Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Monday, January 14, 2013

Doa Buat Mereka Yang Diuji Allah...

Assalamualaikum...

semoga readers semua sihat dibawah rahmat dan kasih sayang Allah... 

runtun hati mendengar berita yang saya terima sabtu lepas... sepupu ayah, Pak Lang tidak sedarkan diri di hospital... ya Allah, hebatnya ujianMu untuk dia sekeluarga... dalam hati mendoakan ia bukanlah sesuatu yang serius... hakikatnya berbeza dari harapan...

bermula dengan demam yang tidak kebah2... akhirnya membawa kepada musibah ini... sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui segala apa yang telah Dia berikan... 

saya menyangkakan saya lah manusia yang hebat diuji... diuji dengan perjalanan hidup yang sukar... namun rupanya ada insan lain yang diuji dengan lebih hebat berbanding saya... diuji dengan kesakitan, kematian dan perpisahan... ya Allah, hambaMu memohon keampunan diatas segala sangkaan buruk hamba pada Mu selama ini... =)

doa saya moga Allah berikan keajaiban dan Pak Lang cepat sembuh... doa saya juga moga Mak Lang kuat dan tabah menghadapi ujian... kuat dan tabah demi Zara Aishah... 

saya juga mendoakan moga Tok Su Teh tabah dan kuat... sesungguhnya air mata saya jatuh bila memikirkan tentang Beliau... cuma ada dua anak lelaki... beberapa tahun lepas Beliau kuat dan tabah menghadapi kehilangan anak lelaki bongsunya... kini Beliau di uji lagi dengan satu2nya anak lelaki yang dia ada... terdahulu, Beliau diuji dengan pemergian anak bongsu perempuannya dan Tok Su Mid... sungguh, dia manusia yang cukup hebat... 

Saya juga mendoakan moga Allah pinjamkan secebis kekuatannya buat adik beradik Pak Lang... Ngah Aa, Long Dah dan Mak Chik Inda sekeluarga... sesungguhnya ujian akan lebih mendekatkan kita kepada Allah...

pelbagai peristiwa berlaku sejak akhir2 ini... saya mula muhasabah diri... saya berdoa moga Allah memberi saya kekuatan untuk menghadapinya dengan berhikmah... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan mempersoalkan lagi "kenapa?" dan "mengapa?" saya... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan mempersoalkan lagi "kenapa?" dan "mengapa?" saya jadi begini... saya tidak akan bertanya lagi persoalan "kenapa?" dan "mengapa?" itu... 

saya mohon pada ALLAH, moga Allah beri saya kekuatan untuk menghadapi ujian hidup ini dengan kuat dan tabah... saya memohon pada Allah, moga Allah beri saya kekuatan menghadapi manusia2 yang sangat mengambil berat dan rajin bertanya dengan berhikmah... saya berjanji dengan izin Allah, saya tidak akan melukakan hati sesiapa lagi... biarlah hanya Allah yang tahu apa yang ada dalam hati saya... moga Allah melindungi rasa sedih saya dari pandangan manusia...

seperti yang saya katakan dari awalnya... Allah menguji saya hanya sedikit... dengan ujian yang saya hadapi, saya masih mampu bekerja, saya masih mampu berjalan, saya masih mampu bergelak ketawa dan saya masih bernafas di bumi Allah ini... tidak berbanding ujian yang Pak Lang sekeluarga hadapi... mereka berhadapan dengan kesakitan, keperitan dan pertarungan antara kehidupan dan kematian... ya Allah, hinanya hambaMu ini dihadapanMu kerana sentiasa bersangka buruk denganMu... ampunilah hamba... dan berikanlah hamba keredhaan... 

ya Allah, berikanlah keajaiban dan kesudahan yang sempurna buat Pak Lang, dan berikanlah kekuatan buat Mak Lang, Tok Su Teh, Long Dah, Ngah Aa dan Mak Chik Inda untuk menghadapi ujian ini dengan redha... 


Tidaklah seorang muslim ditimpa suatu keletihan dan penyakit 
(yang terus menimpa), kebimbangan dan kesedihan, dan tidak juga
 gangguan dan kesusahan bahkan duri yang melukainya melainkan 
Allah akan menghapus kesalahan-kesalahannya.

[Imam al-Bukhari]


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

2 comments:

ObiZ said...

Amin,.. moga dipermudahkan...

SyahNURazni said...

terima kasih