Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Friday, March 29, 2013

Dia yang namanya ada huruf A,Z,N dan I...

sudah lama saya mengenalinya... hampir 4-5 tahun... sebelum ini saya menafikan haknya dengan menutup terus mata saya untuk menilai kebarangkalian beliau adalah jodoh saya...

tapi sejak peristiwa suatu petang itu, buat saya terfikir... mungkinkah dia jodoh saya? sejak hari itu, saya tidak berhenti berdoa moga Allah beri saya petunjuk dan ilham untuk memulakan langkah pertama andainya benar kami punya jodoh yang kuat...

tapi serius... hingga saat ini saya tidak pasti apakah caranya yang mampu saya lakukan untuk memulakan langkah pertama... 

saya ceritakan pada mak... sejak hari itu, kalau mak telefon atau saya telefon mak, mak mesti tanya... =) saya tau mak juga mendoakan saya...

dalam sibuk berdoa dan memikirkan langkah yang sesuai... saya dikejutkan dengan satu gambar dari FB beliau... ada beberapa gambar diambil bersama seorang perempuan (juga saya kenal orangnya)...

hati agak patah... agak kecewa... cuma tidak sekecewa dulu sebab saya memang menahan perasaan supaya tidak terlalu mengharap... sebab saya juga tidak tahu hatinya...

saya mula berfikir... apakah Allah sedang memakbulkan doa saya... mungkinkah ini petunjuk dari Allah bahawa dia bukan untuk saya... andai benar... saya redha... saya terima dengan hati terbuka...

hal gambar itu saya ceritakan pada mak... saya redha dan saya pasrah... walaupun kebenarannya masih belum pasti lagi... saya tidak mahu menjadi orang yang mengganggu hubungan orang lain...

maaf... saya bukan orang yang jenis suka berjuang... sebab tu saya bukan askar... saya tidak suka berebut... saya tidak suka... saya tidak suka... 

sebab tu bila ada tiga... saya akan tarik diri... sebab saya tau, saya lah yang akan gagal, kecewa dan menangis diantara ketiganya...

doa saya hari ini dan mungkin hari2 seterusnya... moga Allah memberi kekuatan dan petunjuk kepada saya, moga Allah memberkati setiap langkah saya... andai dia milik saya, jodoh saya... saya yakin Allah akan memberi petunjuk untuk kami memilih jalan yang terbaik... saya juga memohon kepada Allah, moga Allah berikan saya suami yang boleh membimbing saya (sebab saya sendiri perlukan bimbingan), moga Allah hadirkan saya seorang suami yg boleh menerima saya dan keluarga saya seadanya... seorang suami yang boleh bersama melalui kehidupan susah dan senang... dan seorang suami yang menyayangi saya dan keluarga saya...

p/s: Encik yang namanya ada huruf A,Z,N dan I... berdoalah moga Allah beri kamu juga petunjuk apa yang baik untuk kamu... moga dengan kamu juga berdoa, Allah akan memberikan kita jalan yang terbaik...



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, March 27, 2013

Tumpang Bahagia...

Assalamualaikum wbt.. dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang... berikanlah hamba kekuatan untuk memulakan bicara... dan berikan juga hamba kekuatan dan kesabaran untuk menyudahkan entri ini dengan sempurna...


dulu, kira2 26 tahun dulu... waktu tu umur saya 4 tahun... saya masih ingat peristiwa2 kecil yang berlaku ketika itu... waktu tu mak mengandung... banyak persoalan timbul...

pernah saya bertanya mak... adik akan keluar ikut mana?

mak selalu layan perbualan saya... jawapan yang diberikan juga bernas... =)

mak cakap, perut mak akan dibelah, dan adik akan dikeluarkan dari situ... owh... sungguh dasyat rasanya waktu itu dengan akal cetek membayangkan perut mak dibelah...

bila adik lahir... orang yang paling excited adalah saya... saya nak jaga adik, saya nak hayun buaian adik... memandangkan hidup saya waktu tu, tak ada kawan2... masih ingat, dalam kampung saya, saya seorang sahaja yang sebaya2 saya... abang dan kakak pula beza umur sangat jauh...

sungguh teruja bila ada adik... jiran2 dan saudara mara yang datang melawat pun, saya tak bagi tengok lama2... saya sayang adik, saya tak nak dorang ambil adik...

zaman berlalu... dia la yang selalu bersama saya... main masak2 bawah pokok asam adalah hobi kami... hehehe saya ajar adik main masak2 guna tanah... hehehe banyak memori indah... sukar diingati dengan jelas...

waktu saya tahun 5, adik mula masuk darjah 1... waktu itu juga, sungguh teruja... bangga punya adik satu sekolah... seronok nak jadi kakak yang boleh jaga adik...

