Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 9, 2012

~~Menguap~~

dah lama saya nak buat entri ini... tapi entah la... lately ni asyik taip, delete... taip, delete... banyak ayat yang dah tersusun dalam kepala otak untuk di masukkan... tapi tak pastilah, adakah ayat2 tersebut akan dapat saya terjemahkan ke dalam blog ini atau tidak...

oke... berbalik kisah tajuk entri ini "menguap"...

satu hari, beberapa minggu lepas... sewaktu mengajar topik body coordination dalam kelas 4 ilmu... actually time tu dah pukul 11.30... so kebanyakan murid mmg dah flat dan mengantuk... saya minta mereka menyalin nota... sebelum membuat latihan...

sambil mereka menyalin nota... saya memerhatikan setiap mereka... dari hadapan ke belakang... dan dari tepi makmal ke sebelah tepi yang satu lagi... rata2nya pasti akan menguap...

menguap berirama pulak tu... si A menguap, si B sambut menguap, si C pulak menyambung... seterusnya sampai la ke si Z...

bila melihat situasi ini... saya pun memulakan bicara...

"pelajar... saya tengok hampir semua orang menguap... siapa boleh bagitau saya, kenapa kita menguap?"

"........" semua diam... tp ada suara2 kecil yang berbunyi... kelas mmg dari awal tidak aman... almaklumlah 4 ilmu antara kelas yang menduga kesabaran saya...

"oke... biar cikgu cerita... menguap adalah kerana paru2 kita kekurangan oksigen... dan bila seorang dalam kelas kurang oksigen... sudah pasti kelas ni kekurangan oksigen juga... itu teori saya..."

saya menyambung lagi...

"apa yang patut kita buat bila kita menguap?" soal saya kembali...

"tutup mulut cikgu..." jawab seorang pelajar

"oke, bagus... tutup mulut bagaimana?" saya menyoal kembali, mengharap respons dari pelajar lain...

"tutup pakai kaki cikgu..." seorang pelajar berseloroh...

seluruh kelas ketawa...

"tutup dengan tangan cikgu... mcm ni" jawab seorang lagi pelajar sambil menekup mulut dengan tangan kanannya...

"oke... baiklah... biar saya beritahu kamu cara yang sebenarnya... kalau kamu menekup mulut kamu dengan tangan seperti ini, kamu akan mengaup syaitan masuk sekali ke dalam mulut..." saya menerangkan sambil menekup mulut seperti yang di terangkan oleh pelajar sebentar tadi...

"jadi cikgu macam mana... mcm tu la yang selalu kami buat" tambah seorang lagi...

"oke... begini... bila menguap... kita perlu menutup mulut dengan belakang tangan kiri... kalau syaitan nak masuk mulut, kita boleh tepis..." saya menerangkan sambil menutup mulut saya dengan belakang tangan kiri...

"selepas ini, cikgu nak... setiap kali kamu menguap, kamu akan menutup mulut dengan cara yang betul..." sambung saya

"baikkkk cikgu...." jawab seorang pelajar sambil menguap... saya menjegilkan mata dan dia menutup mulutnya seperti yang saya ajarkan...

dalam hati mengucapkan syukur... kerana mereka tidak mengambil mudah apa yang saya terangkan...

keesokkannya... saya bersyukur lagi... kerana mereka masih menutup mulut seperti yang saya ajarkan apabila mereka menguap... Alhamdulillah...

kadang2 mendidik murid2 yang mencabar kesabaran ini, memberikan saya kekuatan dan kesedaran bahawa pendidikan seharusnya berterusan... dan pendidikan kadang kala tidak berkesan serta merta...

ye la... sedangkan orang sakit juga perlu makan ubat berkali2 untuk sembuh... dan kadang2 perlu bertukar2 ubat lagi... jadi apa yang saya perlukan saat ini adalah... KESABARAN...

saya mohon dengan sangat... moga Allah berikan saya kekuatan untuk saya terus BERSABAR mendidik anak bangsa ini...

readers, doakan saya moga dapat terus bersabar hingga ke akhir tahun... =)

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: