Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, November 3, 2013

Cinta Dalam Hati

Alhamdulillah akhirnya saya berada di kampung halaman...

Seronok dan gembira dapat bertemu mak dan bapak, hanya Allah sahaja yg tahu... terlalu merindui mereka... ye lah... hampir 3 bulan tak balik... last balik waktu hari raya dulu...

Tapiiiii... kepulangan kali ini ada sedikit kelainan... entah la... persekitaran, orang2 disekeliling semuanya nampak asing... adakah benar2 mereka berubah ataupun sebenarnya... saya yang berubah?!

Apa juga pun... redah sahaja... mahu tenangkan diri setenang2nya sehingga balik ke Gombak semula selasa nanti...

Dalam rasa asing itu... hati masih sentiasa ingatkan Tuan... rindu untuk Tuan tak pernah padam... cinta untuk Tuan tidak pernah berubah...

Saya sayang Tuan...

31 Oktober lepas... Tuan buat satu akaun FB yg baru... beliau menggunakan nama beliau sendiri...

Tuan sengaja komen pada wall di tempat saya komen (saya tak tahu niat Tuan... tapi saya anggap Tuan memang sengaja nak saya tahu yang beliau sudah buat akaun FB baru)

Mungkin Tuan expected yg saya akan add beliau... tapi setakat akal waras saya... saya tak akan add mana2 akaun FB Tuan...

Samada yg lama atau yang baru... biarlah... biarlah Tuan tidak membaca status2 saya secara terus... biar Tuan membacanya berdasarkan komentar2 rakan2... atau biarlah Tuan stalk FB saya...

Sengaja saya tidak securekan FB saya... sebab saya mahu Tuan baca dan Tuan boleh comment bila2 yg beliau mahukan... sengaja dalam setiap status yg saya post... saya tag orang2 yg tertentu... supaya Tuan boleh nampak status tersebut...

Itu cara saya... saya tidak mahu friend dan tag Tuan sendiri... saya tidak mahu nampak jelas perasaan pada Tuan...

Banyak yang harus dipertimbangkan untuk menjelaskan rasa ini... jadi... biarlah rasa ini hanya kekal jelas dalam hati saya sahaja...

Saya tidak perlukan balasan rasa yang sama dari Tuan... cukuplah dengan cinta pada Tuan membuatkan kami saling kuat dan menguatkan... cukup lah dengan cinta dalam hati kami ini... buat hari2 kami bahagia... tidak perlulah kami zahirkan rasa cinta kami... tidak perlulah kami satukan hati kami...

Saya tahu... hal itu hanya akan merumitkan keadaan... hal itu hanya akan menyakitkan hati dan perasaan...

Biarlah hanya kami sahaja yg merasa perasaan itu... saya tahu rasa hati saya untuk Tuan dan Tuan tahu rasa hati Tuan untuk saya... cukup...

Cinta tidak semestinya bersatu... cinta itu cukup sekadar menguatkan antara satu sama lain... =)

Thursday, October 10, 2013

Selamat Pagi...


Selamat Pagi... Mulakan hari dengan senyuman...

mode: saya sangat nervous hari ini... entah mengapa... doa saya moga Allah beri kelapangan dan dipermudahkan segala urusan...


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, June 26, 2013

Setiap Kali Musim APC...

Setiap kali musim APC... saya mesti frust... entah la... jauh di lubuk hati saya sebenarnya... saya betul2 nak APC tue... walaupun orang baik2 cakap... "ala... APC bukan segalanya... asal kita bekerja dengan ikhlas, Allah nampak kebaikan kita... itu lebih baik... daripada mendapat puji-pujian daripada orang"

Bukan pujian daripada orang sebenarnya... tapi itu sebagai motivasi utk terus bekerja... saya mahu itu... bukan utk berbangga2 atau bermegah2... itu sekadar utk memuaskan hati...

tapi ye la... mungkin menurut pandangan mata "mereka" yang menilai itu... saya TIDAK layak untuk APC ni... tak apa lah... saya redha...

cuma satu sahaja... saya nak balik PERLIS... betul2 nak balik PERLIS... itu yang penting... APC dapat ke tidak saya tak kisah... yang penting saya nak balik PERLIS... tolong la bagi saya balik PERLIS...

itu je yang saya nak...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, June 20, 2013

Amanat Puan Pengetua

hari ini bertemu pengetua... mohon CRK... Cuti Rehat pertama untuk tahun ini...

berat sebenarnya nak mohon cuti ini... kerana saya tidak sanggup berpisah dan berjauhan dengan beliau...

tetapi... memikirkan bahawa yang ingin dibuat dengan cuti tersebut adalah untuk pulang bertemu ayah dan bonda (which is lebih penting daripada beliau), maka saya relakan sahaja...

bertemu pengetua kadang kala memberi saya semangat bekerja... pagi ini bercerita tentang jodoh... 

sukar untuk mencari bos seperti beliau... yang tidak kisah berkongsi cerita tentang hal2 peribadi yang menaikkan semangat...

puan pengetua bercerita bagaimana beliau bertemu jodoh dengan suami beliau... kadang2 sungguh mengharukan... 

saya masih ingat pesan beliau yang terakhir sewaktu melangkah keluar dari bilik beliau...

"azni, pesan saya cuma satu... "jangan berhenti berdoa"

insyaAllah Puan... saya tidak pernah berhenti berdoa... saya yakin jodoh untuk saya ada... cuma Allah lambatkan atas beberapa faktor...

terima kasih Puan... kerana menjadi majikan yang baik untuk saya... semoga Allah merahmati Puan... semoga hidup Puan dipermudahkan...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, June 18, 2013

Relakan Jiwa

Kusangka hidupku
Selamanya kelam
Terbelenggu ikatan tanpa manisnya cinta

Memaksa diriku
Menapaki jalan
Arah yang tak pernah ku mahu dalam hatiku

Kini kau pun hadir
Memberi cahaya
Membangunkan ku dari suramnya mimpi ngeri

Menuntun hatiku ke palung asmara
Seakan ku hidup kembali dari matiku

Engkaulah cinta
Yang selama ini aku cari

Ku Relakan Jiwa
Tuk menjadi penghuni dalam sangkar hatimu
Kerna engkaulah nadi yang menghidupkan aku
Yang mampu melarutkian setiap sepi hatiku

Hati bukan untuk dimiliki
Tapi untuk dicinta dan mencintai
Kurelakan jiwaku padamu

Engkaulah cinta
Yang selama ini aku cari

Ku relakan jiwa
Tuk menjadi penghuni dalam sangkar hatimu
Kerna engkaulah nadi yang menhidupkan aku
Yang mampu melarutkan setiap sepi hatiku

Seandainya waktu
Tak pernah pertemukan aku dengan dirimu
Akan kubiarkan mati hatiku selamanya
Sehingga kau datang membangunkan aku

***untuk beliau***



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, June 17, 2013

Majlis Yang Dipermudahkan

Alhamdulillah... Allah maha mendengar doa hamba2Nya... kami mendoakan moga Allah memudahkan perjalanan majlis kami pada hari ini... dan Alhamdulillah... Allah memakbulkan doa kami...

saat kami memohon moga hari ini tidak hujan, Allah mendengar dan memakbulkan permintaan kami...

kami memohon majlis ini berjalan lancar... dan Alhamdulillah majlis berjalan cukup lancar... berakhir acara di sekolah sekitar jam 9.30 pagi... dan kami bergerak ke Flora Cafe jam 10 pagi... dan perjalanan ke sana juga dipermudahkan... setiap lampu isyarat yang kami lalui bertukar hijau setibanya kami dekat dengannya... jalan juga lancar biarpun kami melalui jalan yang sepatutnya sesak...

dan bila tiba di tempat makan... kerisauan kami menjadi2... kami janji dengan pemilik restoren untuk berada di sana jam 11... tapi kami tiba awal... kerana Allah memudahkan segalanya...

tapi Alhamdulillah... kerana kecantikan dan kenyamanan tempat ini... kami tidak merasa perlu menunggu lama... dan syukur Alhamdulillah... untuk sekian kalinya Allah tidak jemu memakbulkan doa kami...

MAKA NIKMAT ALLAH YANG MANAKAH YANG KAMU DUSTAKAN?

sweet kan "kami"


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, June 16, 2013

Menghadapi Hari Isnin

Assalamualaikum wbt... menikmati pagi yang cukup cerah dan ceria... moga hati saya juga begitu hendaknya hingga ke akhirnya...

awal saya bangun pagi ini... jam 6.00 pagi sudah terjaga (biasanya saya bangun 6.30 pagi) hehehehe... terjaga dalam keadaan terkejut... bangun terus tengok jam... sangka saya hari ini adalah hari isnin... wahahaha...

terlalu excited mahu ke sekolah... haish

bila dah sedar yang hari ini baru hari ahad... ada niat di hati mahu menarik selimut semula... memang menarik semula selimut... namun mata tidak mahu terlelap... saya tahu otak saya masih mahu tidur... kerana kadang2 saya terlelap dan saya kadang2 saya terjaga... 

mulut saya berkata2 itu dan ini... seolah2 sedang membanyangkan acara yang akan saya hadapi pada hari isnin ni... owh... sungguh mendebarkan...

mungkin inilah penangannya kerana terlalu risaukan event pada hari isnin nanti... 

doa saya setiap waktu dan saat... moga Allah mudahkan perjalanan majlis ini dari mula hingga akhir dan moga Allah menutup aib kami...

hari isnin ini akan berlangsung majlis Persaraan Puan Juariah... saya dan Puan Aini menjadi tulang belakang... cukup merisaukan...

tapi saya masih positif lagi... insyaAllah kami akan cuba buat sebaik mungkin... mana mungkin amanah ini dibuat main2 dan sambil lewa... cuma yang merisaukan kami adalah kesungguhan kami itu belum cukup memuaskan hati orang lain...

tapi saya percaya... usaha dan tawakal (doa kepada Allah) adalah jalan penyelesaian yang terbaik... kami sudah usaha sebaik mungkin... sekarang waktu utk kami berdoa moga Allah memudahkan segalanya... insyaAllah...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, June 15, 2013

Kembali Normal

Saya akan terus mencintai Beliau sehingga Allah sendiri menarik rasa ini daripada hati saya… bukan dengan niat untuk memiliki beliau… tetapi cukup lah dengan melihat beliau bahagia, sihat dan gembira…

Mode: ALHAMDULILLAH... sudah mendapat kembali diri sendiri... mungkin saya sudah terbiasa dengan rutin "siput" selam dua minggu... jadi bila masuk sekolah terus sahaja sibuk, saya jadi lambat sedikit dan juga sedikit stress... maka... itulah jadinya seperti rasa "ingin mati"... 

Allah... rasa itu cukup melemahkan... jauhi hamba daripada merasai seperti itulah... hamba ingin meneruskan hidup dengan semangat yang kuat... hamba tidak mahu menjadi lemah dengan ujian... 

Allah... berikanlah keceriaan dan lindungilah hamba daripada kemurungan...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, June 10, 2013

Hari Pertama

hari pertama yang cukup hectic... susah betul nak tune minda murid daripada bercuti untuk fokus kepada pelajaran... semua seperti lost... huhu...
kalau ikutkan saya mahu sahaja saya berikan satu waktu itu untuk mereka bercakap pengalaman mereka tentang cuti... tapi ye la... selagi diberi masa... selagi itu tidak habis bercakap

terpaksa juga mengajar, cuma saya slow2 dan mengajar dengan sedikit santai... Alhamdulillah, dua kelas berjalan lancar...

hari ni ke sekolah dengan perasaan yang cukup berbeza... entah la... otak saya kosong, jiwa saya semak... dada berombak dan berdegup dengan pantas... debaran makin kuat bila makin dekat dengan sekolah... dalam hati tak henti2 berdoa "allahummayassir walatuassir"

tidak pasti dengan perasaan ini... berdebar hingga ke saat ini... doa saya moga Allah melindungi semua orang yang saya sayang... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, April 21, 2013

Seorang Demi Seorang... Saya Entah Bila...

Assalamualaikum... 

senyap... sebab sangat sibuk... bak kata status di FB... jumaat, sabtu, ahad, isnin... hingga la jumaat berikutnya... begitu juga yang berikutnya... semua punya event... harap hari ahad 28 April dapat la melarikan diri dari tugas seketika utk ke Pesta Buku... =)

Ya Allah... makbulkanlah permintaan hamba...

saat ini motivasi dan emosi saya turun dan naik... di saat cuba untuk menguatkan hati dan perasaan... muncul pelbagai dugaan... seorang demi seorang mengutuskan undangan... rasanya seperti mahu lari ke bumi asing yang tiada siapa mengenali saya...

sanggupkah saya? adakah saya akan bahagia disana? entah la... pilihan tidak banyak... yang ada cuma hadapi segalanya dengan tabah...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, April 8, 2013

Ujian

Assalamualaikum...

lama tidak update... kerana tidak sanggup dan tidak tahu apa yang ingin di tulis... namun Alhamdulillah, saya beroleh kekuatan utk memulakan...

