atau menyumbang bom kepada Palestin... 

sebab menurut komen beliau, setakat kutukan itu semua tidak mendatangkan kesan kepada zionis pun... yup saya setuju sekali lagi... 

tp ada juga bahagian yang saya kurang setuju... actually, selain daripada mempersoalkan apa yang orang lain sudah buat... lebih baik kita persoalkan apa yang kita sudah buat... itu lebih baik... dari menyalahkan tindakan orang lain, lebih baik kita fikir, pernah tak sesaat kita mendoakan mereka disana? Alhamdulillah andai pernah, dan silalah mula berdoa kepada mereka mulai saat ini... bukan sahaja kepada mereka, malah kepada sahabat2 di Syiria, Burma dan Somalia... sebab sebenarnya mereka juga sama seperti di Gaza...

pernah tak kita berfikir untuk memboikot apa2 produk yang kita rasakan menyumbang kepada pembangunan Zionis? yep, serius saya sendiri juga kadang2 tersasar... sebab mereka merupakan penyumbang terbesar dalam industri... insyaAllah kita cuba!!!

and pernah tak kita berfikir untuk menyumbang kewangan dan tenaga kepada mereka? yup, dulu saya selalu berfikir, kenapa perlu nak menderma kepada mereka, sedangkan yang ada di dalam negara pun belum terjaga... tetapi saya terpanggil dengan mendengar satu ucapan daripada seorang sahabat seagama yang datang untuk mempromosikan AMAN PALESTIN di sekolah... ucapannya menyedarkan saya... 

"bolehkan kita menyuap nasi dan makan kenyang, sedangkan kita tahu ada sahabat seagama kita yang mungkin tidak pernah merasa kenyang dalam hidup mereka"

"bolehkah kita tidur dengan lena dan nyenyak... sedangkan kita tahu ada sahabat seagama kita yang mungkin tidak pernah merasa tidur yang nyenyak sepanjang hidup mereka"

yer... betul... kita mungkin jauh... tapi kita boleh menyumbang... kewangan dan tenaga... InsyaAllah... banyak saluran yang boleh kita buat... menyumbang ke tabung AMAN PALESTIN, mendaftar menjadi sukarela AMAN PALESTIN dan BERDOA...

insyaAllah... lakukanlah apa yang kita mampu... sebagaimana maksud hadis...

"Sesiapa dikalangan kamu yang melihat kemungkaran
maka hendaklah dia mencegah dengan tangannya
sekiranya dia tidak mampu hendaklah dia menegah
dengan lidahnya, sekiranya dia tidak mampu
maka dengan hatinya, dan itulah selemah-lemah iman"

kita tidak mampu nak ke sana atau mungkin sebenarnya kita tidak berani untuk kesana (saya akui saya memang tidak berani), kita juga tidak mampu menegur dengan lidah kerana kita bukan sesiapa untuk menasihati mereka (zionis), hanya yang kita mampu adalah dengan menggunakan hati... berdoa moga Allah berikan kekuatan kepada sahabat2 kita di sana... berdoa moga Allah memberi balasan yang setimpal kepada Israil yang kejam itu...

insyaAllah, sama2 kita lakukan perubahan... Ingat mengingati sebab saya juga manusia yang mudah lupa... =)

p/s: laman web AMAN PALESTIN... boleh klik DISINI...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, November 15, 2012

Beto Kusyairy

Sejak citer Istanbul Aku Datang ke pawagam... ramai yang reach blog saya dengan menggoogle nama Beto Kusyairy... bagus!!!!

Sebab akhirnya ramai yang mula kenal Beto... saya bangga... sebab dia adalah pelakon yang sangat berbakat.. cuma dia bukan seperti jejaka idaman malaya... dia kurang hensem, tapi serius dia sweet...

Gambar kat sebelah tu dah lama yer... bukan sebab muncul citer Istanbul Aku Datang baru diletak... saya letak gambar tu lebih awal daripada cerita Nora Elena lagi... hehe... Lepas tu baru letak gambar Seth Tan tu... hehehe

Saya mula spot dia dalam satu cerita di tv3, tapi waktu tu saya tak pasti nama dia... then saya tgk dia berlakon dalam KekasihKu Seru... sebagai inspektor polis... bersungguh2 saya menunggu hingga akhir cerita sebb nak tgk nama dia...

