Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, June 7, 2012

Kagum Melihat Ketabahan Mereka...

Assalam...

air mata baru lepas menitis... setiap kali melawat blog "MawarNafastari" air mata saya pasti menitis... setiap entri umpama memberi saya kekuatan... walaupun saya tidak pernah merasai kehilangan (kerana saya tidak pernah juga merasa memiliki) namun setiap entri memberi saya suntikan kekuatan...

saya kagum melihat ketabahan mereka... kagum melihat mereka yang sentiasa tabah dan kuat menghadapi ujian... umpama Saudari Mawar Nafastari yang tabah dan kuat menghadapi ujian setelah kehilangan imam tercinta... begitu juga... dari blog Mawar Nafastari, saya melihat seberapa ramai lagi mereka yang kehilangan imam dan pendorong kekuatan mereka... dan mereka cukup kuat dan tabah hati menghadapi kehidupan sendirian yang cukup mencabar... membesarkan anak2 sendiri, mengurus diri sendiri dan segalanya sendiri...

seberapa ramai mereka yang diuji seperti Mawar, dan mereka cukup tabah menghadapinya... melalui blog Mawar Nafastari... saya bertemu dengan sangat ramai insan yang menghadapi musibah yang serupa dan mereka kuat... kuat kerana pergantungan mereka kepada Allah dan kuat kerena sokongan keluarga serta sesama mereka...


***mawar nafastari***


sangat kagum melihat mereka-mereka yang diuji dengan musibah yang kuat namun mereka tetap redha menghadapi segalanya... tidak sedikit pun menyalahkan Allah atas musibah yang diturunkanNya... sungguh, saya bangga dengan apa yang mereka di Acheh hadapi selepas tsunami... mereka tabah dan redha... walaupun sebenarnya mungkin ada kisah kecil yang sebaliknya... mereka bangun dari musibah dan menjadi yang lebih baik... 

***ketabahan acheh***


saya juga kagum dengan saudara seagama di Palestin yang tabah dan kuat menghadapi musibah... mereka redha dan masih kuat berada di bumi Palestin... sebab mahu mempertahankan bumi itu yang menjadi hak milik mereka... sungguh kagum... walaupun kehilangan saudara, harta benda... mereka tidak berganjak sedikit pun... iman mereka kuat...

***ketabahan mereka cukup meruntun jiwa***


saya? saya akui... saya tidak sekuat mereka... tidak setabah mereka... saya hanya di jentik dengan ujian ini... namun saya cukup cepat melenting... dan mungkin adakala saya menyalahkan Sang Khaliq yang menurunkan musibah... bila merenung ke belakang dan melihat mereka yang Allah turunkan musibah lebih hebat dari saya dan mereka mampu redha dan tabah menghadapinya... saya menjadi MALU... malu pada diri sendiri... malu pada Allah... malu sebab saya mudah melenting dan mudah menyalahkan Sang Pencipta kerana diberi ujian sebegini...

"ya Allah, berikan hamba kekuatan untuk menghadapi semua ujian... moga hamba kuat dan tabah seperti mereka..."

***moga Allah memberikan hamba kekuatan***


p/s: lagu ni asyik buat saya menangis... tapi tetap mahu dengar... "Buatku Di Sana"


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: