Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, August 2, 2017

Mengurus Emosi

Mengurus emosi itu cukup payah... kenapa? kerana kita perlu menjadi profasional... terutamanya bila berada dalam organisasi... kita mungkin menghadapi kesukaran dengan orang ini... kesukaran - kesukaran inilah yang menyebabkan kita akan menjadi marah, geram dan sedih pada orang tersebut... tetapi haruskan perasaan marah, geram dan sedih ini harus juga dihadapi bila berhadapan dengan orang lain?

Sebagai seorang yang rasional... sewajarnya tidak... jadi inilah pentingnya mengurus emosi... peranan saya sebagai Guru Disiplin tidak membenarkan saya terbawa - bawa dengan perasaan... saya harus bersikap tegas dengan murid - murid yang melakukan kesalahan disiplin... tetapi tidak sewajarnya sikap tegas dan garang itu di bawa ke dalam kelas...

Sama juga bila saya harus mengajar di kelas belakang dan kelas hadapan dalam hari yang sama... saya perlu mengawal emosi... 

Dalam masa yang sama... saya seorang anak... saya tidak boleh terbawa - bawa emosi dirumah ke sekolah dan emosi disekolah ke rumah... mungkin dirumah saya stress... tertekan... maka saya harus tinggalkan sahaja dirumah... dan begitu jugalah sebaliknya

Mengawal dan menguruskan emosi adalah sesuatu yang penting... untuk menjaga hati insan - insan disekeliling saya... insyaAllah... pasti saya akan cuba mengurus emosi dengan baik...

okay... got to go... ada banyak lagi agenda yang perlu saya siapkan... 

p/s: Dua minggu lepas... saya rasa hati saya tenang sangat... jiwa saya lapang sangat... ibadah saya teratur dan tersusun... tetapi selepas itu satu demi satu dugaan menimpa... pelbagai perasaan dan emosi saya kena hadapi... dan minggu ini dugaan semakin besar... ibadah saya tenggelam timbul... Allah... berikanlah hamba kekuatan untuk menghadapi ujian Mu... 

"Dengan Mengingati Allah, InsyaAllah Hati Akan Menjadi Tenang"

No comments: