Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Thursday, February 28, 2013

Allah...

kadang2 bahu terasa berat... bila difikir2 tiada apa2 yang digalas... 

kadang2 air mata mengalir... bila dikenang2 tiada apa2 yang disedihkan...

YA ALLAH... berikanlah hamba petunjuk untuk melalui hari2 hamba yang kosong ini... kuatkan hati hamba...

Ya Allah... andai dia adalah insan yang Kau tuliskan untukku... satukanlah hati kami dalam rahmatMu... temukanlah kami dengan keredhaanMu... dan jauhi kami dari godaan syaitan...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, February 18, 2013

KebesaranMu Tuhan...

Assalamualaikum...

lama juga tidak update... bukan tidak ada cerita... cuma tidak mampu bercerita... niat dihati nak sangat  bercerita... tapi hati menyekat... tidak mahu nampak excited dan seperti menaruh harapan... hati lebih banyak berdoa moga Allah tunjukkan jalan yang baik dan sebenar2nya...

cuti Tahun Baru Cina selama seminggu banyak dihabiskan hanya dirumah... ujian sakit ini Allah beri untuk saya lebih mengingatinya... ujian sakit ini Allah beri untuk muhasabah diri saya... dan kesakitan ini buat saya bersyukur saya punya waktu dirumah untuk berehat... 

seminggu tidak pegang streng haze... banyaknya adik yang memandu hendak kesana dan kesini... rasa sebenarnya lebih kepada hendak mati... entah... rasa itulah yang ada dalam diri saya ketika itu dan waktu ini... rasa seolah2 maut itu makin menghampiri saya... sedangkan amalan2 saya cuma sejengkal panjangnya... 

ya Allah, hamba mohon... andai benar waktu untuk menghadapMu makin dekat... biarlah hamba mengadapMu dengan amalan yang penuh...

rasa ingin selesaikan segala2nya... moga Allah beri hamba kekuatan...

"Wahai Tuhanku, aku memohon cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu serta amalan yang menyampaikan aku kepada cintaMu. Jadikanlah cintaMu lebih aku cintai dari diriku, keluarga ku dan air sejuk (ditengah panas mentari)"

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, February 7, 2013

Mencari Cari

Ya Allah, lindungi hambaMu daripada fitnah dan hasad dengki manusia... hamba mohon dengan sangat... moga Kau berikan hamba kekuatan untuk menghadapi semuanya...

hamba redha dengan segalanya... usaha ini sudah berakhir...

mohon hamba padaMu, berikanlah hamba kekuatan untuk menjadi insan yang lebih baik... insan yang tidak pernah melupakanMu dalam susah mahupun senang... berikanlah hamba kekuatan...

Ya Allah, hamba mohon dengan sangat... jauhilah hamba dari rasa cinta yang sia2... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Sunday, February 3, 2013

Kalau Benar, Ya Allah... Kau Makbulkanlah...

Assalamualaikum...

rajin pula mengupdate blog kan... hehehe biasalah... ada perkara update lah... tak ada... nak tulis apa? kosong je... =)

setelah hampir 3 hari bermunajat, berfikir dan meneliti serta melihat dengan mata hati... 

berkira2 yang negatif... juga berkira2 yang positif... maka saya putuskan malam ini... "Kalau benarlah dia jodoh saya... Ya Allah, Kau Makbulkanlah..."

"saya sedia menerima kekurangannya (itu yang merisaukan saya sebenarnya) dan juga kelebihannya (ini juga merisaukan saya) dengan hati yang terbuka... insyaAllah dengan kekuatan yang Allah berikan..."

mungkin selepas ini saya harus melakukan dua perkara lagi untuk memastikan keputusan saya benar dan diberkati... 

1. Istiqarah
2. Bertanya pendapat mereka yang ahli... (cukup sukar sebenarnya mencari orang yang boleh saya percayai...)

mungkin juga sebenarnya saya perlu "Aim untuk memiliki beliau" hahahaha... 

"Ya Allah, beri hamba kekuatan untuk menghadapi semua ini... "

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Saturday, February 2, 2013

Cukup... Biarkan Ia Disitu, Dan Jangan Usik Lagi...

hal jodoh berkisar2... akhirnya terkena tempias kepada saya... mujurlah yang lagi seorang itu tiada di situ... kalau tidak, saya tidak tahu apalah kesudahannya... tapi kali ini lebih hebat, sebab bukan yg terdekat juga turut serta...

perbualan2 yang sampai saat ini masing dok berputar2 dalam kepala otak adalah:

cikgu lelaki 1: kalau kita nak, kita kena aim untuk dapat yang itu (merujuk kepada jodoh dan orangnya)

saya: aim memang senang... tapi kalau saya aim dia, dia tak aim saya nak buat mcm mana... saya ni perempuan

cikgu lelaki 2 masuk dah terus datang ke depan saya, sambil menunjukkan jarinya kepada saya dan berkata:

"ada aim ...... tak?" (...... itu ada nama seseorang disebut)

ya Allah, saya terdiam tak terkata... 

dulu, saya berani mencuba dan berharap... tapi mungkin sebab saya sudah tua... saya sudah penat dan takut... penat untuk berusaha dan takut untuk berharap...

dari semalam sampai saat ini... air mata tak berhenti keluar... setiap kali memikirkan semua ini, saya jadi sedih... 

banyak persoalan yang bermain difikiran (saya kan manusia yang berfikiran jauh)...