Akhirnya saya tahu namanya... mula google tapi tak banyak info... sebab Beto ni jenis yang suka berlakon @ pegang watak yang dia suka.. means dia ni tak fikir market, dia fikir kepuasan... tapi setiap watak dibawa dengan bersungguh... itu yg buat lakonannya terkesan dihati...

Sebagai peminat tegar beto dari awal... saya bangga sebab sekarang orang mula kenal beto... its good for him...

Semoga beto akan dapat menghasilkan karya2 yang lebih baik pada asa hadapan... suka tengok dia menjadi Rosli Dhobi... dialek sarawaknya menjadi... sampai saat ini, bila sebut Rosli Dhobi, saya akan terbayang wajah Beto Kusyairi... ahha...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

TAHNIAH!!!

TAHNIAH kepada dia (lelaki yang pernah saya minati gila2 masa MRSM dulu)... akhirnya dia bertemu Cik Tulang Rusuknya... saya tumpang bahagia... wajahnya juga ceria... cuma saya ternanti2 gambar perkahwinannya di upload ke FB...

Bila melihat wajahnya... saya teringat zaman gila2 dulu... zaman minat sangat dengan dia... actually saya pernah tulis entri tentang dia... hehehe... 

Waktu itu, betapa pendek dan ceteknya akal... and betapa bersungguhnya saya... 

warna pada jadual waktu dimeja waktu dia ke makmal... sebab apa... sebab dia akan lalu depan kelas saya untuk ke makmal... ahaha

bergegas balik awal dari prep ditemani rakan se"gila"an Nik... sebab semata2 nak jalan belakang dia... and seriusly i said... bau perfume dia tu terbau2 sampai sekarang..=)

mula gelabah bila dia masuk kelas... and paling tak suka sebab dia pakai cermin mata yang tinted... so saya tak nampak matanya memandang siapa... ahahaha memang gila... bila ingat balik, ketawa sendiri...

saya paling ingat t-shirt tangan panjang dia warna oren... t-shirt tu la yg di ulang2 pakai... entah basuh ke tidak... wonder juga... t shirt tu masih ada lagi ke dah jadi kain buruk... kehkehkeh

paling mengharukan bila budak nakal ni puasa pada hari isnin dan khamis waktu2 terakhir sebelum SPM... mmg terharu gila... padahal bukan berkorban utk saya pun... 

serius... bila ingat balik semua tu buat saya tersenyum... zaman2 remaja yang naif... kenangan utk di senyum... 

doa saya moga dia berbahagia dengan pilihannya... saya tahu dia seorang yang sangat penyayang... teringat bagaimana dia sangat sayang pada seseorang dulu... insyaAllah, moga berkekalan hingga ke syurga... doa saya tidak pernah berhenti untuk sahabat2 dan rakan2

p/s1: AMARAN!!! jangan pernah bertanyakan siapa dia insan itu... RAHSIA ketat saya... hanya beberapa orang tertentu yang mengetahuinya...

p/s2: Istanbul Aku Datang sangat best... saya bagi 10 juta bintang... lebih best dari Ombak Rindu... seperti biasa Beto Kusyairi tidak pernah mengecewakan (saya suka rambut dia dalam cerita ini) dan walaupun x minat Lisa Surihani, tapi saya admit yang Lisa sesuai dengan watak begini... hidup... and also tak lupa to Tomok, percubaan pertama yang sangat berjaya!!! 

p/s3: hampir 3 malam tidak boleh tidur.... tidak pasti mengapa... tetapi berdasarkan pengalaman sebelumnya... ini adalah petanda tidak baik... hati kerap berdoa moga Allah lindungi mak, bapak, adik beradik, anak2 saudara, sahabat2 dan mereka2 yang dekat dengan saya...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, November 13, 2012

Sendiri Kadang Kala Indah

Assalamualaikum... hari yang indah... dimulakan dengan Solat Subuh... sungguh... mudah terjaga pagi ini... Alhamdulillah... mungkin sebab semalam sudah berhabis tidur... =)


bila seorangan... saya menjadi rajin... rajin laundry, rajin masak, rajin mengemas... erm entah kenapa... atau mungkin sebab sekarang saya sudah free... tak sibuk lagi... 

baju sudah siap di jemuran... nasi goreng dah siap di goreng, teh susu siap... dan sarap juga sudah... sekarang saya update blog dulu sebelum saya mulakan kerja saya... ada banyak yang harus diselesaikan...