saat ini, hati saya sudah yakin yang dia yang namanya ada A, Z, N dan I bukan diciptakan untuk saya, mungkin...

tafsiran saya... ya... sudah lama kami kenal... tidak pernah terlintas dihati saya untuk berusaha memilikinya... entah kenapa sejak akhir2 ini Allah uji begitu... dan apabila ada lebih dari saya yang juga mahu berusaha untuk memilikinya... maka saya menarik diri...

mungkin mereka memang sudah tercipta untuk bersama... mungkin dia yang Allah tulis untuk saya belum tiba... saya redha...

saya sudah bertahu kepada semua 'telangkai" yang sangat sayangkan saya... "berhentilah berusaha"

saya juga sudah beritahu emak yang memang benarlah telahan saya... biarlah, saya tidak mahu terus berharap... 

mungkin ini semua petunjuk Allah... dan saya melihat semua ini dengan positif... saya redha... mungkin sebenarnya saya tertekan... saya tidak mahu begitu lagi... saya sudah sedar sekarang...

yang penting... saya harus berubah... berubah dengan mengharapkan dan bergantung hanya kepada Allah... dan saya yakin Allah ada rencana yang lebih baik...

readers... doakanlah yang baik2 untuk saya dan anda semua...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, April 2, 2013

Senyum Manisnya Menawan Hati Mak...

Assalamualaikum wbt...

kisah satu pagi... bangun awal... sebab nak teman Amin buat homework... Amin adalah anak saudara saya... cucu kedua mak dan bapak... sekarang darjah 6...

sambil menunggu beliau menyiapkan kerja beliau... saya mula menyiapkan kerja2 saya di komputer... sambil melayan FB...

tiba2 mak datang... mak tanya "ada gambaq cikgu tu?"

mula otak tak dapat tafsir... tapi akhirnya saya dapat tangkap... ahha... saya menjawab "owh, nti sat nak tgk ada ke tak"

actually mmg ada... saya on FB beliau dan saya tunjukkan pada mak... 

"oke juga orangnya... " suara mak ada bunyi harapan...

pada asalnya saya tidak mahu ceritakan pada mak hal gambar tu... tp bila suara mak begitu... saya harus ceritakan supaya mak tidak berharap...

"tapi semalam, dia ada upload gambar dia dengan seorang perempuan... ... ... " saya beritahu mak... ada lagi beberapa yang saya cakapkan pada mak... tapi biarlah rahsia

mak terdiam... saya pun cakap dengan mak... saya tak mahu berusaha lagi... saya takut saya kecewa lagi... yep... saya fobia untuk kecewa... walaupun hakikatnya saya belum pasti lagi... tapi biarlah Allah tentukan...

tgh memasak tengah hari tue... mak cakap "erm nak buat mcm mana, dia dah bubuh gambaq tue... makna dia suka la kot... kalau tak dia tak bubuh gambar tue"

entah la... saya tidak rasa begitu... saya rasa gambar itu termasuk, kerana selepas itu bila saya melihat semula, untuk tunjuk pada mak, gambar itu sudah tidak ada...

tapi apa juga pun... ingin saya tegaskan... "maaf... saya bukan orang yang jenis suka berjuang... sebab tu saya bukan askar... saya tidak suka berebut... saya tidak suka..."

saya redha... doa saya moga Allah berikan petunjuk kepada saya untuk memilih jalan yang baik... saya tidak berhenti berdoa...

petang keesokkannya pula... masa duduk lepak2 dengan mak atas katil... mak cakap "ish, teringat muka cikgu tu... manis sangat... terpesona..." kata2 mak buat saya ketawa besar...

entah la... dalam hati hanya Allah yang tahu... serius, saya tak pernah cerita dengan mak hal2 lelaki ni... tapi entah bagaimana yang ini saya tercerita... dan mak sepertinya ada harapan...

hanya Allah yang tahu apa ada dalam hati saya... serius saya tidak ada perasaan eager sepertimana dengan encik S... saya tidak berdebar ketika bertemunya... saya biasa2 saja waktu selisih atau bertemunya... 

this time saya tidak mahu lagi berusaha... saya tidak pasti adakah tindakan saya nanti akan diredhai... apa yang ingin saya lakukan adalah seperti saranan mak dan bapak...

"berdoalah, berubahlah, jangan tinggal solat..." itu pesan mak dan bapak... insyaAllah saya akan cuba buat yang sebaik mungkin... misi saya adalah satu, berjuang menjadi SOLEHAH dan insyaAllah "dia" akan datang kepada saya dalam keredhaan Allah...

p/s: pesan ustazah kat radio IKIM tadi... "kalau kita belum bertemu jodoh, jangan gundah gulana... itulah sebenarnya yang terbaik untuk kita ketika ini, redha... dan kalau kita berkeinginankan sesuatu, jangan jemu berdoa... insyaAllah, Allah akan beri pada waktu yang sesuai" hehe topik2 kat IKIM lately ni mmg selalu kena batang hidung... 


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, March 29, 2013

Dia yang namanya ada huruf A,Z,N dan I...

sudah lama saya mengenalinya... hampir 4-5 tahun... sebelum ini saya menafikan haknya dengan menutup terus mata saya untuk menilai kebarangkalian beliau adalah jodoh saya...

tapi sejak peristiwa suatu petang itu, buat saya terfikir... mungkinkah dia jodoh saya? sejak hari itu, saya tidak berhenti berdoa moga Allah beri saya petunjuk dan ilham untuk memulakan langkah pertama andainya benar kami punya jodoh yang kuat...

tapi serius... hingga saat ini saya tidak pasti apakah caranya yang mampu saya lakukan untuk memulakan langkah pertama... 

saya ceritakan pada mak... sejak hari itu, kalau mak telefon atau saya telefon mak, mak mesti tanya... =) saya tau mak juga mendoakan saya...

dalam sibuk berdoa dan memikirkan langkah yang sesuai... saya dikejutkan dengan satu gambar dari FB beliau... ada beberapa gambar diambil bersama seorang perempuan (juga saya kenal orangnya)...

hati agak patah... agak kecewa... cuma tidak sekecewa dulu sebab saya memang menahan perasaan supaya tidak terlalu mengharap... sebab saya juga tidak tahu hatinya...

saya mula berfikir... apakah Allah sedang memakbulkan doa saya... mungkinkah ini petunjuk dari Allah bahawa dia bukan untuk saya... andai benar... saya redha... saya terima dengan hati terbuka...

hal gambar itu saya ceritakan pada mak... saya redha dan saya pasrah... walaupun kebenarannya masih belum pasti lagi... saya tidak mahu menjadi orang yang mengganggu hubungan orang lain...