"ya Allah, beri saya kekuatan... jauhi fikiran saya dari berfikir yang tidak sepatutnya...lindungi saya dari hasutan syaitan... beri saya hikmah untuk menyelesaikan semuanya... dan tunjukkan lah saya jalan yang benar dan mudahkanlah urusan saya..."

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Friday, February 1, 2013

Kisah Petang Tadi...

Assalamualaikum...

lama rasanya tidak menjenguk disini... Almaklumlah 2013 adalah tahun yang paling sibuk... masa amat2 berharga... "Ya Allah, berikanlah saya kekuatan untuk tidak jemu dengan apa yang telah saya usahakan ini"

benar, Allah itu maha kaya... Dia berikan kemudahan kepada hambaNya... Alhamdulillah, dalam kesimpitan yang menghimpit... Allah beri saya hati yang lapang... dalam keadaan masa yang mengejar, Allah kurniakan kepada saya rezeki yang melimpahruah... Alhamdulillah ya Allah... "Maka nikmatMu yang manakah yang ingin aku dustakan?"

hidup saya 2013 ini 360 darjah berbeza dari 2012... saya sibuk, sibuk dengan urusan2 dunia (moga saya tidak lupakan urusan akhirat, insyaAllah)... kerja2 yang ada di sekolah, kerja2 tambahan, semuanya bermula dengan niat kerana Allah...

saya juga sedang berusaha untuk menghidupkan dan menyebarkan sunnah rasulullah (sesungguhnya hal ini bukanlah bermakna saya hebat, saya hanya mahu berkongsi)... insyaAllah... sama2 kita hidupkannya...

dalam kesibukan 2013, urusan2 remeh dan hal2 hati dan perasaan sudah saya buang jauh2... perasaan berkecil hati, bersedih dengan dugaan Allah, sudah saya sangkut di dalam Almari kenangan... saya tidak mahu berkecil hati lagi... saya tidak mahu bersangka buruk dengan Allah lagi... saya hanya mahu berlapang dada... yakin yang Allah maha berkuasa menentukan semua yang dilangit dan dibumi...

oke... tajuk entri hari ini merujuk kepada kisah petang tadi... kitakan di bilik disiplin, sambil menyiapkan buku rekod... sahabat2 kesayangan saya menanti saya sambil berbual2... perbualan berkisar tentang perkhemahan sispa ke Pangkor... insyaAllah tak ada aral saya akan turut serta... 

perbualan tentang hal2 perkhemahan bertukar pula kisah tentang suami dan isteri... ini gara2 seorang sahabat kesayangan membuka cerita... (tidak ingin saya sebut nama2 mereka disini... biarlah hanya orang sepatutnya sahaja yang tahu)

ceritanya... mahu kepangkor... kami yang bukan ahli sispa tidak boleh meninggalkan sekolah seawal pagi jumaat kerana perlu hadir ke sekolah terlebih dahulu... oleh itu, kami perlu pergi sendiri... makanya sahabat saya ini berkata berkemungkinan suaminya tidak benarkan dia memandu ke lumut... makanya cerita ini berlarutan... seorang demi seorang manmbah hal2 dan kisah2 pasangan masing2..

dalam hati terdetik... pasti nanti saya akan terkena tempias nya...

akhirnya benarlah... sahabat kesayangan Allah dan saya ini berkata "hah ni... kena tolong adik kita yang sorang ni..."

dan perbualan2 ini berlanjutan... dan berlaku di luar kebiasaan... mereka seolah2 punya pilihan untuk saya... dan hampir semuanya seperti sebulan suara... 

apa yang harus saya nyatakan? adakah wajar saya mengatakan "ya, saya mahu..." sedangkan rakan2 guru lelaki juga ada disitu... 

ya... walaupun saya memang seorang yang gila2... bercakap kuat2... dan gelak kuat2... tapi hal2 melibatkan lelaki... maaf, saya malu...

perbualan hari ini sangat2 luar biasa... pipi terasa panas... mungkin sebab ada guru lelaki yang turut serta dalam perbualan ini...

bukan saya tidak mahu... saya cuma tidak boleh berfikir hal di pihak sebelah sana... rasa seperti kami ini langit dan bumi... rasa seperti dia sebaik2 malaikat dan saya pula bukan sebegitu... 

sepanjang hari saya memikirkannya... kadang2 kala saya tersenyum dan kadang2 saya menangis...

saya banyak dosa ya Allah... rasanya saya bukan yang terbaik untuk dia... 

tapi apa juga... saya serahkan segalanya kepadaMu ya Allah..  urusan ini bukan dalam genggaman hamba...


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"