InsyaAllah saya akan cuba siapkan sebelum 25 Nov... sebab selepas itu, saya akan bercuti sepuas2nya selama 2 minggu sebelum saya balik ke Gombak untuk sesi persekolahan... erm nampaknya Gombak masih sayangkan saya... 20D juga tidak mahu melepaskan saya... Sogo, Care4, Giant, dan Jusco semua masih berjodoh dengan saya...

insyaAllah, saya tidak akan berhenti setakat ini... bila sesi pertukaran bulan 4 nanti dibuka... saya akan mohon lagi... saya tidak akan berhenti lagi... sebab sekarang, dalam hati saya tidak ada sesiapa lagi kecuali mak dan ayah...

bercakap dengan mak, kadang2 buat saya sebak... cuma saya harap sangat... jangan sesiapa pun kasihankan saya kerana tidak berjodoh... saya tidak mahu di pandangan dengan serba kekurangan kerana saya tidak berjodoh... banyak lagi misi dalam hidup saya yang saya nak buat selain dari memikirkan semua itu (walaupun kadangkala ia muncul sepintas lalu diingatan)...

saya bahagia dengan apa yang saya ada... saya ada keluarga yang sayang saya... saya ada kawan2 yang sangat mengambil berat (kak azrina, kak aini, kak noridah: 3 nama yang satu hari nanti saya akan tulis entri tentang mereka)... saya ada segalanya... saya ada banyak misi yang ingin saya buat... dan saya tidak mahu semua itu terhenti kerana saya tidak berjodoh...

jangan tuduh saya tidak mahu mengikut sunnah... sebab hanya orang bodoh sahaja yang tidak mahu bernikah... mungkin belum masanya untuk saya... dan saya juga merasakan memang saya belum bersedia...

ok... lupakan persoalan berat itu... bukan kuasa kita untuk memikirkannya...

3 hari bersendirian... saya mendapat ketenangan yang maksimum... Alhamdulillah... syukur... saya sudah mula mengatur langkah untuk tahun depan... insyaAllah, tahun depan saya akan cuba mengaplikasikan teknik mendorong pelajar corot dengan teknik nabi Muhammad SAW... insyaAllah saya akan cuba... walaupun saya tahu dengan personaliti saya ni agak payah untuk saya lakukan... saya mudah marah, saya mudah melenting... dan memang susah untuk bersabar... tapi insyaAllah saya akan cuba aplikasikan...

sebagai permulaan, 3 Dis ni, saya akan menyertai bengkel teknik tersebut di Jitra... insyaAllah moga Allah beri ruang dan peluang untuk saya menyertainya... dan kalau berkesan dan teknik yang disampaikan ini baik, saya akan mengusulkan kepada pihak sekolah untuk menjemput manusia hebat ini utk berbengkel disekolah... mungkin boleh kami manfaatkan bersama... InsyaAllah...

tahun hadapan, banyak perancangan lagi yang saya telah susun... InsyaAllah satu hari nanti saya akan ceritakan... sebab sekarang pun waktu masih panjang untuk bercerita tentang tahun depan... yang penting... tahun ini dengan saki baki yang ada... saya akan selesaikan semua yang telah saya mulakan... dan rancang untuk tahun berikutnya pula... 

doakanlah semuanya berjalan lancar...


p/s: bila bersendirian ini lah masa yang sesuai untuk memikirkan hala tuju hidup saya... =)



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, November 3, 2012

Tidak Berjaya...

lanjutan daripada entri sebelum ini... akhirnya waktu yang sebenar telah tiba... saya membuka dengan bismillah... tapi akhirnya yang saya dapat adalah PERMOHONAN ANDA KE PERLIS TIDAK DILULUSKAN... 

dalam hati redha... tangan segera mencapai telefon... saya telefon mak, maklumkan yang saya tidak berjaya... mak sepertinya ingatkan saya berlawak... banyak kali mak bertanya, betulkan perkhabaran yang saya sampaikan... dan akhirnya mak diam bila tahu yang saya bersungguh... saya tahu dalam hati mak sangat kecewa... dan sebenarnya itulah yang saya takutkan... takut memberi harapan... sebab kuasa bukan ditangan saya...

saya tidak kisah diri saya... sebab saya memang selalu kecewa, dikecewakan, dan gagal... dalam hidup saya, saya selalu menerima kejutan yang mengecewakan... saya tidak kisah utk menerima berita tidak diluluskan ini... sebab saya sudah biasa... tapi bila saya mula memberi harapan pada mak dan bapak yang saya akan pulang... saya rasa seperti saya sudah mengecewakan mereka... maafkan kok ni....

saya benci rasa ini... saya benci rasa yang harus menitiskan air mata... saya benci perasaan yang harus merasa kecewa... sampai bila saya pun tak pasti... saya harus merasa kecewa, sedih, gagal... entah la sampai bila...

saya mohon sangat Allah beri saya hati yang redha, memang saya boleh redha... tp saya sedih...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, November 2, 2012

3 November...

tidak pasti apa yang akan saya rasai pada 3 November... apakah saya akan bergembira mahupun bersedih... apa juga pun saya sentiasa berdoa moga Allah tetapkan hati saya untuk redha dan menerima segala keputusan dengan baik...

bak kata adik saya... kita harus berfikir yang baik2, dan bersangka yang baik2... insyaAllah... saya akan cuba bersangka baik dengan Allah... apa juga keputusan yang saya akan peroleh, itulah yang terbaik yang Allah aturkan untuk saya... tiada sebaik2 perancang, sebaik perancangan Allah...

untuk semua reader... sebenarnya september yang lepas saya telah mengisi borang EGTUKAR... memohon pertukaran ke perlis... sengaja tidak dibesarkan cerita ini kerana saya sendiri tidak yakin dengan keputusan saya waktu itu... antara kemahuan sendiri dan antara kemahuan orang lain...

waktu itu, hati saya masih mahu berada disini... disini, semuanya ada... lagipun persekitaran sekolah saya yang kadang2 menyesakkan tu tidak la seteruk mana... saya masih punya kawan2 yang sangat sayang saya... yang sentiasa bersama saya susah dan senang... saya takut nak menghadapi persekitaran baru yang mungkin akan berbeza segalanya... tapi saya harus fikirkan tentang orang lain, nak nak orang lain itu adalah ibu dan ayah saya...

sayu hati sebenarnya bila menerima perkhabaran yang kedua2 mereka demam pada bulan ramadhan yang lalu... sedangkan semua anak2 jauh diperantauan... tidak makan, tidak terjaga bagaikan orang yang tiada anak2... sayu hati bila terpaksa meminta bantuan jiran dan saudara mara... saya tahu mereka tidak kisah membantu... tetapi sampai bila... anak2 bekerja tinggi2... tapi mereka yang perlu menjaga ibu dan ayah... dalam hatiku terdetik...

tapi pada saat saya menghantar borang online tersebut... hati saya sebenarnya 200% bersedia dengan kemungkinan untuk dapat berpindah balik ke perlis... saya sudah mula membayangkan apakah yang akan berlaku dan apakah yang harus saya lakukan.. saya juga mula mencari2 apakah "entertainment" yang boleh saya buat disana nanti... langsung dalam hati tidak memikirkan kemungkinan permohonan saya akan ditolak...