maaf... saya bukan orang yang jenis suka berjuang... sebab tu saya bukan askar... saya tidak suka berebut... saya tidak suka... saya tidak suka... 

sebab tu bila ada tiga... saya akan tarik diri... sebab saya tau, saya lah yang akan gagal, kecewa dan menangis diantara ketiganya...

doa saya hari ini dan mungkin hari2 seterusnya... moga Allah memberi kekuatan dan petunjuk kepada saya, moga Allah memberkati setiap langkah saya... andai dia milik saya, jodoh saya... saya yakin Allah akan memberi petunjuk untuk kami memilih jalan yang terbaik... saya juga memohon kepada Allah, moga Allah berikan saya suami yang boleh membimbing saya (sebab saya sendiri perlukan bimbingan), moga Allah hadirkan saya seorang suami yg boleh menerima saya dan keluarga saya seadanya... seorang suami yang boleh bersama melalui kehidupan susah dan senang... dan seorang suami yang menyayangi saya dan keluarga saya...

p/s: Encik yang namanya ada huruf A,Z,N dan I... berdoalah moga Allah beri kamu juga petunjuk apa yang baik untuk kamu... moga dengan kamu juga berdoa, Allah akan memberikan kita jalan yang terbaik...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, March 27, 2013

Tumpang Bahagia...

Assalamualaikum wbt.. dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... berikanlah hamba kekuatan untuk memulakan bicara... dan berikan juga hamba kekuatan dan kesabaran untuk menyudahkan entri ini dengan sempurna...


dulu, kira2 26 tahun dulu... waktu tu umur saya 4 tahun... saya masih ingat peristiwa2 kecil yang berlaku ketika itu... waktu tu mak mengandung... banyak persoalan timbul...

pernah saya bertanya mak... adik akan keluar ikut mana?

mak selalu layan perbualan saya... jawapan yang diberikan juga bernas... =)

mak cakap, perut mak akan dibelah, dan adik akan dikeluarkan dari situ... owh... sungguh dasyat rasanya waktu itu dengan akal cetek membayangkan perut mak dibelah...

bila adik lahir... orang yang paling excited adalah saya... saya nak jaga adik, saya nak hayun buaian adik... memandangkan hidup saya waktu tu, tak ada kawan2... masih ingat, dalam kampung saya, saya seorang sahaja yang sebaya2 saya... abang dan kakak pula beza umur sangat jauh...

sungguh teruja bila ada adik... jiran2 dan saudara mara yang datang melawat pun, saya tak bagi tengok lama2... saya sayang adik, saya tak nak dorang ambil adik...

zaman berlalu... dia la yang selalu bersama saya... main masak2 bawah pokok asam adalah hobi kami... hehehe saya ajar adik main masak2 guna tanah... hehehe banyak memori indah... sukar diingati dengan jelas...

waktu saya tahun 5, adik mula masuk darjah 1... waktu itu juga, sungguh teruja... bangga punya adik satu sekolah... seronok nak jadi kakak yang boleh jaga adik...

selepas sekolah rendah... waktu berlalu agak pantas... saya dan adik makin jauh... makin jauh... dan makin jauh...

adik selalu kata... mak selalu bandingkan beliau dengan saya... sebenarnya dulu, saya juga selalu dibandingkan dengan kakak... mungkin itu pendekatan mak...

masa berlalu... saya ke MRSM, adik ambil UPSR... saya ke Dungun, adik di Tengku Suleiman, saya ke Sabah, adik ambil SPM... saya graduate dan duduk dirumah, adik dapat matriks, saya dapat kerja, adik masuk UniMAP... kami terus jauh...

waktu ini, roda berputar... saya cemburu dengan adik... hidupnya dipermudahkan... perjalanan kehidupannya dilancarkan hingga ke hari ini... mungkin sebab adik selalu dengar cakap mak... mak redha dengan adik... tak macam saya... DEGIL!!!

Lepas graduate UniMAP, adik terus dapat sambung master... tak macam orang lain yg nak kena mohon dan tunggu... tapi urusan adik dimudahkan disitu... dalam sambung master... Allah mudahkan lagi satu urusan adik... Jodoh...

hari ini... saya tumpang bahagia dengan adik... walaupun jauh disudut hati sentiasa mendoakan hati rapuh ini mampu bertahan...

***untuk adik yang paling kok ni sayang (sebab kok ni cuma ada sorang je adik), selamat berbahagia... kok ni sayang adik sama macam mana kok ni sayang adik dulu2... cuma mungkin sebab kita dah besar... rasa sayang kita sukar untuk dilafazkan... i will do my best utk buat hari bahagia itu berjaya... sebab kok ni pun tak tau kok ni sempat ke tidak merasa sendiri... tak nampak pun jalan2 itu untuk saya... apa juga pun... SELAMAT BERBAHAGIA...***


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, March 21, 2013

Bagaimana?!

Assalamualaikum...

misi meletakkan wawasan hidup bermula... Alhamdulillah, bertemu dengan mereka2 yang tidak lokek ilmu dan sanggup berkongsi segalanya...

saya terhutang budi dengan mereka semua... melihat perjalanan hidup mereka, melihat kehidupan mereka memberi saya pedoman dan panduan...

saya belajar untuk meletakkan visi saya... insyaAllah, saya akan cuba untuk berusaha mencapai visi saya...

Ya Allah... berkati hamba... rahmati hamba... redhai hamba...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, March 19, 2013

Antara Dua Chinta

DOA 1

Ya Allah... hamba mencintainya... setiap waktu, ketika dan saat... nama dan wajah dalam ingatan hamba... 
Ya Allah... andai dia benar milik hamba... tertulis untuk hamba... sifatnya sesuai dengan hamba... berikanlah kami petunjuk untuk melangkah kejalanMu yang diredhai... lembutkan hatinya untuk menerimaku seadanya... berikanlah kami kekuatan untuk menghadapi semua ujian dan cabaran... jauhi kami dari dinding sihir dan syaitan yang membelenggu kami...

Ya Allah... andai dia bukan untuk hamba... tunjukkanlah jalan untuk hamba berhenti mencintainya... kurniakanlah dia insan yang menyayanginya... berikanlah dia kebahagiaan... kurniakanlah kepada hamba jantung hati yang redha dengan segala ketentuanMu itu...


DOA 2

Ya Allah... kadang2 hamba merasakan hati hamba dekat dengannya... namun kadang kala hamba tidak yakin apakah benar dia untuk hamba... Ya Allah, andai benar dia tercipta untuk hamba... bukakanlah pintu hati hamba untuk menerima beliau seadanya... menerima segala kekurangannya dan kelebihannya... berikanlah kami petunjuk untuk bertemu dan bersatu dalam redhaMu... Ya Allah, bukakanlah juga pintu hatinya untuk menerima hamba seadanya... Ya Allah, berikanlah kami hikmah untuk dipertemukan dalam keredhaanMu...

DOA 3

Ya Allah, hanya Engkau yang Maha Mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi... Hanya Engkau yang Maha Mengetahui segala apa yang nyata dan segala apa yang tersurat... Ya Allah... berikanlah hamba petunjuk untuk membuat keputusan yang baik... kurniakanlah hamba seseorang yang boleh menerima hamba seadanya... berikanlah hamba kekuatan untuk menerima segala takdirMu dengan redha dan rendah diri... Ya Allah... hamba yakin... Engkau Maha Mengetahui melebihi jangkauan fikiran hamba... bantu la hamba dengan memberi petunjuk untuk hamba... jauhi hamba dari benteng syaitan yang menutup diri hamba... jauhilah hamba dari godaan syaitan...

Ya Allah... berikanlah hamba kekuatan untuk mencintaiMu melebihi segalanya yang ada di langit dan dibumi... satukanlah hati hamba dengan hati insan yang juga mencintaiMu... temukan kami dalam keredhaanMu... jauhi kami dari maksiat dan kejahatan panahan mata manusia... Ya Allah... andai siapa pun juga dia yang Engkau tuliskan untuk hamba... hamba redha menerimanya... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, March 6, 2013

Tak Seindah Sentuhan Mata

Sekeping hati di bawa berlari
Jauh melalui jalan nan sepi
Jalan kebenaran indah terbentang
Di depan matamu para pejuang

Tapi jalan kebenaran
Tak akan selamanya sunyi
Ada ujian yang datang melanda
Ada perangkap menunggu mangsa

Akan kuatkah kaki yang melangkah
Bila disapa duri yang menanti
Akan kaburkan mata yang menatap 
Pada debu yang pastikan hinggap

Mengharap senang dalam berjuang
Bagai merindu rembulan ditengah siang
Jalannya tak seindah sentuhan mata
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, March 4, 2013

Kalau Padi Katakan Padi...

Assalamualaikum... blog ini ibarat ombak... kadang2 laju dan deras... namun kadang2 sepi dan diam... begitu juga dalam hati saya... 

malam ini keluar berjimba dengan Bee... sebenarnya dah lama teringin nak pegi makan kat Rodeo Stickhous tu... and Alhamdulillah, malam ni terlaksana... thanks to Bee... makanannya lazat... hehehe part yang tak best tu kita sembunyikan... tp dari 5 bintang, saya anugerahkan 4 bintang untuk Rodeo Stickhous... mmg boleh pegi lagi... cuma biasalah... bila orang ramai... servis agak kurang memuaskan... sebab tu 4 bintang... =)

sebenarnya pertemuan itu lebih kepada bicara dari hati ke hati... banyak yang diluahkan... akhirnya saya berjaya meluahkan hampi 90% apa yang terbuku dihati... ada rasa tenang dalam hati...

cuma Bee berbeza pendapat dengan saya dalam satu hal... ye saya akui ada kebenaran dalam kata2 Bee... tapi maaf, belum cukup kekuatan untuk menyatakan hasrat hati pada sesiapa... 


saya akui... fizikalnya saya nampak tabah, kuat dan degil... fizikalnya saya nampak peramah, bising, sosial... tapi hakikatnya saya tidak la terlalu tabah dan kuat... saya mudah serik, saya malu dan pendiam bila soal2 hati dan perasaan ini dipersoalkan...

mungkin pengalaman dulu, buat saya takut menerima keputusan yang sama... jadi biarlah... biarlah keadaan yang menentukan... biarlah waktu yang menentukan...

menunggu "Dia" kini bukan lagi agenda dalam hidup saya... selepas pengalaman hebat yang saya alami beberapa waktu dulu... saya kini punya goal yang lain... saya mahu meneruskan hidup dengan tenang, tabah... saya tidak mahu memikirkan kekurangan yang ada... insyaAllah saya mahu fokus kepada kelebihan yang saya ada... banyak perkara yang saya impikan belum tercapai...

saya mahu travel ke sekeliling dunia, mengenali orang2 hebat di sekeliling saya, menuntut ilmu dengan mereka... mendekatkan diri dengan Pencipta... itu agenda saya yang paling utama... insyaAllah... dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang... =)

mungkin sebenarnya inilah usaha saya untuk mendapat seorang suami yang baik... dengan diri saya sendiri berubah menjadi lebih baik terlebih dahulu... =) insyaAllah...

"Ya Allah, hamba sangat mencintainya, hanya Engkau maha mengetahui perasaan hamba padanya... setiap urat nadi hamba ini penuh dengan namanya... Ya Allah, dekatkanlah hati hamba dengan hatinya andai benar dirinya yang Kau tetapkan untuk hamba... namun Ya Allah, andai dirinya bukan untuk hamba, berikanlah hamba kekuatan dan ketabahan untuk melupakannya..."

"Ya Allah, andai dia untuk hamba, hamba redha Ya Allah... kerana hamba yakin... apa yang hamba cinta belum tentu baik untuk hamba dan apa yang hamba tidak suka belum tentu buruk untuk hamba... berikanlah hamba dan dia ilham untuk kami bertemu dalam rahmatMu... berikanlah kami petunjuk untuk sama2 bertemu dalam keredhaanMu... berikanlah kami kekuatan untuk memulakan langkah pertama kami"

dua doa untuk"nya" dan "dia"...


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, February 28, 2013

Allah...

kadang2 bahu terasa berat... bila difikir2 tiada apa2 yang digalas... 

kadang2 air mata mengalir... bila dikenang2 tiada apa2 yang disedihkan...

YA ALLAH... berikanlah hamba petunjuk untuk melalui hari2 hamba yang kosong ini... kuatkan hati hamba...

Ya Allah... andai dia adalah insan yang Kau tuliskan untukku... satukanlah hati kami dalam rahmatMu... temukanlah kami dengan keredhaanMu... dan jauhi kami dari godaan syaitan...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, February 18, 2013

KebesaranMu Tuhan...

Assalamualaikum...

lama juga tidak update... bukan tidak ada cerita... cuma tidak mampu bercerita... niat dihati nak sangat  bercerita... tapi hati menyekat... tidak mahu nampak excited dan seperti menaruh harapan... hati lebih banyak berdoa moga Allah tunjukkan jalan yang baik dan sebenar2nya...

cuti Tahun Baru Cina selama seminggu banyak dihabiskan hanya dirumah... ujian sakit ini Allah beri untuk saya lebih mengingatinya... ujian sakit ini Allah beri untuk muhasabah diri saya... dan kesakitan ini buat saya bersyukur saya punya waktu dirumah untuk berehat... 

seminggu tidak pegang streng haze... banyaknya adik yang memandu hendak kesana dan kesini... rasa sebenarnya lebih kepada hendak mati... entah... rasa itulah yang ada dalam diri saya ketika itu dan waktu ini... rasa seolah2 maut itu makin menghampiri saya... sedangkan amalan2 saya cuma sejengkal panjangnya... 

ya Allah, hamba mohon... andai benar waktu untuk menghadapMu makin dekat... biarlah hamba mengadapMu dengan amalan yang penuh...

rasa ingin selesaikan segala2nya... moga Allah beri hamba kekuatan...

"Wahai Tuhanku, aku memohon cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu serta amalan yang menyampaikan aku kepada cintaMu. Jadikanlah cintaMu lebih aku cintai dari diriku, keluarga ku dan air sejuk (ditengah panas mentari)"

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, February 7, 2013

Mencari Cari

Ya Allah, lindungi hambaMu daripada fitnah dan hasad dengki manusia... hamba mohon dengan sangat... moga Kau berikan hamba kekuatan untuk menghadapi semuanya...

hamba redha dengan segalanya... usaha ini sudah berakhir...

mohon hamba padaMu, berikanlah hamba kekuatan untuk menjadi insan yang lebih baik... insan yang tidak pernah melupakanMu dalam susah mahupun senang... berikanlah hamba kekuatan...

Ya Allah, hamba mohon dengan sangat... jauhilah hamba dari rasa cinta yang sia2... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, February 3, 2013

Kalau Benar, Ya Allah... Kau Makbulkanlah...

Assalamualaikum...

rajin pula mengupdate blog kan... hehehe biasalah... ada perkara update lah... tak ada... nak tulis apa? kosong je... =)

setelah hampir 3 hari bermunajat, berfikir dan meneliti serta melihat dengan mata hati... 

berkira2 yang negatif... juga berkira2 yang positif... maka saya putuskan malam ini... "Kalau benarlah dia jodoh saya... Ya Allah, Kau Makbulkanlah..."

"saya sedia menerima kekurangannya (itu yang merisaukan saya sebenarnya) dan juga kelebihannya (ini juga merisaukan saya) dengan hati yang terbuka... insyaAllah dengan kekuatan yang Allah berikan..."

mungkin selepas ini saya harus melakukan dua perkara lagi untuk memastikan keputusan saya benar dan diberkati... 

1. Istiqarah
2. Bertanya pendapat mereka yang ahli... (cukup sukar sebenarnya mencari orang yang boleh saya percayai...)

mungkin juga sebenarnya saya perlu "Aim untuk memiliki beliau" hahahaha... 

"Ya Allah, beri hamba kekuatan untuk menghadapi semua ini... "

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, February 2, 2013

Cukup... Biarkan Ia Disitu, Dan Jangan Usik Lagi...

hal jodoh berkisar2... akhirnya terkena tempias kepada saya... mujurlah yang lagi seorang itu tiada di situ... kalau tidak, saya tidak tahu apalah kesudahannya... tapi kali ini lebih hebat, sebab bukan yg terdekat juga turut serta...

perbualan2 yang sampai saat ini masing dok berputar2 dalam kepala otak adalah:

cikgu lelaki 1: kalau kita nak, kita kena aim untuk dapat yang itu (merujuk kepada jodoh dan orangnya)

saya: aim memang senang... tapi kalau saya aim dia, dia tak aim saya nak buat mcm mana... saya ni perempuan

cikgu lelaki 2 masuk dah terus datang ke depan saya, sambil menunjukkan jarinya kepada saya dan berkata:

"ada aim ...... tak?" (...... itu ada nama seseorang disebut)

ya Allah, saya terdiam tak terkata... 

dulu, saya berani mencuba dan berharap... tapi mungkin sebab saya sudah tua... saya sudah penat dan takut... penat untuk berusaha dan takut untuk berharap...

dari semalam sampai saat ini... air mata tak berhenti keluar... setiap kali memikirkan semua ini, saya jadi sedih... 

banyak persoalan yang bermain difikiran (saya kan manusia yang berfikiran jauh)...

"ya Allah, beri saya kekuatan... jauhi fikiran saya dari berfikir yang tidak sepatutnya...lindungi saya dari hasutan syaitan... beri saya hikmah untuk menyelesaikan semuanya... dan tunjukkan lah saya jalan yang benar dan mudahkanlah urusan saya..."

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, February 1, 2013

Kisah Petang Tadi...

Assalamualaikum...

lama rasanya tidak menjenguk disini... Almaklumlah 2013 adalah tahun yang paling sibuk... masa amat2 berharga... "Ya Allah, berikanlah saya kekuatan untuk tidak jemu dengan apa yang telah saya usahakan ini"

benar, Allah itu maha kaya... Dia berikan kemudahan kepada hambaNya... Alhamdulillah, dalam kesimpitan yang menghimpit... Allah beri saya hati yang lapang... dalam keadaan masa yang mengejar, Allah kurniakan kepada saya rezeki yang melimpahruah... Alhamdulillah ya Allah... "Maka nikmatMu yang manakah yang ingin aku dustakan?"

hidup saya 2013 ini 360 darjah berbeza dari 2012... saya sibuk, sibuk dengan urusan2 dunia (moga saya tidak lupakan urusan akhirat, insyaAllah)... kerja2 yang ada di sekolah, kerja2 tambahan, semuanya bermula dengan niat kerana Allah...

saya juga sedang berusaha untuk menghidupkan dan menyebarkan sunnah rasulullah (sesungguhnya hal ini bukanlah bermakna saya hebat, saya hanya mahu berkongsi)... insyaAllah... sama2 kita hidupkannya...

dalam kesibukan 2013, urusan2 remeh dan hal2 hati dan perasaan sudah saya buang jauh2... perasaan berkecil hati, bersedih dengan dugaan Allah, sudah saya sangkut di dalam Almari kenangan... saya tidak mahu berkecil hati lagi... saya tidak mahu bersangka buruk dengan Allah lagi... saya hanya mahu berlapang dada... yakin yang Allah maha berkuasa menentukan semua yang dilangit dan dibumi...

oke... tajuk entri hari ini merujuk kepada kisah petang tadi... kitakan di bilik disiplin, sambil menyiapkan buku rekod... sahabat2 kesayangan saya menanti saya sambil berbual2... perbualan berkisar tentang perkhemahan sispa ke Pangkor... insyaAllah tak ada aral saya akan turut serta... 

perbualan tentang hal2 perkhemahan bertukar pula kisah tentang suami dan isteri... ini gara2 seorang sahabat kesayangan membuka cerita... (tidak ingin saya sebut nama2 mereka disini... biarlah hanya orang sepatutnya sahaja yang tahu)

ceritanya... mahu kepangkor... kami yang bukan ahli sispa tidak boleh meninggalkan sekolah seawal pagi jumaat kerana perlu hadir ke sekolah terlebih dahulu... oleh itu, kami perlu pergi sendiri... makanya sahabat saya ini berkata berkemungkinan suaminya tidak benarkan dia memandu ke lumut... makanya cerita ini berlarutan... seorang demi seorang manmbah hal2 dan kisah2 pasangan masing2..

dalam hati terdetik... pasti nanti saya akan terkena tempias nya...

akhirnya benarlah... sahabat kesayangan Allah dan saya ini berkata "hah ni... kena tolong adik kita yang sorang ni..."

dan perbualan2 ini berlanjutan... dan berlaku di luar kebiasaan... mereka seolah2 punya pilihan untuk saya... dan hampir semuanya seperti sebulan suara... 

apa yang harus saya nyatakan? adakah wajar saya mengatakan "ya, saya mahu..." sedangkan rakan2 guru lelaki juga ada disitu... 

ya... walaupun saya memang seorang yang gila2... bercakap kuat2... dan gelak kuat2... tapi hal2 melibatkan lelaki... maaf, saya malu...

perbualan hari ini sangat2 luar biasa... pipi terasa panas... mungkin sebab ada guru lelaki yang turut serta dalam perbualan ini...

bukan saya tidak mahu... saya cuma tidak boleh berfikir hal di pihak sebelah sana... rasa seperti kami ini langit dan bumi... rasa seperti dia sebaik2 malaikat dan saya pula bukan sebegitu... 

sepanjang hari saya memikirkannya... kadang2 kala saya tersenyum dan kadang2 saya menangis...

saya banyak dosa ya Allah... rasanya saya bukan yang terbaik untuk dia... 

tapi apa juga... saya serahkan segalanya kepadaMu ya Allah..  urusan ini bukan dalam genggaman hamba...


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, January 29, 2013

Bahagia...

hari ini birthday seorang sahabat lama... sahabat lama sejak dari sekolah menengah... sekarang sudah dewasa... hubungan persahabatan juga agak jauh... namun Alhamdulillah... masih mengikuti perkembangannya di FB...

melihat kehidupan dia... bandingkan dengan kehidupan saya... bagai langit dengan bumi... cukup jauh... 

kadang2 tertanya2... apakah beliau benar2 bahagia, perfect dan sempurna... tidak adakah cacat cela beliau?

entah la... hanya Allah yang tahu...

doa saya moga beliau berbahagia hingga ke syurga... moga sentiasa cantik... moga sentiasa bergembira... insyaAllah... =)

SELAMAT HARI LAHIR SHARIJA SHAHRUDDIN... =)

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, January 19, 2013

Amanah 2013

sewaktu melangkah masuk ke kantin, saya nampak PK Ko sedang makan, paling best dia makan seorang... ini kesempatan terbaik sebab kalau ada rakan2 guru yang lain saya segan... nanti akan diketawakan... =)

owh lupa... PK Ko saya seorang lelaki...

oke, sambung... saya menyapa dan duduk, dan bermula la perbualan kami...

"cikgu mazlan, saya nak tanya..."

"boleh... duduk "chek"" ntah dari mana cikgu2 lelaki ni memberi saya gelaran ini... 

"dalam takwim, ada tulis 8.2 ni camping orientasi pengakap, perlu kah saya buat?"

"sebenaqnya, saja aku spacekan tarikh tu untuk pengakap, kot2 chek nak buat camping... tapi kalau tak buat tarikh tu pun tak pa, cuma nanti bila nak buat tarikh lain, akan bertindan2 dengan program lain pulak"

"oke, oke saya faham... oke insyaAllah saya akan buat tarikh tu..."

"oke, aku nak ko buang apa yang kotoq2 tu, ko cuci bersih bersih, sental apa yang patut, buang apa yang tak elok..."

"aku tengok dulu Pengakap ada tempat dimata orang, kita pernah aktif... tapi la ni mcm hilang ja... tengok la, dari ada bilik, terus tercampak pi mana2 ntah... aku nak fight pun x mampu sebab pengakap sendiri x jaga bilik tu elok2... jadi aku nak ko bentuk balik Pengakap mengikut acuan ko sendiri..."

ayat itu begitu menusuk perasaan, especially bab basuh, sental dan ikut acuan sendiri... bertapa beratnya amanah tu...

"cikgu mazlan... saya nak tanya satu lagi..."

Encik Mazlan, diam dan mengangkat kening... saya kira itu menunjukkan bahawa dia berkata "tanya apa?" =)

"kenapa saya?" persoalan itu menjadi tanda tanya... ramai lagi orang yang berpotensi sebenarnya... tapi kenapa dia tetap berkeras mahukan saya...

"sebab orang lain dah cuba dan tak berjaya... sekarang giliran ko pulak"

aku terdiam... tapi akhirnya menyahut... "insyaAllah saya akan buat HABIS BAIK..."

sambil bangun dan pergi mengambil makanan... dalam fikiran banyak yang difikirkan, terutama tentang tanggungjawab besar ini... saya tidak boleh majukan seorang diri... saya perlukan kerjasama semua orang... itu yang penting...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, January 17, 2013

Hari Ini...

Assalamualaikum...

baru isnin lepas saya meletakkan post mengenai Pak Lang yang terlantar koma di hospital... baru juga petang tadi berbual dengan mak... saya tanya kondisi Pak Lang pada mak... jawapan mak...

"kalau tengok dengan pandangan orang kampung mcm kami ni, nampak macam kelam ja nak sihat balik... bernafas pun dah pelan... kalau tak nampak juga dada dok naik turun, tapi ni dah x berapa naik dah"

dalam hati mendoakan yang terbaik buat beliau... tidak sanggup rasanya mendengar dan membayangkan beliau terlantar sakit begitu... dan tidak sanggup sebenarnya nak melihat ibu, isteri dan adik beradiknya bersedih...

dan akhirnya 9.30 malam tadi, Allah memanggil beliau untuk bersamaNya... beliau telah menghembuskan nafas yang terakhir... dalam hati agak ralat, namun saya redha itulah yang terbaik buat beliau...

kalau di buka balik lipatan sejarah... saya dengan Pak Lang bukan la close sangat... mungkin sebab beza usia... dia sebaya kakak saya... kami panggil dia dengan panggilan Pak Lang Kechik... mungkin sebab waktu dia kecik2 dulu badannya saiz kecik... jadi lekatlah nama tue... =)

abang, kok ida dan Pak Lang rasanya agak close, sebab mereka lebih kurang sebaya... tapi saya ingat hubungan dia dan saya serta keluarga agak rapat apabila dia berkahwin pada akhir tahun 2011... sejak tu la, bila pegi rumah Tok Su Teh, kami akan berjumpa... kalau tidak memang susah nak jumpa...

tapi Allah sayangkan beliau... Allah pinjamkan beliau hanya seketika... dan kini, Dia inginkan beliau berada bersamaNya... kita harus redha... terima seadanya...

kini doa saya buat 3 insan yang amat saya sayangi... pertama buat Tok Su Teh... moga Allah berikan dia kekuatan... kini kedua2 anak lelakinya telah dijemput Ilahi mendahului dirinya... saya mendoakan Tok Su Teh kuat dan tabah... insyaAllah...

rupanya gurauan Pak Lang mengenai aereal tv tu benar... hanya kali itu sahaja dia mahu menolong Tok Su, selepas itu tiada lagi... 

kedua, buat Mak Lang... jodoh, ajal dan maut ketentuan Allah... hari ini saya selalu bertanya mengapa Allah tidak hadirkan suami untuk saya... tapi Mak Lang kehilangan suami saat dia amat memerlukannya... saya doakan juga kekuatan buat Mak Lang... Allah lebih sayangkan beliau melebihi kita menyayangi beliau...

ketiga... buat Zara Aisyah... anak kecil yang belum mengenal siapa ayahnya dan kini terpaksa berpisah dengan ayahnya... insyaAllah, Zara Aisyah akan menjadi anak solehah, penyejuk mata dan pendiding api neraka buat ibu dan ayahnya...

sesungguhnya, kita harus redha dengan kematian, dariNya kita datang, dan kepadaNya juga kita kembali...

Semalam, kita melihat dia... tapi hari ini dia meninggalkan kita untuk selamanya... itu semua tidak mustahil... sebab kehidupan dan kematian hanya dipisahkan oleh satu garisan yang cukup halus yang kita sendiri tidak menyedarinya...

ini antara gambar lama kenangan Pak Lang (berbaju hitam di bawah sekali) bersama abang, kakak dan Tok Lang... hingga ke hari ini, tangga ini masih ada...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, January 14, 2013

Doa Buat Mereka Yang Diuji Allah...

Assalamualaikum...

semoga readers semua sihat dibawah rahmat dan kasih sayang Allah... 

runtun hati mendengar berita yang saya terima sabtu lepas... sepupu ayah, Pak Lang tidak sedarkan diri di hospital... ya Allah, hebatnya ujianMu untuk dia sekeluarga... dalam hati mendoakan ia bukanlah sesuatu yang serius... hakikatnya berbeza dari harapan...

bermula dengan demam yang tidak kebah2... akhirnya membawa kepada musibah ini... sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui segala apa yang telah Dia berikan... 

saya menyangkakan saya lah manusia yang hebat diuji... diuji dengan perjalanan hidup yang sukar... namun rupanya ada insan lain yang diuji dengan lebih hebat berbanding saya... diuji dengan kesakitan, kematian dan perpisahan... ya Allah, hambaMu memohon keampunan diatas segala sangkaan buruk hamba pada Mu selama ini... =)

doa saya moga Allah berikan keajaiban dan Pak Lang cepat sembuh... doa saya juga moga Mak Lang kuat dan tabah menghadapi ujian... kuat dan tabah demi Zara Aishah... 

saya juga mendoakan moga Tok Su Teh tabah dan kuat... sesungguhnya air mata saya jatuh bila memikirkan tentang Beliau... cuma ada dua anak lelaki... beberapa tahun lepas Beliau kuat dan tabah menghadapi kehilangan anak lelaki bongsunya... kini Beliau di uji lagi dengan satu2nya anak lelaki yang dia ada... terdahulu, Beliau diuji dengan pemergian anak bongsu perempuannya dan Tok Su Mid... sungguh, dia manusia yang cukup hebat... 

Saya juga mendoakan moga Allah pinjamkan secebis kekuatannya buat adik beradik Pak Lang... Ngah Aa, Long Dah dan Mak Chik Inda sekeluarga... sesungguhnya ujian akan lebih mendekatkan kita kepada Allah...

pelbagai peristiwa berlaku sejak akhir2 ini... saya mula muhasabah diri... saya berdoa moga Allah memberi saya kekuatan untuk menghadapinya dengan berhikmah... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan mempersoalkan lagi "kenapa?" dan "mengapa?" saya... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan mempersoalkan lagi "kenapa?" dan "mengapa?" saya jadi begini... saya tidak akan bertanya lagi persoalan "kenapa?" dan "mengapa?" itu... 

saya mohon pada ALLAH, moga Allah beri saya kekuatan untuk menghadapi ujian hidup ini dengan kuat dan tabah... saya memohon pada Allah, moga Allah beri saya kekuatan menghadapi manusia2 yang sangat mengambil berat dan rajin bertanya dengan berhikmah... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan melukakan hati sesiapa lagi... biarlah hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hati saya... moga Allah melindungi rasa sedih saya dari pandangan manusia...

seperti yang saya katakan dari awalnya... Allah menguji saya hanya sedikit... dengan ujian yang saya hadapi, saya masih mampu bekerja, saya masih mampu berjalan, saya masih mampu bergelak ketawa dan saya masih bernafas di bumi Allah ini... tidak berbanding ujian yang Pak Lang sekeluarga hadapi... mereka berhadapan dengan kesakitan, keperitan dan pertarungan antara kehidupan dan kematian... ya Allah, hinanya hambaMu ini dihadapanMu kerana sentiasa bersangka buruk denganMu... ampunilah hamba... dan berikanlah hamba keredhaan... 

ya Allah, berikanlah keajaiban dan kesudahan yang sempurna buat Pak Lang, dan berikanlah kekuatan buat Mak Lang, Tok Su Teh, Long Dah, Ngah Aa dan Mak Chik Inda untuk menghadapi ujian ini dengan redha... 


Tidaklah seorang muslim ditimpa suatu keletihan dan penyakit 
(yang terus menimpa), kebimbangan dan kesedihan, dan tidak juga
 gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan 
Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya.

[Imam al-Bukhari]


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"