selepas sekolah rendah... waktu berlalu agak pantas... saya dan adik makin jauh... makin jauh... dan makin jauh...

adik selalu kata... mak selalu bandingkan beliau dengan saya... sebenarnya dulu, saya juga selalu dibandingkan dengan kakak... mungkin itu pendekatan mak...

masa berlalu... saya ke MRSM, adik ambil UPSR... saya ke Dungun, adik di Tengku Suleiman, saya ke Sabah, adik ambil SPM... saya graduate dan duduk dirumah, adik dapat matriks, saya dapat kerja, adik masuk UniMAP... kami terus jauh...

waktu ini, roda berputar... saya cemburu dengan adik... hidupnya dipermudahkan... perjalanan kehidupannya dilancarkan hingga ke hari ini... mungkin sebab adik selalu dengar cakap mak... mak redha dengan adik... tak macam saya... DEGIL!!!

Lepas graduate UniMAP, adik terus dapat sambung master... tak macam orang lain yg nak kena mohon dan tunggu... tapi urusan adik dimudahkan disitu... dalam sambung master... Allah mudahkan lagi satu urusan adik... Jodoh...

hari ini... saya tumpang bahagia dengan adik... walaupun jauh disudut hati sentiasa mendoakan hati rapuh ini mampu bertahan...

***untuk adik yang paling kok ni sayang (sebab kok ni cuma ada sorang je adik), selamat berbahagia... kok ni sayang adik sama macam mana kok ni sayang adik dulu2... cuma mungkin sebab kita dah besar... rasa sayang kita sukar untuk dilafazkan... i will do my best utk buat hari bahagia itu berjaya... sebab kok ni pun tak tau kok ni sempat ke tidak merasa sendiri... tak nampak pun jalan2 itu untuk saya... apa juga pun... SELAMAT BERBAHAGIA...***


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Thursday, March 21, 2013

Bagaimana?!

Assalamualaikum...

misi meletakkan wawasan hidup bermula... Alhamdulillah, bertemu dengan mereka2 yang tidak lokek ilmu dan sanggup berkongsi segalanya...

saya terhutang budi dengan mereka semua... melihat perjalanan hidup mereka, melihat kehidupan mereka memberi saya pedoman dan panduan...

saya belajar untuk meletakkan visi saya... insyaAllah, saya akan cuba untuk berusaha mencapai visi saya...

Ya Allah... berkati hamba... rahmati hamba... redhai hamba...

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Tuesday, March 19, 2013

Antara Dua Chinta

DOA 1

Ya Allah... hamba mencintainya... setiap waktu, ketika dan saat... nama dan wajah dalam ingatan hamba... 
Ya Allah... andai dia benar milik hamba... tertulis untuk hamba... sifatnya sesuai dengan hamba... berikanlah kami petunjuk untuk melangkah kejalanMu yang diredhai... lembutkan hatinya untuk menerimaku seadanya... berikanlah kami kekuatan untuk menghadapi semua ujian dan cabaran... jauhi kami dari dinding sihir dan syaitan yang membelenggu kami...

Ya Allah... andai dia bukan untuk hamba... tunjukkanlah jalan untuk hamba berhenti mencintainya... kurniakanlah dia insan yang menyayanginya... berikanlah dia kebahagiaan... kurniakanlah kepada hamba jantung hati yang redha dengan segala ketentuanMu itu...


DOA 2

Ya Allah... kadang2 hamba merasakan hati hamba dekat dengannya... namun kadang kala hamba tidak yakin apakah benar dia untuk hamba... Ya Allah, andai benar dia tercipta untuk hamba... bukakanlah pintu hati hamba untuk menerima beliau seadanya... menerima segala kekurangannya dan kelebihannya... berikanlah kami petunjuk untuk bertemu dan bersatu dalam redhaMu... Ya Allah, bukakanlah juga pintu hatinya untuk menerima hamba seadanya... Ya Allah, berikanlah kami hikmah untuk dipertemukan dalam keredhaanMu...

DOA 3

Ya Allah, hanya Engkau yang Maha Mengetahui apa yang ada di langit dan apa yang ada dibumi... Hanya Engkau yang Maha Mengetahui segala apa yang nyata dan segala apa yang tersurat... Ya Allah... berikanlah hamba petunjuk untuk membuat keputusan yang baik... kurniakanlah hamba seseorang yang boleh menerima hamba seadanya... berikanlah hamba kekuatan untuk menerima segala takdirMu dengan redha dan rendah diri... Ya Allah... hamba yakin... Engkau Maha Mengetahui melebihi jangkauan fikiran hamba... bantu la hamba dengan memberi petunjuk untuk hamba... jauhi hamba dari benteng syaitan yang menutup diri hamba... jauhilah hamba dari godaan syaitan...

Ya Allah... berikanlah hamba kekuatan untuk mencintaiMu melebihi segalanya yang ada di langit dan dibumi... satukanlah hati hamba dengan hati insan yang juga mencintaiMu... temukan kami dalam keredhaanMu... jauhi kami dari maksiat dan kejahatan panahan mata manusia... Ya Allah... andai siapa pun juga dia yang Engkau tuliskan untuk hamba... hamba redha menerimanya... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Wednesday, March 6, 2013

Tak Seindah Sentuhan Mata

Sekeping hati di bawa berlari
Jauh melalui jalan nan sepi
Jalan kebenaran indah terbentang
Di depan matamu para pejuang

Tapi jalan kebenaran
Tak akan selamanya sunyi
Ada ujian yang datang melanda
Ada perangkap menunggu mangsa

Akan kuatkah kaki yang melangkah
Bila disapa duri yang menanti
Akan kaburkan mata yang menatap 
Pada debu yang pastikan hinggap

Mengharap senang dalam berjuang
Bagai merindu rembulan ditengah siang
Jalannya tak seindah sentuhan mata
Pangkalnya jauh hujungnya belum tiba



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

Monday, March 4, 2013

Kalau Padi Katakan Padi...

Assalamualaikum... blog ini ibarat ombak... kadang2 laju dan deras... namun kadang2 sepi dan diam... begitu juga dalam hati saya... 

malam ini keluar berjimba dengan Bee... sebenarnya dah lama teringin nak pegi makan kat Rodeo Stickhous tu... and Alhamdulillah, malam ni terlaksana... thanks to Bee... makanannya lazat... hehehe part yang tak best tu kita sembunyikan... tp dari 5 bintang, saya anugerahkan 4 bintang untuk Rodeo Stickhous... mmg boleh pegi lagi... cuma biasalah... bila orang ramai... servis agak kurang memuaskan... sebab tu 4 bintang... =)

sebenarnya pertemuan itu lebih kepada bicara dari hati ke hati... banyak yang diluahkan... akhirnya saya berjaya meluahkan hampi 90% apa yang terbuku dihati... ada rasa tenang dalam hati...

cuma Bee berbeza pendapat dengan saya dalam satu hal... ye saya akui ada kebenaran dalam kata2 Bee... tapi maaf, belum cukup kekuatan untuk menyatakan hasrat hati pada sesiapa... 


saya akui... fizikalnya saya nampak tabah, kuat dan degil... fizikalnya saya nampak peramah, bising, sosial... tapi hakikatnya saya tidak la terlalu tabah dan kuat... saya mudah serik, saya malu dan pendiam bila soal2 hati dan perasaan ini dipersoalkan...

mungkin pengalaman dulu, buat saya takut menerima keputusan yang sama... jadi biarlah... biarlah keadaan yang menentukan... biarlah waktu yang menentukan...

menunggu "Dia" kini bukan lagi agenda dalam hidup saya... selepas pengalaman hebat yang saya alami beberapa waktu dulu... saya kini punya goal yang lain... saya mahu meneruskan hidup dengan tenang, tabah... saya tidak mahu memikirkan kekurangan yang ada... insyaAllah saya mahu fokus kepada kelebihan yang saya ada... banyak perkara yang saya impikan belum tercapai...

saya mahu travel ke sekeliling dunia, mengenali orang2 hebat di sekeliling saya, menuntut ilmu dengan mereka... mendekatkan diri dengan Pencipta... itu agenda saya yang paling utama... insyaAllah... dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang... =)

mungkin sebenarnya inilah usaha saya untuk mendapat seorang suami yang baik... dengan diri saya sendiri berubah menjadi lebih baik terlebih dahulu... =) insyaAllah...

"Ya Allah, hamba sangat mencintainya, hanya Engkau maha mengetahui perasaan hamba padanya... setiap urat nadi hamba ini penuh dengan namanya... Ya Allah, dekatkanlah hati hamba dengan hatinya andai benar dirinya yang Kau tetapkan untuk hamba... namun Ya Allah, andai dirinya bukan untuk hamba, berikanlah hamba kekuatan dan ketabahan untuk melupakannya..."

"Ya Allah, andai dia untuk hamba, hamba redha Ya Allah... kerana hamba yakin... apa yang hamba cinta belum tentu baik untuk hamba dan apa yang hamba tidak suka belum tentu buruk untuk hamba... berikanlah hamba dan dia ilham untuk kami bertemu dalam rahmatMu... berikanlah kami petunjuk untuk sama2 bertemu dalam keredhaanMu... berikanlah kami kekuatan untuk memulakan langkah pertama kami"

dua doa untuk"nya" dan "dia"...


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"