sehinggalah saya menerima perkhabaran bahawa abang saya juga dapat berpindah ke sana... hati seperti berbelah bahagi... perancangan2 yang telah saya aturkan tidak ada dia dalam agenda saya... hehehe jadi mungkin keadaan akan berbeza... dan saya juga tidak menyangka ketentuan Allah itu sungguh hebat... tapi Alhamdulillah syukur sebab Allah aturkan abang utk pulang berkhidmat dikampung... sebab at least adalah harapan mak dan bapak... bersyukur sebenarnya...

dan semakin hari semakin 3 november hampir... semakin itu juga saya berdebar... saya tidak pasti adakah saya akan bergembira dengan keputusan yang akan saya peroleh atau sebaliknya saya akan menangis kerananya...

andai permohonan saya diterima, sudah pasti berat hati nak meninggalkan semua yang ada disini... berat hati nak meninggalkan kakak, abang, dan husna yang selalu dengan saya... bak kata kak Azrina tadi...

"mesti anak2 sedara ko rindu ko sangat2 nanti kalau ko dapat pindab balik..."

berat hati nak berpisah dengan mereka2 yang sangat sayang dengan saya... kak Azrina, Kak Aini and Kak Noridah... mereka banyak meninggalkan kesan dalam hidup saya... 

tapi andai permohonan saya ditolak... sudah pasti yang paling patah hati adalah mak dan bapak... saya sendiri sebenarnya tidak tahu ayat bagaimanakah harus saya susun untuk memberitakan kepada mereka perkhabaran andai saya gagal... sebab saya tahu mereka begitu mengharap... sangat mengharap...

doa saya: ya Allah, berilah hamba kekuatan untuk menghadapi keputusan ini... berikanlah hamba kekuatan untuk redha bahawa keputusan ini adalah yang terbaik untuk hamba... ya Allah, hanya padaMu tempat hamba memohon dan bergantung harap...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, October 18, 2012

Facebook

Salam, lama tak merapu kat blog ni... sejak guna tab, jari mcm malas menaip panjang, insyaAllah dpt duit bonus nti, saya merancang nak beli dock keyboard utk tab... so boleh la menaip banyak2.. hehehe

Erm banyak sebenarnya nak diupdate, tak x sure la dpt ke tidak, sebab bnyak sangat kekangan... 

Minggu lepas mengawas exam... erm tak masuk sekolah... of course itulah yang paling best... hehehe walaupun ken berdiri lama, tapi saya enjoy... sebab otak tak payah susah2 fikir itu ini... hehee...just go with the flow...

Skarang dah masuk sekolah pun x payah fikir panjang2... sebab budak2 form 4 tgh exam... so jaga pekse lagi... hehe...

Lately ni saya ada hobi baru... MEMBACA NOVEL DAN MEMBELI NOVEL... ehehe ada yang kata baca novel ni x bagus sebab kita selalu meletakkan diri kita di alam khayalan... tapi saya tak peduli... sebab alam nyata saya pun bukan la bagus sgt... hehe

Novel yang paling meninggalkan kesan adalah novel SUAMI AKU USTAZ... tak dek terfikir nak bersuamikan ustaz, saya pun bukan bagus sangat mcm ustazah, cuma ayat2 dan jalan cerita dlm novel ni buat saya tersenyum, ketawa dan menangis... setiap muka surat ada pengisiannya...

Sekarang saya tengah mencari novel AWAK SUKA SAYA TAK... erm dulu penah tgk kat MPH, tapi x beli... skang baru terhegeh2 nak beli...

Erm kalau x dpt sgt, saya akan beli online...

Skarang kaau pegi MPH! tgh bahagian best seller dia, kalau ada novel yg menarik, saya akan tros grap... tak fikir panjang, takut nti jadi sekali lagi...

Oke, done with my new hobi, sekarang ttg hati dan perasaan pulak, haritu saya ada post di facebook, tentang apa yang saya benci... actually its all pernah berlaku pada saya... sebab tu saya list out semua... x dek niat nak buat personal attack pada sesiapa... tapi konsep saya, sape mkn cili, dia rasa pedas... ye tak... hehe

Saya pulak, konsep saya, kalau saya terasa dgn sesiapa and tak mau terasa lagi, saya akan remove je dia dari facebook saya... senang cite... bukan dah x nak kawan, sekadar tak nak rasa sakit hati... sape yg nak jaga hati saya kalau bukan saya... 



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, September 27, 2012

Jalan Jalan Sukar

Salam buat semua readers... agak lama menyepi diri... rutin berputar seperti tidak ada peluang untuk mencelah bergumbira, berjimba dan berseronok... kala ini saya teringat kata2... "ingat 5 sebelum 5"

Yep... kata2 itu sungguh benar... kala dulu punya waktu yang banyak, tapi punya sedikit wang... sekarang sudah ada gaji sendiri, tapi waktu amat amat terhad.... itulah 5 sebelum 5... apa juga pun, harusnya kita, kamu dan saya bersyukur....

Tidak banyak yang menarik sepanjang waktu yg telah ditinggalkan... cuma saya telah berjaya membuat keputusan yang amat besar dalam hidup... saya telah berjaya memberanikan diri mengisi borang permohonan pertukaran...

Yeah... banyak yang dipertimbangkan... banyak yang difikirkan... sayang untuk meninggalkan segalanya yang ada disini... Tapi saya yakin dengan kata kata "hijrah itu pengorbanan dan perjuangan" dan InsyaAllah akan ada kemanisan disebalik hijrah ini... andai diizinkan Allah....

Saya yakin dengan ketentuan Allah, saya redha dengan apa yang akan diberikan kepada saya... dan saya percaya setiap apa yang berlaku ada hikmahnya...

Mungkin sebenarnya jodoh saya ada disana.... entah la... ada keyakinan kecil dengan kenyataan itu... disokong dengan kata2 emak waktu pulang bercuti sempena hari Malaysia tempoh hari... mak kata "mak, selalu doakan moga kok ni dipertemukan jodoh cepat... kalau ada rezeki boleh buat dua sekali... jangan jodoh kok ni ada diperlis kot, sebab tu tak jumpa2 lagi..."

Saat itu cuma mampu ketawa kecil, sebab ada air mata yang mengalir... saya tau mak dan mungkin org2 lain berat hati sebab mungkin ada yang akan melangkah bendul... tapi soal jodoh bukan harus mengikut urutan... soal jodoh adalah soal rezeki... sudah rezeki dia mendahului saya... siapa saya untuk melawan takdir... redha itu lebih baik...

Saya yakin setiap orang ada ujian dan rezeki masing2... mungkin ini ujian untuk saya, dan insyaAllah rezeki saya akan sampai juga nanti... 

Ps1: mohon readers doakan seorang sahabat saya, Abdul Rahman Bin Abdul Wahab, dia sedang koma akimat kemalangan sewaktu dalam perjalan pulang dari kerja... doakan kesembuhan dia... doakan moga Allah berikan isteri, keluarga dan anak2nya kekuatan mnghadapi ujian ini... Andai punya waktu mohon juga menunaikan solat hajat untuk beliau

Ps2:saya rindu kak Noridah... juga readers... mohon doakan kesejahteraan kakak saya ini... doakan beliau diberi kemudahan sepanjang beliau menunaikan haji... 

Ps3:teruja dengan cerita Adam dan Hawa... hehehe saya kan peminat tegar Aaron Aziz... Suka lagu tema cerita ini...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, September 13, 2012

Tentang Dia

Semalam saya mimpi tentang dia... Entahlah, adakah ini petunjuk dari Allah? Saya sudah lama tidak peduli tentang dia... lebih banyak urusan saya sejak akhir-akhir ini adalah berkaitan kerja saya...

Saya mimpi dia datang bersama seorang sahabat, dtg bertanyakan beberapa soalan, maaf, soalan2 itu terlalu peribadi utk dikongsikan...

Situasi itu seolah2 sang sahabat sedang menjadi perantara antara kami...

Andai ini petunjuk dari Allah, moga Allah mudahkan urusan antara kami...

Andai dia untuk saya, moga Allah berikan saya dan dia petunjuk untuk bersatu...

Andai mimpi ini mainan tidur atau tipu daya syaitan.... saya mohon moga Allah beri saya kekuatan untuk menghadapinya...

Amin ya rabbal 'alamin...

P/s:post pertama mengunakan SAMSUNG GALAXY TAB 2... hehehehehe

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, August 20, 2012

AIDILFITRI

pertama-tamanya... SALAM AIDILFITRI buat semua, TAQABBALALLAH, MINNA WAMINKUM (semoga Allah menerima amalan aku dan amalan kamu)...

pagi yang cukup indah... sangat indah yang Allah beri ini membuatkan hati bersyukur hingga tidak terkira... bersyukur kerana masih diberi kesempatan melihat kehijauan kampung halaman... bersyukur kerana masih diberi kesempatan mendengar kicauan burung2... dan bersyukur kerana masih lagi diberi kesempatan merasai kesejukan angin kampung yang belum tercemar... sungguh... saya bersyukur... hanya Allah yang maha mengetahui...

hari pertama syawal berlalu dengan penuh kesibukan... tidak punya waktu untuk merenung panjang... bermula dengan persediaan awal sebelum ke masjid, ke masjid, menziarahi pusara (sungguh saya merindui tok dan chiak, moga mereka damai dan diterima Allah disana), menziarahi datuk2 saudara, menerima kunjungan sanak saudara dan jiran hingga lah ke malamnya... 

menu Aidilfitri kali ini adalah laksa utara... =) saya menikmatinya berpinggan2 (walaupun sebenarnya saya bukan penggemar laksa)

dan hari ini awal pagi Aidilfitri kedua saya mulakan dengan menulis blog... perasaan bercampur baur... banyak yang hati ingin katakan... tapi entah mampu atau tidak jari meluncurkan... 

saya tersepit... melihat keseronokan mereka2 di Facebook meng"update" gambar hari raya bersama suami dah anak2 (adakah saya terdesak) huhu... entah... tidak pasti... mungkin kadang2 ya dan mungkin kadang2 tidak... saya yakin apa juga datang dari Allah dan Dia maha mengetahui segalanya... namun saya juga bukan manusia kuat... mudah sekali mempertikaikan persoalan2 yang bukan menjadi hak untuk saya persoalkan... mudah melatah dengan ujian yang kecil apatah lagi ujian yang besar ini...

saya tersepit lagi... antara kemahuan sendiri dan kemahuan orang lain... patutkan saya melindungi kedukaan sendiri untuk kegembiraan orang lain? patutkan saya berkorban... mungkin saya patut... tp adakah saya mampu? mengapa hal ini akan berlaku pada waktu saya tidak bisa lari menghilangkan diri (ya... sekali lagi saya mempertikaikan persoalan yang bukan menjadi hak untuk saya pertikaikan)... tapi saya tersepit... mungkin sebenarnya andai hal ini berlaku sewaktu saya tidak ada... saya boleh mendoakan dari jauh... tiada yang melihat kedukaan saya... saya tidak mahu andai tiba waktu itu saya tidak mampu menyembunyikannya dan akhirnya semua yang ada terbawa dengan kedukaan ini... 

hebat sangat dugaan Allah kali ini untuk saya... sungguh saya tidak mampu menghadapinya...

memang saya manusia yang selalu berfikiran menjangkaui hal yang sepatutnya... bukan apa... saya takut untuk menghadapi segalanya... sebab itu saya selalu berfikiran melebihi segala hal...

doa saya moga Allah beri saya petunjuk apa yang terbaik... andai menghadapi itu terbaik, saya mohon moga Allah berikan hikmah untuk menghadapinya dengan baik... dan andai menghilangkan diri itu terbaik... saya mohon moga Allah berikan hikmah untuk menghilangkan diri dengan baik, tanpa melukakan sesiapa...

p/s: sedikit tersenyum bila pagi ini melihat baju raya saya sedondon dengan dia (begitulah saya... mencintai dalam diam, mengharap pada yang tak pasti, mungkin sebenarnya dia tidak sudi dan saya tahu hakikat itu... tapi saya cuba persetankan, kenapa? kerana saya tidak punya pilihan lain... bunyi seperti desperate kan? entah la... mungkin ya... saya desperate... sebab akan ada yang akan melangkah bendul...)


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"