Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Tuesday, April 2, 2013

Senyum Manisnya Menawan Hati Mak...

Assalamualaikum wbt...

kisah satu pagi... bangun awal... sebab nak teman Amin buat homework... Amin adalah anak saudara saya... cucu kedua mak dan bapak... sekarang darjah 6...

sambil menunggu beliau menyiapkan kerja beliau... saya mula menyiapkan kerja2 saya di komputer... sambil melayan FB...

tiba2 mak datang... mak tanya "ada gambaq cikgu tu?"

mula otak tak dapat tafsir... tapi akhirnya saya dapat tangkap... ahha... saya menjawab "owh, nti sat nak tgk ada ke tak"

actually mmg ada... saya on FB beliau dan saya tunjukkan pada mak... 

"oke juga orangnya... " suara mak ada bunyi harapan...

pada asalnya saya tidak mahu ceritakan pada mak hal gambar tu... tp bila suara mak begitu... saya harus ceritakan supaya mak tidak berharap...

"tapi semalam, dia ada upload gambar dia dengan seorang perempuan... ... ... " saya beritahu mak... ada lagi beberapa yang saya cakapkan pada mak... tapi biarlah rahsia

mak terdiam... saya pun cakap dengan mak... saya tak mahu berusaha lagi... saya takut saya kecewa lagi... yep... saya fobia untuk kecewa... walaupun hakikatnya saya belum pasti lagi... tapi biarlah Allah tentukan...

tgh memasak tengah hari tue... mak cakap "erm nak buat mcm mana, dia dah bubuh gambaq tue... makna dia suka la kot... kalau tak dia tak bubuh gambar tue"

entah la... saya tidak rasa begitu... saya rasa gambar itu termasuk, kerana selepas itu bila saya melihat semula, untuk tunjuk pada mak, gambar itu sudah tidak ada...

tapi apa juga pun... ingin saya tegaskan... "maaf... saya bukan orang yang jenis suka berjuang... sebab tu saya bukan askar... saya tidak suka berebut... saya tidak suka..."

saya redha... doa saya moga Allah berikan petunjuk kepada saya untuk memilih jalan yang baik... saya tidak berhenti berdoa...

petang keesokkannya pula... masa duduk lepak2 dengan mak atas katil... mak cakap "ish, teringat muka cikgu tu... manis sangat... terpesona..." kata2 mak buat saya ketawa besar...

entah la... dalam hati hanya Allah yang tahu... serius, saya tak pernah cerita dengan mak hal2 lelaki ni... tapi entah bagaimana yang ini saya tercerita... dan mak sepertinya ada harapan...

hanya Allah yang tahu apa ada dalam hati saya... serius saya tidak ada perasaan eager sepertimana dengan encik S... saya tidak berdebar ketika bertemunya... saya biasa2 saja waktu selisih atau bertemunya... 

this time saya tidak mahu lagi berusaha... saya tidak pasti adakah tindakan saya nanti akan diredhai... apa yang ingin saya lakukan adalah seperti saranan mak dan bapak...

"berdoalah, berubahlah, jangan tinggal solat..." itu pesan mak dan bapak... insyaAllah saya akan cuba buat yang sebaik mungkin... misi saya adalah satu, berjuang menjadi SOLEHAH dan insyaAllah "dia" akan datang kepada saya dalam keredhaan Allah...

p/s: pesan ustazah kat radio IKIM tadi... "kalau kita belum bertemu jodoh, jangan gundah gulana... itulah sebenarnya yang terbaik untuk kita ketika ini, redha... dan kalau kita berkeinginankan sesuatu, jangan jemu berdoa... insyaAllah, Allah akan beri pada waktu yang sesuai" hehe topik2 kat IKIM lately ni mmg selalu kena batang hidung... 


"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: