Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, April 4, 2012

~~Sawan~~

kisah pagi ini cukup melucukan dan mencemaskan... saya masuk ke kelas tingkatan 5 waktu pertama dan kedua... memang waktu saya, mata pelajaran latih tubi sains... saya masuk dan memberi pelajar soalan... kelas bersama pelajar tingkatan 5 ini, cuma 2 waktu seminggu... dan selalunya saya akan buat ulangkaji sains tingkatan 4.

jadi sebelum saya mengajar, saya berikan mereka soalan supaya mereka dapat terlebih dahulu dan kemudian baru lah dibincangkan pada waktu kedua.

sedang pelajar membuat kerja dan saya berada di hadapan kelas... saya mendengar pelajar bising dan menjerit... "cikgguuuuuuuu.... XXXXX sawannnnnn..."

saya terus mengangkat muka... dan melihat pelajar telah berlari menjauhi pelajar tersebut, sambil beberapa pelajar yang berani, memegang pelajar tersebut yang kekejangan...

saya bingkas bangun, dan mati akal... terpacul persoalan... "so?! apa yang patut saya buat?" dan mendengar respons saya... semua pelajar ketawa...

seorang pelajar bersuara... "cikgu, datang la dekat sini, tolong..."

ada suara lain pula menyahut... "cikgu, picit ibu jari kaki dia cikgu..."

saya pun menyuruh pelajar perempuan membuka tudungnya dan mengipaskan pelajar tersebut... dan meminta pelajar membukakan kasutnya dan saya membukakan kasut pelajar tersebut... dan memicit2 ibu jari kakinya...

sambil memicit saya bertanya kepada pelajar lain, pernahkan situasi ini berlaku? dan mereka menjawab pernah...

ada juga pelajar yang mencadangkan agar saya menghubungi ibu bapa pelajar ini... saya juga memikirkan perlu... dan saya terus menghubunginya... dan ibu pelajar tersebut berkata bahawa beliau akan datang...

tapi saat ibu beliau datang, pelajar ini telah sembuh... tetapi saya meminta ibunya membawa pulang anaknya... sebelum berpisah... saya bertanya kepada ibunya... andai itu berlaku lagi... bagaimana harus dilakukan... dan ibunya berkata, doktor menasihatkan untuk memicit ibu jari kakinya...

dan Alhamdulillah peristiwa hari ini memberi saya satu lagi pengalaman baru... =)

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: