Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, May 31, 2017

Chemistry

Assalamualaikum...

masih ingat sewaktu di MRSM dulu... guru kimia saya Cik Aishah Umarkhatta selalu marah saya... sebab saya bukanlah pelajar yang 'bijak" dalam chemistry... sampai ada satu masa beliau merayu pada saya untuk lulus chemist.

waktu tu saya rasa... saya la manusia paling bodoh sekali dalam kelas tu. saya la orang yang paling tak berguna langsung dalam kelas.

2 tahun berlarutan... setiap kali ujian saya memang akan failed kimia... entah la... saya pun tak pasti apa salah dengan saya... tapi itulah kenyataannya...

sampailah saya dapat result SPM... dan Alhamdulillah saya peroleh 4B dalam chemist...

its the best reslut of chemist yang saya pernah dapat.

masa sambung belajar ke matrix... saya mula belajar menyukai chemist... tapi tidak sepenuh jiwa... Alhamdulillah semester kedua di matrix saya peroleh A- untuk chemist.

bila ke UMS... saya pilih major Kimia dan minor Biologi... entah kenapa saya tidak pasti saya pilih Kimia... tapi kerana pilihan itulah... saya dipertemukan dengan sahabat2 dunia akhirat saya Jijah, Mas dan Che Laser... yang sama - sama dengan saya sepanjang 4 tahun di UMS.

masa mula saya posting di Gombak Setia... saya tidak dapat mengajar kimia... tak mengapa... mungkin bukan rezeki saya...

selepas setahun saya di GS... saya dioffer untuk mengajar kimia tingkatan 6 selepas Arwah Cikgu Manaf bersara... saya terima tawaran tersebut sebagai cabaran...

haha... sepanjang mengajar f6... saya ada dua perasaan... pertama gembira sebab dapat pelajar yang baik dan supportive... kedua mencabar dan mimpi ngeri bila perlu study dan ulangkaji apa yang ingin diajar...

sehinggalah 2012... datang seorang guru kimia t6 yang lantik... maka saya hand over kepada beliau dan tinggalkan kimia...

sampailah saya kembali ke Perlis... disini saya diberi peluang sekali lagi untuk mencintai Kimia... 

saya ditawarkan mengajar kimia t4... Alhamdulillah... saya terima... di Tengku Budriah ada 2 org guru kimia... saya dan seorang lagi guru senior yang sangat hebat... Alhamdulillah dapatlah saya menimba ilmu daripada beliau...

dan hari ini... setelah guru tersebut berpindah... hanya tinggal saya seorang sahaja yang mempunyai opsyen kimia di sini...

selepas hampir 3 tahun mencintai Kimia... saya boleh simpulkan beberapa perkara...

1. tak ramai sebenarnya yang sanggup nak mencintai kimia kerana kimia mempunyai demand yang tinggi

2. kebanyakan sekolah diperlis rata2 mempunyai hanya seorang guru kimia yang mengajar subjek Kimia

3. actually... bila kita sudah mula mencintai Kimia... ia akan selamanya kita cintai...

entah la... subjek ini istimewa untuk saya... tetapi saya tak pasti bagaimanakah pendekatan yang terbaik untuk saya menyebarkan rasa cinta saya pada Kimia kepada anak - anak murid saya...

kadang2 cabaran juga nak nasihatkan mereka untuk mengambil course yang chemistry related... tapi trust me... once you dah mula saya kimia... insyaAllah ia akan selamanya akan menjadi kecintaan anda...

apa juga pun... saya doakan masih ramai yang mampu meneruskan legasi kimia kami semua... 

chemistry perlukan imaginasi yang hebat.., hanya jauhari yang mengenal manikam... hanya yang betul2 born to be yang akan mampu menguasai kimia (saya pun masih merangkak2)

okay... moga2 masih ada yang mahu melihat kimia sebagai mata pelajaran kegemaran... its not easy... but saya yang harus mulakan.... 

okay.. good night... sweet dreams...

😍



"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: