Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, June 26, 2012

Seperti Dulu



Sehari terasa bagai seminggu
Sebulan terasa bagai setahun
Mencari cinta yang gugur
Dari genggamanku

Sejengkal terasa bagai sebatu
Saujana bagai tiada penghujung
Namunku tak putus harapan
Untuk berdampingan lagi

Seandainya nanti
Kita bertemu kembali
Masihkah kau akan mengenali
Diriku seperti dulu
Dan ketika itu
Mungkinkah dihati sudi
Izinkan ku mencintai
Ataupun perasaanmu tak seperti dulu

Setiap langkah ku makin percaya
Dirimu menanti ku akhirnya
Walaupun jalan berliku
Terbentang menunggu





"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, June 20, 2012

APC lagi...

APC datang lagi... satu penipuan yang besar kalau saya katakan yang saya tidak kecewa nama saya tidak ada dalam senarai penerima APC... huhu... memang saya sedih... air mata kdang2 nak keluar... tapi hati dan akal selalu seiring dalam menyedapkan hati saya... kenapa saya tidak perlukan APC...

munajat hati...

ye la... x perlu berharap... sebab selama hidup ni pun... aku bukanlah manusia bertuah... xpernah pun dalam hidup aku menerima anugerah ni semua... naik kepentas penuh kebanggaan bukan rutin aku... hidup aku biasa dan lebih biasa daripada orang lain... aku tak pernah dapat hadiah... seingat aku boleh dikira hadiah yang aku pernah dapat... dua kali cabutan bertuah (sekali tu pun sebab semua orang dapat), dan sebenarnya... aku memang selalu kecewa bila aku berharap... jadi ini bukan la kekecewaan yang besar dalam hidup aku...

muhasabah akal...

niatkan hati untuk bekerja kerana Allah... semuanya ketentuan Allah, mungkin kalau dapat APC aku akan menjadi manusia riak... 

hati dan akal sedang memujuk diri ini yang sedih... terima kasih kalian kerana berada bersama saya... sesungguhnya kalian sedang mencipta alasan untuk diri saya... 


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, June 7, 2012

Kagum Melihat Ketabahan Mereka...

Assalam...

air mata baru lepas menitis... setiap kali melawat blog "MawarNafastari" air mata saya pasti menitis... setiap entri umpama memberi saya kekuatan... walaupun saya tidak pernah merasai kehilangan (kerana saya tidak pernah juga merasa memiliki) namun setiap entri memberi saya suntikan kekuatan...

saya kagum melihat ketabahan mereka... kagum melihat mereka yang sentiasa tabah dan kuat menghadapi ujian... umpama Saudari Mawar Nafastari yang tabah dan kuat menghadapi ujian setelah kehilangan imam tercinta... begitu juga... dari blog Mawar Nafastari, saya melihat seberapa ramai lagi mereka yang kehilangan imam dan pendorong kekuatan mereka... dan mereka cukup kuat dan tabah hati menghadapi kehidupan sendirian yang cukup mencabar... membesarkan anak2 sendiri, mengurus diri sendiri dan segalanya sendiri...

seberapa ramai mereka yang diuji seperti Mawar, dan mereka cukup tabah menghadapinya... melalui blog Mawar Nafastari... saya bertemu dengan sangat ramai insan yang menghadapi musibah yang serupa dan mereka kuat... kuat kerana pergantungan mereka kepada Allah dan kuat kerena sokongan keluarga serta sesama mereka...


***mawar nafastari***


sangat kagum melihat mereka-mereka yang diuji dengan musibah yang kuat namun mereka tetap redha menghadapi segalanya... tidak sedikit pun menyalahkan Allah atas musibah yang diturunkanNya... sungguh, saya bangga dengan apa yang mereka di Acheh hadapi selepas tsunami... mereka tabah dan redha... walaupun sebenarnya mungkin ada kisah kecil yang sebaliknya... mereka bangun dari musibah dan menjadi yang lebih baik... 

***ketabahan acheh***


saya juga kagum dengan saudara seagama di Palestin yang tabah dan kuat menghadapi musibah... mereka redha dan masih kuat berada di bumi Palestin... sebab mahu mempertahankan bumi itu yang menjadi hak milik mereka... sungguh kagum... walaupun kehilangan saudara, harta benda... mereka tidak berganjak sedikit pun... iman mereka kuat...

***ketabahan mereka cukup meruntun jiwa***


saya? saya akui... saya tidak sekuat mereka... tidak setabah mereka... saya hanya di jentik dengan ujian ini... namun saya cukup cepat melenting... dan mungkin adakala saya menyalahkan Sang Khaliq yang menurunkan musibah... bila merenung ke belakang dan melihat mereka yang Allah turunkan musibah lebih hebat dari saya dan mereka mampu redha dan tabah menghadapinya... saya menjadi MALU... malu pada diri sendiri... malu pada Allah... malu sebab saya mudah melenting dan mudah menyalahkan Sang Pencipta kerana diberi ujian sebegini...

"ya Allah, berikan hamba kekuatan untuk menghadapi semua ujian... moga hamba kuat dan tabah seperti mereka..."

***moga Allah memberikan hamba kekuatan***


p/s: lagu ni asyik buat saya menangis... tapi tetap mahu dengar... "Buatku Di Sana"


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, June 6, 2012

dimana titik penyatuannya...

sang putera: "adakah dia menyukai saya... adakah dia boleh menerima saya apa adanya saya... saya tidak berharta, dan beginilah keadaannya saya... "

sang puteri: "adakah dia menyukai saya? adakah dia boleh menerima saya apa adanya saya? saya tidak punya rupa yang cantik, dan beginilah keadaannya saya..."

dimanakah titik penyatuannya... hanya Allah yang tahu...

mode: entah mengapa saya merasa jodoh itu dekat... entah mengapa bila merasa begitu saya menjadi tenang... mungkin ini anugerah Allah untuk saya merasa pasrah dengan ketentuanNya... 

Allah... hanya kepadaMu hamba memohon dan hanya padaMu hamba meminta... mudahkanlah dan jangan susahkan... 


p/s: lately (sejak cuti) saya mula menonton Seindah Sakura walaupun x berapa gemar pada Fasha Sandha tapi saya suka Fahrin Ahmad... dan suara Mafa sungguh merdu dengan lagu Buatku Di Sana... 


just share the song here...




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, June 5, 2012

macam-macam ragam...

Assalamualaikum wbt... moga readers yang membaca ini sihat hendaknya... pertamanya... setelah sekian lama tidak menjenguk blogger (akibat celcom broadband kena bar), saya ingin mengucapkan terima kasih pada 60 orang followers saya... tanpa saya sedari, follower sudah meningkat dari 58 kepada 60... erm thanks to kak lizayati... for following blog chikai ini... hehehe... 

my current location is at Kampung Alor Sena... wahaha... sudah almost 8 hari disini, dan akan melalui lagi 5 hari disini... pasti selepas ni hati sungguh berat meninggalkan mereka2 yang berada di sini... berat untuk meninggalkan mak dan bapak, berat meninggalkan chipui yang dah semakin tua, berat meninggalkan oren dan cicak yang dah semakin jauh, berat nak meninggalkan encik Bilik yang dah berhias chanteq... sungguh... semuanya sungguh berat... tapi apakan daya... saya yang memilih jalan ini... jadi harus juga saya tempuhi...

erm persoalannya... patutkah juga saya berhijrah? apakah hijrah merupakan sesuatu yang terbaik untuk saya? erm entah la... tapi janji saya pada mereka... kalau tidak bertemu jodoh pada akhir tahun ini, saya akan berhijrah sebagaimana mereka mahukan... sekarang, doa saya hanya satu... moga keputusan saya betul...

sebelah hati berat meninggalkan segalanya di sana... tapi sebelah lagi berat memaksa saya untuk berbuat demikian... sebenarnya... saya mencipta alasan utk tidak meninggalkan tempat itu... barang banyak, jawatan berat dan segalanya... tp sekarang seolahnya alasan itu boleh di ketepikan... 

mungkin ini masanya... tp saya belum bersedia utk menghebahkannya... sebab saya juga belum pasti apakah yang ada dalam hati saya... doa saya, moga Allah beri saya petunjuk untuk semua ini... insyaAllah, sampai masanya saya akan membuat keputusan yang terbaik dan dipermudahkan segalanya... =)

oke, stop about that... ni nak cerita perihal kenduri... hari ni saya hadiri majlis kenduri seorang saudara jauh... sejujurnya... saya tidak pernah kerumah mereka... waktu kecil pernah sekali... itu sahaja yang ada dalam ingatan... mungkin kerana kami saudara jauh (sebenarnya saya juga tidak pasti bagaimana kami bersaudara)... 

majlis perkahwinan kali kedua pasangan ini... selepas saudara saya (sebelah lelaki) kematian isteri hampir setahun @ dua tahun yang lalu... pertama kali sampai kerumah mereka... baru saya sedar ada juga jalan kampung diperlis seumpama jalan Kg Kerdas dan jalan Kg Changkat... yang hanya muat2 sebuah kereta sahaja... hehehe... tapi pemandangan di sini lebih chanteq... sebab hijau dan original sangat... rumah juga jauh2 sedikit berbanding Kerdas dan Changkat yang rumahnya rapat2 sehinggakan boleh berbual dari tingkap ke tingkap tanpa menjerit... 

sampai di situ... kami terus mengambil makanan dan makan... subhanallah... lauk pajeri nenas dan masak hitam ayam itu sungguh sedap... no wonderlah... kedai mereka laku dan laris... sebab masakan mereka sungguh sedap... =)

rasa seperti mahu menambah tapi malu tambahan pula saya memang tidak patut tambah nasi sebab saya on diet... hehehe

bila ditanya mana pengantin... saya mencari2 mana la pengantin ni... sambil mata meliar mencari pengantin (pasangan yang berbaju chanteq) of course la dalam kepala lelaki memakai tengkolok dan baju songket and perempuan pakai vail kan... erm tapi tak jumpa... tambahan pula saya memang tidak mengenali saudara saya yang berkahwin ni... mak pun cakap, mungkin tak sampai lagi kot...

tiba2 ada jiran sebelah meja mencelah... eh dah datang dah... tu yang pakai baju kurung biru tudung pink tue... hah!!! mata melopong, sebab yang dimaksudkan itu adalah perempuan yang lalu di hadapan saya... memakai kebaya biru plain di sulam bunga pink dan memakai tudung bawal berowning warna pink... and guess what... pengantin lelaki cuma memakai baju batik warna pink lembut... hehehe...

mungkin sebab ini perkahwinan mereka kali kedua... tapi serius saya teruja melihat mereka berpakaian biasa... too humble for me... bayangkan kalau jodoh saya sampai dan saya hanya berpakaian seperti itu? boleh x? hehehe berangan jek la... jauh rasanya semua itu dari saya... sebenarnya berangan2 tentang itu juga saya tidak berani... sebab saya takut saya akan kecewa...

maaf buat sahabat2 yang saya menjemput saya ke majlis walimah mereka... bukan tidak mahu meraikan... tetapi saya juga harus menjaga hati... saya juga harus menjaga perasaan... walaupun begitu... doa saya utk kebahagian kalian sentiasa saya panjatkan...

oke... mahu stop... banyak yang mahu saya luahkan... tp tersekat pada Relay Neurone saya... maka biarkan dia disitu... sinaps tidak membenarkannya melepasinya utk ke Sensory Neurone... jadi biarkan... mungkin pada entri berikutnya... huhuhu...

mungkin selepas ini... ingin saya coretkan kisah dia dan saya... ~~~




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"