Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, December 5, 2012

Berubah Cukup Payah

Assalamualaikum... tajuk entri hari ini sebenarnya telah diulang2 berkali2... entah kali keberapa saya tidak pasti... namun, tajuk entri ini adalah tentang diri saya... ya!!! saya manusia yang cukup payah untuk berubah walaupun sebenarnya dalam hati saya hanya Allah sahaja yang tahu... saya berazam, saya berusaha dan saya masih gagal...

macam2 cara saya cuba lakukan untuk berubah... tapi maish belum berjaya... mungkin usaha saya belum cukup...

banyak yang ingin saya ubah... banyak yang saya tak kena dengan saya... namun saya tidak pasti apakah cara yang berkesan...

saya berusaha untuk memperkemaskan dan menyempurnakan solat saya... saya akui saya kadang2 ada meninggalkannya... namun kadang2 saya ambil mudah urusan ini... saya cuba untuk berusaha lebih... lebih fokus, lebih khusyuk, tapi kadang2 usaha saya menjadi hangat2 tahi ayam... nanti tiba masa saya lalai lagi...

saya berusaha untuk menjadi orang yang kurang bercakap, sebab saya tahu dengan perangai saya yang banyak bercakap ni, saya banyak mengeluarkan kata2 yang menyebabkan orang berkecil hati dengan saya... tapi sifat saya ini susah untuk dibuang... bila ada saja topik yang dibincangkan, saya mesti rasa nak menyampuk... and bila menyampuk, saya kadang2 terlepas cakap...

saya berusaha nak banyakkan bersedekah... saya cuba bersikap murah hati... tapi kadang2 saya prejudis kepada mereka2 yang meminta2... kadang2 saya menjadi sangat kedekut... saya takut saya tidak cukup untuk keperluan saya... saya lupa pada ungkapan bahawa semakin kita memberi semakin rezeki kita bertambah...

banyak la sebenarnya yang saya cuba untuk memperbaiki diri saya... saya mohon semoga Allah tetap beri saya kekuatan dan kesedaran untuk sentiasa nak berubah... insyaAllah.. 

jiwa saya berubah2... kadang2 saya positif... kadang2 saya pesimistik sangat... 

tapi cuti ini, saya berpeluang mengenali manusia2 hebat yang berusaha untuk menghidupkan dan mengamalkan sunnah rasulullah... saya terpanggil untuk turut serta... dalam hati ada azam dan doa... moga ini bukan hanya untuk sementara... ya Allah, berilah hamba kekuatan untuk istiqamah...

insyaAllah sebagai permulaan, saya cuba untuk mengaplikasikan dalam kehidupan harian dan dalam kelas yang akan saya ajar pada tahun hadapan... saya cuba untuk aplikasikan teknik mendorong pelajar corot gaya nabi Muhammad... moga saya diberi kesabaran yang kuat dalam mendidik anak2 bangsa ini... 


readers semua doakan saya istiqamah dalam mengaplikasikan sunnah rasulullah untuk berubah menjadi manusia yang lebih baik... =)




"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: